Het is september 2020 een jaar en enkele maanden voor Black Friday. Ik mis een daily driver in mijn collectie die overal kan en zorgeloos is in gebruik. Mijn telefoon gebruik ik nauwelijks voor de tijd, ook al ben ik student. Het horloge is waar ik automatisch op kijk. Ben daarnaast ook iemand die de slechte eigenschap heeft om op de minuut te plannen. De snk809 die ik in 2020 heb gekregen is prachtig en heb ik ook als daily driver voor een jaar gedragen. Nu wordt dat m’n horloge voor dagen dat ik niet werk/studeer en een sportief model past. Ook al loop het nauwelijks voor of achter, het is niet een horloge waar je geen omkijken naar hebt. Als in, een horloge waarbij je op moet letten dat het niet still heeft gestaan en je het maandelijks moet corrigeren.
Ik heb lang gezocht voor september 2021. Eisen waren dat het een dun horloge moest zijn. Diameter kleiner dan 40 mm liefst 37. Het mocht geen complicaties hebben zelfs geen datum. Het moest dun zijn zodat het altijd onder de mouw schuift. En dat allemaal voor minder dan 500 euro van een gerespecteerd merk. Eigenlijk dus een dress watch voor kantoor. Uit de ervaring met het mineraalglas van de Seiko werd ook duidelijk dat het saffier moest worden.
Al ergens november 2020 had ik besloten te wachten tot Black Friday 2021. In september 2021 waren de Tissot tradition 5.5 en Frederique constant classic quartz in de running.
Zoals een enkele misschien weet overtreed de Frederique constant iedere eis die ik voor mijzelf had gesteld. Tot overmaat van ramp zie ik nog een oudere variant genoemd worden in de online aanbiedingen thread hier op het forum. Voet bij stuk heb ik gehouden de Tissot tradition 5.5 zou het worden zolang als het een goede korting betreft. De kortingen bleven echter grotendeels uit. Maar dan twee dagen voor black friday plaatst iemand in diezelfde thread de link naar een Duitse juwelier. Natuurlijk heb ik daar even doorheen gebladerd en ja hoor de variant die ik zocht maar nergens anders kon vinden voor een zeer mooie prijs! Wel de laatste in voorraad. Dus mij niet aan mijn afspraak gehouden en die avond voor black friday het meteen aangeschaft. Goede keus want kon het zelf ook niet echt ergens anders vinden de dagen erna.
Twee dagen later gaat de bel, hij is binnen. En hoewel ik de lug to lug 1 a 2 mm groter vindt dan perfect, is het verder best wel perfect. Kreeg echter wel nog bijna een hartsverzakking die avond bij het op maat maken van de band. Ten eerste omdat het even duurde voor ik doorhad dat het splitpennen waren die in de band zaten ipv schroefjes en daarna omdat na alle schakels te hebben verwijdert die nog te groot was. Ten minste mijn ervaring tot nu toe is altijd geweest dat de schakel het dichtst bij de sluiting aan beide kanten een pen had die niet verwijdert hoorde te worden. Mijn glimlach toen bleek dat dit wel kon, was dan ook van oor tot oor. Nu enkele maanden verder kan ik zeggen dat het echt een goede koop is geweest.
Dan nu na dit lange wachten de foto’s!