Zoals ik in mijn voorstel-topic heb aangegeven, heeft het horlogevirus in volle hevigheid bezit van me genomen. Een vele jaren sluimerende wens en mechanisch-manisch verlangen begon concreet vorm te krijgen. Uiteraard voorafgegaan door weken rondneuzen, lezen, kijken, vergelijken, ‘favorieten’, weer schrappen en herhalen. Het leidde tot een aangenaam dynamische lijst met horloges die een plek veroverden in mijn Excel lijstje en hun looks mochten tonen op een soort moodboard.
Leuk al dat online oriënteren. Niets beter dan the real deal. Een kleine drie weken geleden was mijn eerste echte bezoek aan een juwelier met dappere oriëntatie intenties. Ik bracht mijn vrouw naar haar werk (laatste dag aldaar, spullen mee, spullen terug) en ging daarna door naar Van Hell in Amersfoort. Ik heb gekeken naar het moois wat daar staat. In meer detail ingezoomd op de modellen van Staudt. Een paar modellen om de pols gehad en heel plezierig geholpen. Ook met meedenken. Want ik merkte kriebels en een vrolijk makende nervositeit: dit horloge deed wat met me. Toch voelde het als een grote eerste stap in deze hobby. Ik kreeg gelukkig het aanbod om de beoogde Praelidium in de voorkeursvariant (handopwinder - want geen datum - met blauwe dial) op zicht te laten komen. Dan kon ik 'm direct vergelijken met het witte exemplaar. Heel benieuwd.
Die nadere kennismaking volgde afgelopen donderdag een week geleden. De donkerblauwe doos met het Staudt logo kwam op tafel en werd langzaam uitgepakt, het houten kistje geopend en voilà…! wat een beauty! Bandje stellen en hup om de pols. Verliefd. Meteen. Ik was verkocht en het horloge idem. Leuk detail: omdat er even geen tas van Van Hell in de goede maat beschikbaar was, kreeg ik een HEMA shopper mee met daarin de Staudt. Aangenaam onopvallend over straat, de auto in en naar huis.
Inmiddels de eerste draagmomenten mogen genieten. Een feest. Merkte tijdens autorijden dat ik de verleiding moet weerstaan om steeds maar naar de Staudt te kijken in plaats van op de weg. Tricky, deze hobby. En dat kijken om het kijken nog leuker is dan kijken om te zien hoe laat het is. Pff, waar ben ik aan begonnen ;-P.
Genoeg woorden. “Foto’s willen we!” Een paar indrukken:
Ik meld mij binnenkort met een volgende NA, omdat er stiekem nog iets (enkelvoud? meervoud?) onderweg is.