Kijk, hier komt mijn gebrek aan kennis boven drijven…
Als ik dit hier niet had mogen laten zien volgens de regels, mea culpa. Ik weet zelf niet beter dan dat dit een MOD is en dat ik 'm er heel tof uit vind zien. Er zou een Seiko binnenwerkje in zitten en volgens trust pilot leek het geen malafide partij.
Ik heb even uitgevogeld hoe het precies zit op die website en ik heb blijkbaar over het volgende heengelezen:
Disclaimer
The watches sold on this website are custom-made products independently modified using components from various manufacturers. They are not affiliated with, endorsed by, or produced by Seiko Group Kabushiki Kaisha or any other entity.
Any reference to the SEIKO brand is solely to identify the source of original components used in customization. This does not imply any relationship, authorization, or approval from Seiko Group Kabushiki Kaisha.
Het wordt vaak ook niet duidelijk vermeld wat het is door dit soort verkopers en tegenwoordig is de wereld van dit soort Seiko mods een grote scam. Het is voor kopers zeer onduidelijk wat het is. En heel vreemd concept. Vroeger, dan hebben we het over voor 2018-19 werden er Seiko’s gemodificeerd. Was een heel andere wereld wat betreft Seiko’s toen. Dit gebeurt tegenwoordig eigenlijk niet of nauwelijks nog.
Het is een TMI uurwerk, geen Seiko uurwerk. Wellicht heeft het horloge een open achterkant en kan je de rotor zien (soms plakken ze dan zelfs nog een seiko stickertje op de rotor). Het wordt geprobeerd goed te praten door dit soort mensen door te zeggen dat TMI en Seiko binnen hetzelfde conglomeraat vallen. Een Tissot is ook geen Omega. En een Skoda is ook geen Audi etc. TMI uurwerken worden niet in en door Seiko gebruikt. Maar worden als TMI uurwerken verkocht aan derden om in hun eigen merk te gebruiken, denk bijvoorbeeld aan Invicta die TMI/NH35 uurwerken gebruikt. ZIjn invicta horloges dan Seiko’s? Nee natuurlijk niet.
Verder is de kast merkloos, generieke rolex hommage onderdelen. De wijzerplaat staat Seiko op maar is niet door Seiko gemaakt en dus ook in dit geval fake. (je ziet er bijvoorbeeld 7s26 op staan. Terwijl de nieuwe 5 sports modellen waarvan deze wijzerplaat een kopie is uberhaupt nooit met een 7s26 uurwerk gemaakt zijn.)
Dit soort horloges zijn geen gemodificeerde Seiko’s. Ze zijn niet met Seiko onderdelen gemaakt. En hebben dus niks met Seiko horloges te maken. Enkel wordt de naam misbruikt om deze dingen aan de man te krijgen en voor meer geld te kunnen verkopen. Uiteraard niet legaal en maakt inbruik op de merkechten van seiko. Dit wordt natuurlijk allemaal niet door dit soort verkopers vermeld. Het probleem met deze horloges is dus tweevoud. Een, inbraak op merkrechten/productie van fakes. En twee, misleiding/oplichting doordat het niet duidelijk is wat er nou precies verkocht wordt.
Wauw, weer wat geleerd. Thanx voor de uitleg. Ik heb eens goed gekeken met een loepje en ik zie inderdaad NH35/TMI op de Rotor staan.
Ik ben zelf niet minder blij met het horloge want ik blijf het een tof ding vinden. Maar… Ik zie het wel als een lesje om in de toekomst eens goed op te letten voor ik horloges op het interwebs koop (of aan mijn vrouw laat zien zoals in dit geval).
De 4R36 uurwerken die in Seiko’s worden geplaatst komen uit dezelfde TMI / SII fabriek als de NH36 uurwerken. Dus in principe gewoon hetzelfde uurwerk. Seiko maakt geen 4R36 uurwerken.
Ik snap je reactie niet helemaal. Hoezo heb ik weinig geleerd dan…? Hetgeen waar het over ging was voor mij nieuwe informatie die ik niet eerder wist.
Het voelt een beetje als bashen op iemand die al aangaf niet zo onderlegd te zijn in die hele wereld, maar verbeter me vooral als ik het verkeerd interpreteer!
Ah, thanx voor de nadere uitleg. Ik begrijp nu dat het geen bashen was maar ook dit educatief bedoeld was. Dank daarvoor.
Ik vind het allemaal maar ingewikkeld. Volgende keer doe ik denk ik een NA post over de aankoop van een deeltjesversneller, volgens mij is dat beter te volgen!
TMI en SII zijn de fabrieken die o.a. NH36 uurwerken maken. Als ditzelfde uurwerk in een Seiko horloge wordt gezet dan krijgen ze een rotor met Seiko erop en de aanduiding 4R36.
Een rotor met Seiko erop en de aanduiding 4R36 zijn ook wel los te koop als Seiko onderdeel.
Dus het uurwerk wat je hebt is niks mis mee en loopt zoals een Seiko
Het enige wat jammer is is je wijzerplaat, die is vervalst en er is gebruik gemaakt van merknaam Seiko terwijl het dus gewoon namaak is…