NA: CWC Royal Navy Diver

Ik wil van dit topic gebruik maken om de laatste toevoeging aan mijn (meestal militair geïnspireerde) horlogecollectie te introduceren. Dit dankzij een erg aangename ontmoeting met @Frans53 afgelopen zondag. Nogmaals bedankt Frans!

The CWC Royal Navy Diver (Automatic).

De Cabot Watch Company (CWC) werd in 1972 opgericht door Ray Mellor om horloges te leveren aan het Britse leger en andere overheidsorganisaties. In 1997 werd het bedrijf opgekocht door Silvermans, en vandaag leveren ze nog steeds horloges en CWC-bandjes aan de Britse strijdkrachten.

CWC heeft in de loop der jaren talloze modellen geproduceerd en het zou me te ver brengen om ze allemaal te bespreken. Maar hier is een klein overzicht van hun meest iconische modellen.

The “W10” Mechanical General Service Watch.

Uitgegeven van 1976 tot 1980 aan alle takken van het Britse leger.

The “G10” General Service - Quartz.

Uitgegeven van 1980 tot 2006, en het eerste quartz horloge dat werd uitgegeven aan het Britse leger.

The “Fab Four” Chronograph.

Met een Valjoux 7733 en de kenmerkende asymmetrische kast is deze bi-compax chronograaf direct herkenbaar (1973 - 1982).

The SBS Diver.

De SBS diver is misschien wel het meest herkenbare CWC horloge; terwijl de meeste andere CWC horloges en klokken antecedenten hebben in andere modellen, of gemaakt of geleverd zijn door andere merken, heeft alleen CWC ooit het zwarte dag-datum duikhorloge geproduceerd voor het Britse leger.

Dat brengt ons bij het onderwerp van het topic vandaag:

The Royal Navy Diver.

CWC kreeg het contract om een automatisch duikhorloge te leveren ter vervanging van de Rolex milsub in 1980, en in 1980 en 1981 leverden ze steeds horloges met een wijzerplaat die leek op de Omega Seamaster 300 uit de jaren zestig en een acryl bezel insert. In 1983 werd het horloge veranderd in een quartz uurwerk en werd het sporadisch uitgegeven tot 2000, waarbij de meeste horloges in de jaren negentig werden uitgegeven.

De kast was vergelijkbaar met de Monnin kast die populair was bij de Heuer referentie 844 uit de late jaren 1970, maar met enkele kleine variaties door de jaren heen. Het horloge begon begin jaren 2000 te worden vervangen door het SBS-horloge, dat het standaard duikhorloge werd voor iedereen in het Britse leger; hoewel de RN-horloges nog enkele jaren in gebruik bleven, werd, wanneer de RN-horloges werden teruggebracht naar de winkels of kapot gingen, een nieuwe SBS uitgegeven. In totaal heeft CWC in de 20 jaar tussen 1980 en 2000 waarschijnlijk ongeveer 3000 duikhorloges aan de Royal Navy geleverd.

Momenteel wordt de Royal Navy Diver niet meer uitgegeven aan de Britse strijdkrachten, maar kan nog wel rechtstreeks bij CWC worden gekocht in verschillende configuraties. Met name de RN Divers Automatic uit 1980 die oorspronkelijk werd uitgegeven aan RN Clearance Divers. En verschillende versies van de RN Diver, zowel automatisch als quartz, met of zonder datum en met Super-Luminova of faux Tritium wijzerplaten.

Het exemplaar dat ik onlangs aan de collectie heb toegevoegd, maakte deel uit van een beperkte oplage van CWC in 2002, waarbij NOS Tritium wijzerplaten werden gebruikt in de MK1 variant van de RN kast. Dit betekent dat het horloge een 60 klikken uni-directionele bezel, mineraal glas en 300 meter waterdichtheid heeft. De zijkanten van de kast zijn volledig gepolijst, terwijl de bovenkant van de lugs fijn geborsteld zijn.

Binnenin is een ETA 2824-2 Zwitsers uurwerk te vinden, een goede keuze gezien het een betrouwbaar en sterk uurwerk is dat prima geschikt is voor dit type horloge. Het heeft een ghost date, wat blijkbaar ook het geval was bij eerdere RN Divers om kosten te besparen.

