NA Cortébert Grand Prix Sport 9518 caliber Cortébert 697

In 1790 begint Abraham-Louis Julliard in het toen Franse dorpje Cortébert een horlogemakers atelier.
Pas in 1855 wordt de merknaam geregistreerd met een Maltezer kruis als logo.

Het logo is een aantal malen veranderd. Van Maltezer kruis naar een vijfpuntig kruis. Dit zou gedaan zijn om de clientèle in het Midden-Oosten niet te confronteren met een kruisvaarders symbool.

Cortébert_logo

cortebertLogo

In 1927 komt Cortébert in bezit van Ebauches SA en in 1962 wordt het eigendom van Omega. In de jaren ’70 stopt het merk wegens de kwartscrisis.

Cortébert was een gewild en gerespecteerd high-end merk dat manufactuur horloges produceerde en ook calibers leverde aan andere horlogemerken. De calibers van de Panerai die door Rolex geproduceerd werden waren Cortébert bijvoorbeeld.

Link : Artikel over calibers geleverd aan Rolex S.A.

Cortébert is vooral bekend van railroadwatches, geleverd aan de Italiaanse, Turkse en Egyptische spoorwegen. Hier zijn er nog veel van en ze zijn prachtig.

De Italiaanse connectie krijgt een wending. Als de fascisten alleen nog Italiaanse producten willen afnemen worden de Cortébert horloges voortaan geleverd als Perseo horloges.

Perseo logo

Hoe dit nu precies zit weet ik (nog) niet, maar Perseo heeft ook 1790 als startjaar. Het was eerst een onafhankelijk merk geloof ik, dat in 1960 door Cortébert is overgenomen, maar, toen Cortébert stopte in de jaren ’70 ging Perseo onafhankelijk verder. De merkrechten van Cortébert schijnen nu van Perseo te zijn.

Perseo met Cortebert caliber 741

Link : Website Perseo

Er is nog een vertakking, ditmaal naar Rusland. De Sovjets wilden rond 1920 een horloge industrie opzetten en vroegen Cortébert om medewerking. Het land kocht machines en kennis aan en hiermee startte het merk Molnija dat het Cortébert caliber 616 ging produceren als Molnija caliber 3602.

caliber Molnija 3602
Molnija caliber 3602

De NA : Cortébert Grand Prix Sport 9518 met caliber Cortébert 697

Hoewel ik het liefste manufactuur horloges heb, moet het allereerst vooral mooi zijn.
Het exemplaar dat er bij een veiling uitspringt, dat is ‘m ! Al het andere is eigenlijk bijzaak.

En waarom een Cortébert ?
Nou, dat zit zo. Ik was eigenlijk op zoek naar een Nacar, vanwege mijn banden met Turkije. Geweldig merk trouwens, Nacar, vaak met mooie guilloche en vaak heeft een wijzerplaat met een subdial bij Nacar geen afgesneden 6. Helaas wel vaak patina of waterschade….
Ik hoorde van een vriend dat Cortébert in Turkije ook populair was. Zodoende.
Er zijn meer in het Nabije- en Midden-Oosten populaire horlogemerken, Tressa en Favre-Leuba bijvoorbeeld. Leuk om te onderzoeken.

En deze Cortébert is mooi. Prachtige gouden applied uurmarkers. Een mooie gouden 12 en 6.
En een applied gouden bottony of Maltezer kruis. En dan die wijzers ! Geweldige vorm en lekker lang.
De uurwijzer tot aan de markers en de minutenwijzer tot aan de minutenring. Zo lang zie je een minutenwijzer bijna nooit. Deze minutenwijzer is even lang als de secondewijzer en het is een hele lange secondewijzer ! Prachtig !

En als slagroom op de taart ook nog eens een manufactuur met een caliber 697 onder de plaat.
Volgens Ranfft in 15, 16 of 17 jewel-versie leverbaar, deze is 17-steens.
Het tikgetal is 18000 BPH en de fabricage van dit caliber is in ca. 1955 gestart.

Cortébert caliber 697

Een mooie ‘sport’ dresser met een mooi caliber van een mooi merk.
Bedankt voor het lezen !

whristshot

25 likes

Heel mooi exemplaar, deze nieuwe aanwinst, Corteberts met opgelegd logo liggen niet voor het oprapen :ok_hand:
Heeft de kroon ook het kruislogo?

Fijne toelichting op het merk, top :+1:

Gelukkig heb ik al een Nacar (schoonvaders horloge), dus voor de zoektocht naar zo’n mooie Cortebert neem ik rustig de tijd :slightly_smiling_face:

3 likes

Bedankt !
Helaas, de kroon heeft een bol koppie maar geen logo :blush:

Leuk verhaal weer. Ik heb laatst tussen een heleboel horlogespullen nog een caliber 697 gevonden. Deze was erg vervuild en liep uiteraard niet. Ik heb het uurwerk gedemonteerd en alle onderdelen schoongemaakt en weer gemonteerd en gesmeerd. Er zit nog een balans met schroefjes in.
Wel een leuk uurwerkje om eens aan te werken. Helaas heb ik alleen het uurwerk

1 like

Ja bijzonder merk, ik heb deze nog liggen. Loopt nog goed, kwaliteit straalt er vanaf. zou eigenlijk een beurtje moeten hebben maar draagtijd krijgt hij toch niet bij mij helaas.

5 likes

Heb ook nog een oude Cortebert liggen. Ook maar eens uitzoeken welk uurwerk dit horloge aandrijft. De historie over het merk is mij inmiddels duidelijk. Dank daarvoor @SybrenAnne :+1:.

5 likes

Mooie info Sybren, laat ik er de mijne ook bijzetten met een cort. Cal. 677 pré incabloc Ca '45


Surplus voor U nog wat advertenties


5 likes

Mooi horloge, en erg tof dat je er zoveel geschiedenis bij deelt. Leuk om er zo wat context bij te hebben. Geniet van je NA :+1:

1 like

Wat een prachtig caliber Pierre, de 677 ! :heart_eyes:

1 like