Zoals sommigen van jullie al hebben kunnen lezen is vandaag een speciale dag voor mij. Ik ben namelijk jarig en vier vandaag mijn 40e verjaardag. Tijd dus voor een NA!
Spoiler…
Terugkijkend op de afgelopen maanden kan ik zeggen dat mijn zoektocht naar een nieuw horloge vol met keuzes en overwegingen zat. Aanvankelijk was mijn oog gevallen op de Rolex Explorer II (16570) of de Tudor Black Bay Pro. Beide horloges hebben hun eigen unieke charme en geschiedenis, en het was een ware strijd om te bepalen welke het beste bij mijn smaak en stijl paste. Maar voor deze volgende stap moest ik ook afscheid nemen van een van mijn twee horloges, en de keuze viel op mijn eerste horloge: de Santos Ronde, die ik ongeveer een jaar geleden met veel plezier had gekocht en wat me een goede introductie in de horlogehobby heeft gegeven. Nog steeds zou ik dat horloge aanduiden als sleeper in de Cartier catalogus.
Kijkende naar de twee klokken waarvan ik er 1 had bedacht naast mijn SMPc (oh nee de Rolex zou solo gaan, well nevermind), viel op dat ze toch wel wat in elkaars vaarwater zaten. Allebei toolwatches met dezelfde soort indices, een datum op 3 uur, en daarmee wellicht wat teveel van hetzelfde. Vooruit, een extra wijzer, maar daar bleef dan het wel bij. Back to the drawing board dus.
Maar er bleef ook altijd die nieuwsgierigheid knagen om de “echte” vierkante Santos te ervaren. Dus, met een tikkeltje weemoed, verkocht ik mijn Santos Ronde om een nieuwe toevoeging aan mijn collectie te verwelkomen: maar werd het dan een 2319, of toch een 2960… of misschien zelfs wel de two-tone 2961? Of nee, toch de nieuwe Santos in Medium (die voor mijn pols misschien zelfs al te groot was). Je ziet, ik had even wat tijd nodig.
Uiteraard beïnvloed door @Tulipan viel mijn oog weer op de Santos Galbee XL (watch buddies?). Iets groter dan de 29mm klassieke Santos, maar wel nog dezelfde design elementen met de vierkante bezel, en die prachtige bracelet met in dit geval de verborgen buckle (toch meer dan de helft van de fun bij de Santos IMHO). Bovendien voelt de Galbee XL echt modern en solide en betrouwbaar aan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Carree’s die toch echt wel vintage aanvoelen inmiddels. Bovendien heeft het horloge een comfortabele pasvorm dat helemaal rond je pols is gevormd, mede dankzij die soepel vallende schakelarmband (alhoewel een micro-adjustment welkom was geweest maar vooruit).
Ik kan toch wel met zekerheid zeggen dat ik Cartier fanboy ben: het gevoel van luxe en vakmanschap dat Cartier altijd weet te leveren, is ook bij dit horloge duidelijk aanwezig. Mijn favoriete detail op dit moment is het kristal dat net als de hele kast meegebogen is met de pols, en heel mooi met het licht speelt, in combinatie met die zilveren plaat, die het allemaal toch net wat meer diepte geeft. Veel overeenkomsten met de oude Santos dus, maar toch echt wel heel anders.
Al met al een mooie manier om 40 te vieren.
SOTC