NA De eerste serie Seiko 6139 6000 Speedtimer98

De eerste serie van de Seiko 6139 Speedtimer.

1968
Het is het jaar 1968. De horloge wereld kent chronografen alleen in combinatie met handmatige uurwerken.
Seiko is bezig om een chronograaf te ontwikkelen welke aangedreven wordt door een automatisch uurwerk.
Het prototype ziet het levenslicht in Augustus 1968 en zal later het productiemodel type 6139A worden.
En dan is het tijd om een design te maken van het horloge welke dit nieuwe uurwerk zal gaan herbergen.


Foto uit het speedtimer boek.

Kijkend in hun stal komt de inspiratie voor het uiteindelijke model duidelijk van de Seiko 6119-6010, hier een foto van mijn 6139 6010

De bijnaam van dit horloge is de Pogue Junior, gezien de kleinere maat kast.

1969
De Seiko 6139 Speedtimer werd op 21 Mei 1969 geintroduceerd aan de wereld middels de modellen 6139-6000 en de 6139-6010.

Foto uit het boek the History of the Speedtimer

En de modellen

Deze wereldwijde introductie was trouwens kleinschalig opgezet. Reden was de grootste ontwikkeling waar Seiko mee bezig was in 1969 en welke in December 1969 groots geintroduceerd werd aan de wereld. Dit was natuurlijk de introductie van het eerste quartz uurwerk, de Seiko Astron, maar terug naar de Speedtimer.

Ter voorbereiding van de introductie op 21 Mei 1969 was Seiko al eerder begonnen met massaproductie. De eerste uitgebrachte modellen 6000 en 6010 waren zogenoemde JDM modellen (Japanese Domestic Models), oftewel alleen bedoeld voor de Japanse markt.
Het oudst gevonden Seiko 6139 horloge, een 6139-6010 heeft een serienummer van January 1969, dit betreft een 6139-6010.
Van de 6139-6000 serie zijn de eerste serienummers van Februari 1969. Op basis van serienummers waren er in Maart naar schatting ongeveer 4000 geproduceerd (seiko verteld weinig tot niks hierover en dit is allemaal gebaseerd op jarenlang onderzoek van vele online Seiko fans).

Afgelopen Mei
Het was een vakantie avond in Limburg waar ik aan het bieden geslagen was op 2 aparte veilingen van blauwe 6139 6000 Speedtimers. Vervolgens heerlijk gaan slapen om er de volgende dag achter te komen dat ik beide veilingen gewonnen had. En hiermee komen we uit bij de eerste NA’s, twee blauwe Speedtimer, model 6139-6000 van April en Juni.


Links de April versie en rechts de Juni versie

Beide speedtimers leken mij op het ontbreken van de originele bracelet na volledig origineel.
En toen zette @koekoek een deurtje open naar nog een kamer in de wereld van de seiko 6139 serie met de opmerking of de April variant dan het glaasje bevatte met een chromen rand?
Chromen rand? Daar had ik nog nooit van gehoord. :hushed:
Tijdens een zeer lange avond kwam ik bij het inzoomen op de wijzerplaat er bij toeval achter dat de voor mij bekende T of R annotatie op de wijzerplaat een extra vermelding had, namelijk “AD”. Dit was de trigger voor @Koekoek denk ik om naar het glaasje te vragen. Want bij het intikken van 6139 TAD in google was ik net Alice in Wonderland…

Zoals bij velen al bekend hebben de 6139 modellen door de jaren veel iteraties gehad in de wijzerplaat. Van speedtimer, proof, water70mresist tot aan de notext versies (en dan laten we verdere variaties zoals kastvorm, uurwerk etc voor het gemak maar even buiten beschouwing).

