NA: de Citizen Cosmotron - quirky & fun!

Hallo HF,

Ik denk niet dat ik de enige ben… ik wou eigenlijk rustig de tijd nemen en niet al te snel een horloge kopen in 2021 :stuck_out_tongue_winking_eye:.
Ik ben 6 dagen ver geraakt…

Toen ik het verhaal over dit pre-quartz horloge las, was ik meteen verkocht.
En het zijn niet enkel de krasjes die vele verhalen vertellen in dit geval :sweat_smile:

Hier is ie - de Citizen Cosmotron 60-5115, met 7803A caliber:

Als het over vintage horloges gaat, hou ik van horloges ‘met een twist’… en deze is één en al obscuriteit. Vele van die horloges hebben wel ergens een ‘first-of’ stempel (riep iemand FOIS?) en de Cosmotron probeert zijn beste beentje voor te zetten:

  • Ik was uiteraard benieuwd naar die 36000 bph met een batterijtje. Waar is een quartz nog voor nodig?
  • En dan die day/date rariteit: is dit een unicum? Je kunt de dag vd week enkel instellen door het horloge ondersteboven (6 up) vast te houden en op de kroon te duwen. (En jawel, 12 up laat je toe om de datum te verzetten.)
  • Maar dan die flyback seconde wijzer via de kroon op 8, terwijl hacking toch ook al bestond? En de minuten wijzer gaat mee als die binnen 3 minuten van het uur verwijderd is. Quirky… :crazy_face:

Hier nog enkele plaatjes:


De bracelet vind ik gewoon geweldig! Die tilt het horloge plots een niveau hoger - en wat een taper: van 18 tussen de lugs naar 24 naar 16 mm.
AP heeft duidelijk zijn stempel gedrukt op die tijdsperiode (we praten over 1974).


Als afsluiter - ik ben even in mijn verzameling gedoken om enkele gelijkaardige bracelets te zoeken - hierzie een triootje:

Thanks for watching
Wim

28 likes

Die scherpe lijnen en stevige brush laten de band van de Cosmo er toch meer uit springen dan die andere twee denk ik :grin:
En quirky is denk ik precies het juist woord voor het horloge! (Op een erg goede manier)

Geniet er van :+1:

1 like

Gefeliciteerd :ok_hand:t2:

1 like

Leuk!

1 like

Cool ding! Lekkere seventies vibe en een uniek uurwerk uit die tijd!

1 like

je hebt een topper binnen gehaald :ok_hand: :smiley:

1 like

Gaaf horloge! Veel plezier ermee.

1 like

Mooie aanwinst, deze vreemde eend in de bijt met dat hybride uurwerk :+1:

1 like

Gaaf zijn ze. En inderdaad heel vreemd. Maar vooral de kwaliteit van de band … de afwerking… mooi!

2 likes

Ik heb toevallig van de week de blauwe versie gekocht

3 likes

Mooi! Heb hem zien staan in het blauwe gedeelte.
Even getwijfeld, maar ik heb aan deze ene voldoende. :smiley:
Geniet ervan !

1 like