Ik ben, sinds gisteren, een nieuwe trotse eigenaar van de Tudor BB58🙌. Naast het delen van mijn eerste Horlogeforum-NA is deze post ook eigenlijk mijn “even voorstellen, dit ben ik” op het forum. Dus, dit ben ik:
Toen ik 15 jaar geleden 15 werd kreeg ik van mijn ouders een Diesel horloge. Een wandklok van 5.5 cm op een zwart lederen band. Dat ding was onooglijk groot voor mijn kleine polsen, maar man wat voelde ik mij het mannetje. Die grote Diesel heeft een zaadje geplant die inmiddels is uitgegroeid tot een serieuze hobby.
Een jaar of 5 geleden kreeg ik wat meer financiële middelen om horloges te kopen. Zonder echt kennis van zaken te hebben kocht ik van alles en nogwat. Dat varieerde van aankopen via vakantieveiligen, tot serieuze miskopen via catawiki. Ook ben ik meerdere keren voor de “belofte” van de fashion horloges gevallen. Premium quality, but without the costs, sure… Ik kocht meestal wat er mooi uitzag, maar ik liet me vaak te veel leiden door zogenaamde “deals of a lifetime”. Na wéér een zeer teleurstellend horloge van Filippo Loreti gekocht te hebben besloot ik dat het anders moest.
Een Youtube video van onze vrienden van Amsterdam Vintage Watches wakkerde de interesse voor luxe horloges aan. Hoe meer reviews ik las, hoe meer filmpjes ik keek, hoe meer blogs ik volgde, hoe meer ik in de wereld van horloges gezogen werd. Een interesse ontwikkelde zich in een verslavende hobby. Na deugdelijk onderzoek kocht ik mijn eerste “echte” horloge: een Seiko 5 Sport.
Het afgelopen jaar heb ik overigens nog 2x “mijn eerste echte horloge” gekocht . Het is leuk om te ervaren hoe je smaak zich ontwikkelt en hoe je perspectief op wat voor jou een waardevol is veranderd. Mijn tweede eerste echte horloge werd een Seiko SARB033, nieuw uit Japan. Ik werd direct (en ben nog steeds) verliefd op deze ranke Japanner.
Ik moest best wel even slikken, meer dan € 500 euro uitgeven aan een horloge vond ik echt f*cking veel geld. Ik had niet gedacht dat ik nog geen jaar later voor een horloge het tienvoudige zou betalen… Grappig hoe je in een jaar tijd gaat van “shit, € 500 euro is echt heul veel geld”, naar “vijfduizend euro, worth it!”. Dat brengt me tot mijn derde en laatste eerste echte horloge. Het was geen liefde op het eerste gezicht. Toen ik hem ophaalde bij de AD was ik zeker onder de indruk, maar het op slag verliefde gevoel waar ik zo op hoopte bleef uit. Heb ik wel de juiste keuze gemaakt? Nou, JA dus! Ik ben over the moon met mijn moonwatch Die ongemakkelijke kennismaking is long gone. Dit is echte liefde, tot de dood ons scheidt (of de sleur er in komt…). Speedy, wat ben je toch fijn.
Dan over tot the man of the hour, mijn Black Bay. Mede mogelijk gemaakt door @jehebtWATgekocht (thanks!). Wat een heerlijk horloge! Die blauwe kleur is oersaai, maar oh zo sexy. Het formaat is perfect, alle dimensies precies in verhouding. En bezelklik om van te smullen, COSC, 660 ft., 70hrs, in-house, ga zo maar door. Het is vooral gewoon een juweeltje om de pols. Let the honeymoon begin!
Erg fijn als company voor m’n Speedy…