De Speedtimer heb je inmiddels gezien.

unnamed
6139 6000 Proof versie (foto van het internet)


Mijn eigen 6002 water70mresist


notext (foto van een mijn oude 6002)

Maar bij het duiken in de Speedtimer kwam daar voor mij nog een extra variant bij…

De eerste serie Speedtimer 6139 6000
Seiko liefhebbers hebben tijdens jaren onderzoek ook ontdekt dat de eerste productieserie (Februari tm Mei) afwijkt op een aantal punten dan de productie series erna. Hierbij is tevens bekend dat er een overgangsperiode was van de hieronder genoemde verschillen. Maar net als alle Speedtimer modellen hebben ze wel de notched case en het eerste 6139A uurwerk.
Om deze verschillen te zien moeten we gaan inzoomen op de details…
Dus hoe herken je iteraties van de eerste serie? En dan gaat het specifiek over de blauwe variant want naar het schijnt is dit niet helemaal gelijk bij de andere kleuren.

Wijzerplaat:
A. De dialcode tussen de 4 en 5 heeft de annotatie “6000T AD” tov van de latere 6000T of R. “AD” staat voor Applied Dial. Voor zover ik heb kunnen vinden lijkt het erop dat Seiko bij de latere annotaties voor een simpelere opbouw gekozen heeft met gewoon een T of een R.


Horend bij de TAD wijzerplaat zijn de volgende verschillen. Het woord “Speedtimer” onder Seiko is qua grootte gelijk aan Seiko terwijl na Mei het woord iets groter is. Tevens is er een kleurverschil in de kleur rood te zien in het woord “Speedtimer”. Hier helaas geen goed vergelijkende foto voor.

Het getal 1 in de subdial heeft een serife tov van een strakke | bij de latere versies. Het getal 2 is tevens duidelijk anders dan de 2 bij latere versies.


B. Glas
Voor mensen die het glas kennen van een 6139 weten dat dit glas verhoogd is tov van de bezel met een trapezoid vorm. Wat men waarschijnlijk niet weet (behalve de alwetende @koekoek die mij hier op attendeerde) is dat het glas in de eerste serie een extra chromen rand bevat onderaan het glas welke puur esthetisch lijkt te zijn. Dit glas type wordt een CRC genoemd (Chrome rimmed Crystal). In het speedtimer boek zelfs nog de naam “Mysterious glass” gevonden.



C. Uur en minuten handen
Terwijl de latere versies glimmende handen hebben heeft de eerste serie een matte variant welke “Frosted hands”genoemd wordt.


Links Frosted hands, rechts de standaard glimmende variant.

Bij controle van de April en Juni Speedtimers vond ik dat beide versies transitie modellen zijn en dus een combinatie van bovenstaande hebben. De April versie had geen CRC glas, wel de TAD vermelding en geen frosted hands.
De Juni variant is bijzonder want deze heeft geen TAD vermelding maar wel de “Speedtimer” tekst gelijk in breedte als Seiko, he… dat is apart. Of heb ik nu gewoon te diep in de Rabbit hole gekeken en zie ik ze vliegen. Verders heeft deze ook de frosted hands.

De laatste NA
Deze Alice in Wonderland tocht deed mij toen besluiten dat ondanks dat ik er net 2 binnen had dat ik in ieder geval alvast ging verder kijken naar een complete originele variant van de eerste serie. En soms kan je eindeloos zoeken naar iets en vindt je het niet en soms heb je meteen prijs.
Nog geen maand later vond ik een Seiko 6139 6000 van Maart 1969 en welke op de bracelet na alle iteraties heeft van de eerste serie.

Hierbij de laatste NA, een eerste serie 6139 6000 Speedtimer in de kleur blauw, nu wel op de bracelet na, volledig origineel. Deze is van de tweede productiemaand.





Met de toevoeging van deze Maart versie ben ik inmiddels de gelukkige eigenaar van 4 hele mooie 6139 modellen die blijven, 1 mag op zoek naar een nieuw huis.

Nu is de vraag of @Koekoek nog een deur weet open te zetten natuurlijk!

Mocht je nu denken WOW wat een kennis, ik moet hierbij zeker @Koekoek benoemen voor zijn enorme kennis en kunde en daarnaast het boek History of the Speedtimers benoemen en een aantal links.



