Als eerste een kleine geschiedenisles
Sinds de 50er jaren hebben onder andere Rolex en Omega specifieke horloges gemaakt voor het Britse leger, zoals de vrij legendarische 5513. Eind jaren 70 werden deze merken steeds populairder en duurder waardoor de MOD (Ministery of Defence) ging kijken naar een ander duikershorloge. CWC gaf al G10 horloges aan andere onderdelen van het leger en werd toen benaderd om een duikershorloge te maken. In 1980 werd de Rolex vervangen door een automatische CWC diver. Deze automatische versie is slechts 2 jaar gemaakt door de opkomst van quartz. De echte automatische versie is nauwelijks te vinden en kost bakken met geld. Ter informatie, CWC heeft hier een reissue van die volgens de laatste berichten 3k pond gaat kosten.
Vanaf 1983 werden er quartz divers uitgegeven aan het leger, waar overigens een meer betaalbare reissue van is. De legende gaat dat leden van de Special Boat Service een meer “stealth” horloge wouden met een day-date functie aangezien ze soms langere tijd onderweg waren en met niet wist wat voor dag het was. In 1987 was het zover, de CWC SBS Diver issue was geboren.
Door de jaren heen is het horloge licht aangepast qua specificaties, ander uurwerk, saffier glas erin, andere PVD coating, maar het uiterlijk van het horloge is verder precies hetzelfde.
Het horloge wordt op de dag van vandaag nog steeds uitgegeven aan specifieke onderdelen van het Britse leger zoals de SBS. Meer “legit” dan dit is naar mijn idee niet te vinden!
Heb een algemene interesse in field horloges en dan kom je automatisch wel bij CWC uit. Bij het zien van dit horloge en hierna het lezen van het verhaal stond dit horloge bovenaan mijn lijstje. Echter, ik probeer een collectie van 3 aan te houden en ik had net al een NA, de yema kavinksy led. Deze beviel mij echter niet op de pols en deze heb ik (via marktplaats) voor de aankoopprijs ook weer kunnen verkopen en daarmee weer een plekje vrij! En wat funds voor de nieuwe aankoop
De specs:
Uurwerk: Quartz van Ronda, met Saffierglas, 120 click bezel
Let op: Fixed bars
Nu had ik online wel gezien hoe anderen het horloge hebben ontvangen en dat was over het algemeen in een blikken box waar het horloge net inpast met wat schuimrubber, en hier ging ik ook van uit, het is uiteindelijk een militair horloge dus verwachte geen houten horlogedoos zoals bv Longines. Gelukkig viel dit erg mee! Ben blij verrast door de presentatie.
Standaard wordt er een zwarte NATO bijgeleverd, maar die laat ik wel in de box zitten. Heb er 3 extra bij besteld bij CWC en er komt een NDS strap aan! De NATO’s voelen erg stug en niet superfijn om de pols merk ik. Denk niet dat de kwaliteit minder is, maar een seatbelt NATO voelt toch fijner aan. De groene single pass strap heb ik er nu omgedaan en die zit fijn en vind ik ook mooi staan.
En natuurlijk nog de foto’s om de pols!
Soms werkt een horloge beter op een plaatje dan op de pols, zoals bij me vorige yema, maar deze werkt in het echt ook goed. De head heeft ook echt wat gewicht in zich. Normaal krijg je dat eerder doordat het een mechanisch uurwerk is, maar deze is bv zwaarder dan mijn alpinist. Het wordt de komende tijd nog wel even met de straps spelen, kijken wat mij het beste bevalt en of de CWC nato’s ook wat soepeler worden.
Kanttekeningen? Uiteindelijk is het geen goedkoop horloge. Omgerekend met BTW etc ben je ongeveer 900,- ervoor kwijt, en dan heb je een quartz en een nato bandje Zijn vast betere deals voor te vinden. Echter, dan heb je geen legit military horloge die daadwerkelijk ook gebruikt wordt. Met het verhaal erbij en de kwaliteit, dat zijn voor mij de dingen die mij over de streep hebben getrokken. Uiteindelijk toch het horloge wat de Rolex Sub heeft vervangen