NA: Damasko DA38, made of steel (afgesloten zoektocht EUR 500-1500)

Voor mijn 40ste mocht ik van mijn vrouw een horloge uitzoeken (mooi heh dat soort vrouwen), niet zo moeilijk dacht ik! Maar wat voor horloge naast mijn SARX en Cocktail? en hij mocht “nooit meer weg” Pilot? Kleur? Hop…daar kwamen ze hoor….

pellikaan
de Pellikaan omdat we elkaar hebben leren kennen in Utrecht

De Halios omdat ik dit een uniek design en kleurtje vind


De stowa vanwege zijn casual uitstraling en bij veel kleding gedragen kan worden


De Magrette omdat ik microbrands waardeer en een Magrette nog op mijn lijstje stond


De Mido omdat ook een Mido op mijn lijstje stond, alleen leek deze aardig op mijn SARX035



De Damasko. Onverwoestbaar en past overal bij.


Omdat iedereen het over Oris heeft en deze bezel is natuurlijk subzero. Maar voor mij net niet bijzonder genoeg.


Er kwam een 2ehands voorbij in een soortgelijke prijsklasse en ik toch een beetje een ekster ben…(meer een prachtig blinghorloge)


Op dit forum gespot en vond het een erg leuk onbekend verschijnsel, deze blijft op mijn lijstje


Omdat Victorinox veel waar voor je geld is, een erg leuk horlogemerk, maar een (nog) flink(er) gewicht.

Liefst had ik er 1 van het forum omdat ik daar zeer goede ervaringen mee heb, horloges zijn bij verkoop niet 12 x herkauwd en worden vaak als troetelbeertjes gezoend, geknuffeld, verwarmd en bij verkoop worden zelfs de niet aanwezige haarkrasjes genoemd, mooi volk hier. Helaas zal dit cadeau niet geflipperd worden dus zocht ik een anyday beater…

Maar omdat ik de ballen verstand heb van horloges ga ik mijn grote vriend @anon50762135EV maar weer eens van zijn flipperietustijd afhouden (niet wetende dat hij op dit forum ook al door “een groepje anti-bepaalde humor-musketiers” gepest werd maar dat terzijde) en dan is de weg zoek, althans voor Candide, met termen van hem over de whatsapp (nadat hij 3 uur naar mijn geleuter moest luisteren) als; “tot nu toe is je zoektocht dermate warrig en wispelturig dat…” en “ja maar, dat zijn twee totaal verschillende dingen? ’ of “Tom, je werkt een beetje in rondjes?” kreeg ik zowaar een lesje:

  1. specificaties en prijzen opzoeken
  2. Keuzes maken en passen.
  3. Concreet zoektopic maken en kopen.

Al noemde hij in de afgelopen weken al eerder: KOOP EEN DA38. DO IT. vond ik niet dat hij zo makkelijk van mij af kon komen (en Damasko is als een soort anti-flipperitus-injectie, ze worden ook maar weinig 2ehands aangeboden, een goed teken dus maar moeilijk vindbaar), hop daar kwam weer een ander modelletje, weer zo een microbrand horloge die je nergens even in het echt kan zien of nog erger, niet te bestellen en ik sleur candide lekker mee…Toch maar een Oris dan? Candide loopt rood aan en wijst mij op mijn SARX; je vindt ontspiegeld glas toch een must? Of wil je je haar erin kammen? Uh…kuch…kuch…ja, nee….toch maar luisteren naar het baasje.

@Honey_Badger tot he resque! Topgozer! Dat is nou het mooie van dit forum, ik mag gewoon even aan komen waaien bij iemand thuis die mij even de Damasko wilt laten zien en zijn ervaringen deelt (wel na 3 x duidelijk te hebben gemaakt dat de DA46 NIET weggaat voor het geval dat….haha! dat is voor mij even wennen na 2 bezoekjes bij candide). De DA46 viel mij toch om de pols iets tegen (ohneeee!). Ik hou persoonlijk van iets strakke kasten en die bezel is natuurlijk behoorlijk aanwezig. Wel prachtig afgewerkt. Ten2two had een mooie DC56 te koop staan en wilde mij deze best even laten zien, erg aardig, maar na de DC van Honey gezien te hebben leek mij die toch te hoog op z’n pootjes met mijn 17cm polsjes ……terug naar huis…met zweetduimpje Candide weer geappt… …geen reactie….hm….ah! toch! Komt die weer met die DA38.

Ondertussen kwam op het forum uit het niets @royke74 : als ik je heel blij kan maken mag je eens kijken of mijn Damasko iets voor je is, een DA38 met stalen band. In het uiterste zuiden van het land, ik woon in Arnhem. “Ach, dan spreken we toch in Den Bosch af” en wat Candide al zei, ah Roy! alweer een “topgozer”! Dus….Vrouw mee, dochter mee, heerlijk met Royke gesproken ook over het prachtige werk van Stefan Ketelaars en de DA38 omgedaan, BAM, dat is hem! Dat gevoel! jeweettoch!