Zelf ben ik al een lange tijd geinteresseerd in de 6139 modellen en ben dan ook geregeld aan het rondneuzen. Hierdoor heb ik recent ook nog een zeldzame zilveren variant aangeschaft (notext 6002 versie)
Als laatste nog even een schreeuw naar de Seiko fans van Thewatchsite website.

Bedankt voor het lezen!

57 likes

Goed verhaal en een heel mooi en bijzonder horloge!

1 like

Interessant om te lezen.

1 like

Top geschreven + foto’s. Bedankt! :+1:t2:

1 like

Ik ben trouwens helemaal vergeten de doos te laten zien waar deze in zat. Foto volgt morgen…

Mooi verhaal, maar ik zat de te denken wat mis ik nou…

:rofl:

Heel veel plezier er mee en op naar een volgende :+1:

2 likes

Leuk verhaal en mooie foto’s. Heerlijke horloges!

1 like

Proficiat met dit cool horloge. Het blijft gaaf om je in Ă©Ă©n model te verdiepen. :+1:

1 like

Mazzelaar! Erg mooie zeldzame versie, gauw dat bandje met de verende kras uiteinden er af.

1 like

Thanks en ja bracelet staat inderdaad niet goed maar zo kan ik hem wel even dragen.

Mooi verhaal Etienne! Leuk om ze zo bij elkaar te zien. Blijft een fascineren model. Vroeg me wel af of de nieuwste aanwinst nou origineler is dan de andere twee; het kan toch dat ze niet alle iteraties hebben maar toch origineel zijn?

Veel plezier ermee, hoop ze dnel een keer irl te zien :sunglasses::star_struck:

1 like

Ik snap wat je bedoelt en je hebt gelijk. Dit was
kennelijk niet geheel duidelijk in mijn verhaal.
De andere zijn inderdaad ook origineel, even glaasjes in het midden gelaten. Er lijkt namelijk geen duidelijk moment te zijn geweest wanneer ze met de eerste variant gestopt zijn en overgegaan op de 2e variant. In de overgangsperiode heb je dus combinaties van beide varianten. Dit maakt ze er absoluut niet minder origineel op. Ik was in eerste instantie getriggerd doordat de laatste aankoop van Maart was, pas erna viel mij de chromen ring op en toen ben ik verder gaan kijken en was het plaatje compleet. Een maand ouder dan de April versie en ook nog eens alles van de eerste generatie. Die combinatie besloot mij ervoor te gaan.

1 like

Inderdaad veels te lang geleden!!!

1 like

Leuk verhaal, erg interessant om te lezen. Voor dit soort topics been ik dus lid van HF!

1 like

Leuk geschreven en een tof horloge ,veel draagplezier gewenst.

1 like

Ze blijven tof die Speedtimers.
Lekker uitgebreide NA ook. Mooi verhaal en lekker veel foto’s :+1:

1 like

Nu wil ik ook een Speed-Timer :heart_eyes:
Mooi geschreven en duidelijke foto’s. Maar het blijft een wespennest het aanschaffen van zo’n 6139-6000
Heel veel draagplezier van deze prachtige collectie👍🏻

1 like

Prachtige horloges. Met de herintroductie van de 62MAS in de SPB serie van Seiko is het de hooooooogste tijd dat ze eens opnieuw gaan kijken naar automatische chronografen in 40mm of kleiner.

Mooie gele Pogue reissue ofzo…

2 likes

Herkenbaar. Altijd mooi wanneer een bepaalde code of woordkeuze je op een nieuw spoor zet.
Mooi verhaal :+1:

1 like

Absoluut, pas goed op en weet waar je op moet letten, er zijn veel aftermarket onderdelen (wijzerplaat, binnenring, bezel, wijzers, bracelets) wat niet erg is als je hier geen probleem mee hebt maar ze worden vaak als origineel bestempeld. En dit geldt voor veel seiko modellen.

1 like