De afmetingen van de kast zijn als volgt: 45mm diameter inclusief kroon (41mm exclusief kroon), 47mm lug to lug, 20mm lug breedte. De bezel diameter is 40mm en de kast is 11,6mm dik. De korte lug to lug, relatief kleine wijzerplaat en de kast in Monnin-stijl zorgen ervoor dat het horloge een stuk kleiner draagt dan je zou verwachten. Ik zou zeggen dat het dichter bij een 39-40mm horloge om de pols draagt.

Een ander belangrijk kenmerk van veel militaire horloges is het feit dat ze gebruik maken van vaste pushpins die aan de kast zijn gelast. Dit was een eis van de MOD om ervoor te zorgen dat er geen horloges verloren gingen door falende pushpins. Een modern voorbeeld hiervan is de Tudor Pelagos FXD. In het dagelijks leven betekent dit dat het horloge alleen gedragen kan worden op bandjes zoals nato’s en MN’s. Gelukkig past dit mooi bij het horloge en persoonlijk draag ik mijn duikers toch meestal op nato’s.

Ik heb de CWC nog maar een paar dagen, maar ik kan nu al zeggen dat het een vast onderdeel van de collectie gaat worden. Ik kan niet wachten om ermee op avontuur te gaan, waarvan het eerste een roadtrip door Namibië volgend jaar wordt. En te zien hoe de tritium wijzerplaat zich de komende jaren ontwikkelt.

Bedankt om de tijd te nemen om dit topic te lezen en stel me gerust vragen!

Alle RN Diver foto’s zijn door mezelf gemaakt, de rest zijn plaatjes van het internet.
** Bron: https://cwcaddict.com/

58 likes

Leuk horloge! Ik droeg de CWC diver destijds op een lederen band speciaal voor fixed lugs:

8 likes

Leuk verslag Laurens en super dat het horloge binnen het forum is gebleven maar ook om te lezen hoe enthousiast je er over bent!
Hij heeft een prima baasje gevonden :wink:

2 likes

Uitstekende en interessante NA! Had je al gefeliciteerd, geloof ik. Gaaf model, sowieso! Ik zou misschien de PVD-versie van deze nog wel 'ns willen. Nou ja, er is nog zoveel dat ik wil. Veel plezier met die van jou! :+1: :beers:

1 like

Veel plezier van gewenst!

1 like

Proficiat met je nieuwe CWC aanwinst :ok_hand:”verpakt “ in een goede leerzame verzorgde introductie :+1: :+1:

1 like

Gefeliciteerd met deze NA, mooie collectie ook (die Breitling :heart_eyes:)

1 like

Mooi horloge! En past perfect in de collectie.
Geniet ervan.

1 like

Yes dat klopt, maar nogmaals bedankt! De PVD versie lijkt me ook heel gaaf, als ik die ergens eens tegenkom wil ik 'm zeker ook wel eens proberen.

Thanks, ik doe m’n best :sweat_smile:

Daar mag je 100% zeker van zijn! :+1:

1 like

Gefeliciteerd met deze toffe aanwinst :+1:

1 like

Dank voor de introductie en het verhaal. Super toffe NA en zoals gisteren al opgemerkt past deze prachtig in je collectie :+1:t2:
Oftewel gefeliciteerd :partying_face:

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!
Ik wens je er een sportieve tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gefeliciteerd met je horloge!
Mooi verhaal leuk om te lezen.

1 like

Goed verhaal en gefeliciteerd met de aanwinst :+1:
Het bandje vind ik wel een beetje afbreuk doen aan de verschijning maar dat is persoonlijke smaak

1 like

Bedankt! En ik sta zeker open voor wat ideeën voor andere bandjes, deze NATO’s had ik gewoon nog liggen thuis.

1 like

Nee, gewoon doen wat je zelf mooi vind :slightly_smiling_face: Ik hou niet van NATO in het algemeen… te rommelig

1 like

Dank voor dit mooie topic… en geniet van je prachtige aanwinst :ok_hand:t3:

1 like

Gefeliciteerd met de NA!

En leuk geschreven :+1:

1 like

Dat zijn de betere NA topics :ok_hand:t3:
Leuk horloge van een dito merk.
Veel plezier ermee!

1 like

Bedankt allemaal! :pray:

2 likes