Over de specificaties hoef ik het niet te hebben, daar is al veel over geschreven. Ontspiegeld glas (een must eigenlijk voor mij), 40/42mm, rustige plaat maar wel wat opvallend, en vooral dat als je hem in het echt ziet dat de kwaliteit ‘ervan af spat’. En dan nog de juiste (stalen) band. Het gewicht vond ik meevallen, je mag best voelen dat je iets om je pols hebt en de juiste kleur/model, hij is toch echt heel anders dan de DA46. Ook dat zie je pas echt zodra je hem om de pols ziet. Iemand merkte ondertussen op dat het advies van Candide en mijn aankoop niet samengaan, hell yeah! Candide zoekt ze en ik houd ze :blush: .

Ondertussen zie ik Royke steeds meer twijfelen en laat mij zijn prachtige Oris 65 zien en brabbelt zachtjes ja, nee, de Damasko “hoeft niet nu al weg hoor, pas als ik mijn grayle heb. Zweet breekt me uit en schud hem gauw de hand voordat hij zich bedenkt. Gelukkig ziet Royke de enorme blijdschap en spreken we later af om de set op te halen…goh…Ik mag niet eens de koffie betalen…

Dit is hem geworden:

Dit bandje er nog bij gekocht online:


Het kadopapier erom en nu maar wachten tot mijn verjaardag. Bedankt alle forumleden voor al jullie input die ik heb kunnen lezen, ook uit het verleden! Horlogeliefhebbers zijn toppers. Ik zie weer uit naar de eerstvolgende meeting…

Geniet van de dag!

45 likes

Mooi traject, mooi verhaal en goeie ervaringen zo te lezen. Het is en blijft een puike community, dat HF.

Het was mij weer een waar genoegen Tommyboy en het resultaat mag er zijn.

Alvast veel plezier met deze topper!

8 likes

Leuk verhaal. Mooi dat het zo gelopen is en natuurlijk tof dat Ide geholpen heeft.
Ook leuk om te zien tussen welke horloges je aan het twijfelen was. Geniet ervan :+1:

4 likes

Leuk om te lezen hoe goed deze topper in een warm huis is terecht gekomen.
Geniet ervan Tom, en het was me een plezier je ontmoet te hebben :smiley::+1:
Alvast proficiat met je verjaardag en bijbehorende cadeau :smiley:
Natuurlijk ook credits voor de hulp van @anon50762135EV :muscle:

6 likes

Mijn beste,

Wat een plezante voorstelling!!
Zeer enthousiast gebracht.
Zowel in woord als in beeld.
Ik wens je dan ook een levenslustige tijd met deze gerieflijke Damasko. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Ha…mooi verhaal en ervaring op HF met de usual suspects. :+1:

En van harte met je uitstekende keuze…Damasko is geweldig :ok_hand: (ik heb er zelf al een aantal gehad, en er komt binnenkort weer eentje aan). Fantastisch op de SS band…dat maakt 'm echt af.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

3 likes

Mooi verhaal! En ben het helemaal eens dat de meeste hier op HF heel behulpzaam en eigenlijk gewoon heel aardig zijn! :+1:

Oh ja, veel plezier met de NA natuurlijk :grinning:

1 like

Alvast gefeliciteerd en veel plezier met je Damasko gewenst!

1 like

Das een mooie Damasko

1 like

Prachtig verhaal van de zoektocht. :+1:
Alvast veel plezier met de Damasko.

1 like

Mooi verhaal en een mooi horloge! Gefeliciteerd!

5 likes

Mooi verhaal en alvast proficiat! Nog even wachten om hem officieel te mogen dragen :slight_smile:
Altijd leuk om te lezen/zien wat een fijne band er hier is op het forum en kan dat beamen! :+1:

2 likes

Deze staat ook nog steeds op mijn wishlist.
Ik ben jaloers! Veel plezier van de Damasko!

1 like

Heel mooi verhaal, en afgesloten met een nog mooier horloge :wink: Veel plezier met je nieuwe aanwinst!!! En ook een hele prettige 40ste verjaardag als de dag er is!!!

1 like

Yep. :v:

Top klok! Super afwerking en oerdegelijk.

Veel plezier er van!

Edit: Zoals waarschijnlijk anderen ook al gemeld hebben: Cordura en Kevlar staat ook super op een Damasko.

1 like

Prachtig verhaal. Geniet van het nieuwe top stuk van je collectie

1 like

Mooie zoektocht, mooi verhaal en een mooi horloge!

1 like

Top keuze. In dit segment is er weinig beters. Op staal misschien wel onverslaanbaar, als je er van houdt.

Geniet ervan!

5 likes

Fantastisch, nu uitkijken naar het jarig zijn!

1 like

Heel mooi horloge :+1:, staat bij mij ook hoog op de lijst. De stalen band maakt 'm echt af, perfecte toolwatch die universeel te gebruiken is.

1 like