Verhaal alert!
Het is me nogal een reis geweest; horloge hobby gelijk geherstart met een enórme (vond ik, dan) vangst in 2019 (Root Beer baby! Net voordat de gekte echt losging), een langzaam uitdijende collectie in alle kleuren van de regenboog en eind vorig jaar wederom het besef: ik ben geen verzamelaar. Ik wil de horloges die ik bezit ook regelmatig om de pols hebben, wat geldt voor al m’n spullen. En met het volume op het hoogtepunt, ging dat gewoon niet.
Inmiddels is de collectie bíjna op het niveau wat ik wil, maar de daily is inmiddels binnen. Dat was een interessante zoektocht. Ik bleek precisie essentieel te vinden en had totaal geen zin meer al m’n horloges op te moeten winden; zeker niet al m’n dailies. Quartz dus. En een nauwkeurige. Maar het moest wel een beetje, laten we zeggen, decoratief zijn. De witte washi Chronomaster voelde net een beetje te klein en te monochromatisch. Maar wát een afwerking Geen lume nodig, behalve in het volledige duister, met hoe weinig licht er nodig was om de wijzers toch te laten schitteren. En zat ontzettend lekker door het lage gewicht.
De SBVG245 toverde iets te weinig glimlach op m’n gezicht elke keer dat ik ernaar keek. Geil, wel.
Omega lonkte. En een integrated bracelet. En er moest wat goud zijn. En het moest sieraderig voelen. En niet te zwaar. En niet te groot. Ik heb weinig met grote horloges, ondanks dat m’n pols 19-19,5cm is.
Sooowwwwwww tadaaaa!!! De Constellation Perpetual Calendar! Want je zal maar je datum moeten verzetten aan het einde van de maand. Dat doen we niet meer. Plus thermocompensated quartz. Ik heb een hele knappe in Zwitserland gevonden. Supervolle set (alle dozen, labels etc), niet hagelnieuw maar zeer netjes gedragen. Ohja, daar kwam ik dus ook achter: ik word zenuwachtig van volledig nieuwe horloges. Dan ga ik ze voorzichtig behandelen en ben ik er te veel mee bezig. Ook spookt het begrip ‘afschrijving’ dan ergens door m’n ziel. Zo leer je nog wat over jezelf in deze hobby.
Deze Omega had precies de goede hoeveelheid tekens van leven om er relaxed mee te zijn, maar was in dusdanig goede staat dat ik er niet van baalde. Hij lijkt ook oprecht niet gepolijst. Wat ik waardeer. Na een uitgebreide consultatie met Omega expert @Magni80 (nogmaals, ontzettend bedankt) en nadat ik zijn prachtige niet-perpetual-calendar had gemist (ohja nog een les: deal pakken als die voor je neus ligt), de trekker overgehaald.
Inmiddels iets meer dan een maand in m’n bezit en ik moet echt moeite doen om m’n andere horloges om m’n pols te slingeren. Er zijn superveel details om van te genieten! Okok eindelijk plaatjes:
Er is zoveel te zien! Die superinteressante rand op 12 en 6 die naar de band afdaalt; de bolling van de kast op 3 en 9; de schakels hebben een lichte kussenvorm; hele elegante opgelegde indices; de structuur op de wijzerplaat, inclusief extra cirkel voor de perpetual calendar; haarscherpe wijzers. Enfin, ik ben en blijf in m’n nopjes!
Zijn we klaar? Natuurlijk niet. De ultimate daily lonkt. Maar ik denk dat het nog even duurt voordat ik op de Omega ben uitgekeken (en het geld er is voor de spirituele opvolger en upgrade)
Bedankt voor het lezen, als je het tot het einde hebt gehaald:) Ohja, ben benieuwd: is er nog eentje binnen het forum?