NA: de Foute Flightmaster

Ditmaal geen ellenlange coming of age-verhalen, oriëntalistisch gebral, gekke binnenpretjes. Neen. Verwijzingen naar foute hobby’s? Pas du tout. Scabreuze toespelingen?Tonde mo nai.

Gewoon een leuk horloge dat ik tegenkwam op het web, waar ik niet van afwist, en ik na een kleine zoektocht kon kopen. Helemaal in Japan.

De Seiko Flightmaster is bij velen bekend, al dan niet onder referentie SNA411, maar dat er ook een gouden broertje bestaat weet niet iedereen (414). Ik ook niet, tot voor kort!

Helaas lijkt deze al een tijdje niet meer gemaakt te worden. Ik weet eigenlijk niet zeker of Seiko ‘m überhaupt heeft verkocht in Europa! Google levert vooral Amerikaanse verkopers op - doorgaans “out of stock”.

Nog een foto, om uw aandacht vast te houden. De tacky tachymeter is hier goed zichtbaar. Normaal is ‘ie dat niet :joy_cat:, door de gedurfde zwart-gouden kleurstelling van dit hyperactieve ensemble.
Maar ach, ik laat mijzelf liever rondvliegen dan het zelf te doen, dus dat geeft niet.
Ooit wist ik hoe een rekenliniaal te bedienen (mijn derde horloge was immers de onvolprezen Nighthawk), maar die kennis is wat weggezakt.

Enfin. Ik zocht met Google. Out of stock. Met C24. Slechts twee opties, waarvan één op leer. Ik plaatste een zoekertje op HF: geen respons. Op Reddit? Meerdere scammers.

Een eBay-alert bood uiteindelijk uitkomst. Na maandenlang advertenties van 600 dollar te hebben weggeklikt, kwam daar plots een nagelnieuw exemplaar. Voor een veel redelijker prijs. Ik wist niet hoe snel ik op de koopknop moest drukken!

Krap een week later bereikte mij deze doos. FedEx, zie ik niet vaak meer!

In de doos een doos, met een fraai oosters presentje. Het geheel werd zijig toegelicht in een zeemzoete brief van de verkoper. Erg leuk!

Dat ziet er inderdaad atarashii as fuck uit, alsof het net uit een verstoft magazijn ergens in een vergeten prefectuur is komen rollen! すごいいいいい!!!

Ja hoor, alle stickers en tags en boekjes er nog aan.

Even ging ik twijfelen. Ik weet dat dit geen duur of waardevol horloge is, maar omwille van de obscuriteit leek me zo’n nieuwe full set toch wel een leuk hebbedingetje. Een tijdcapsule, bijna. Zou ik ‘m niet beter zo laten? De boel weer netjes dichtvouwen, enkel de kraanvogel een prominente plek geven in mijn werkkamer, en de snuisterij zelve koesteren als een curiositeit. Een herinnering aan een vreemde tijd. Immers, wie zou er nu zo’n vreemd horloge ontwerpen - rekenbezel, chronograaf, alarmfunctie, IN HET KLATERGOUD nog eens, en verwachten dat íemand het koopt? Bij zijn volle verstand? Daar snappen ze over honderd jaar natuurlijk niets meer van.

Zou ik? Neh…

Mijn vorige gereedschapssetje had ik geheel stukgehamerd op de staalband van mijn Bulova 666 - halsstarrig zegt u, nou, jazeker - maar gelukkig bracht mr. Amazon snel een nieuwe.

Tiktiktik ging het - deze pinnen kwamen er wél vlot uit! Overigens geen “pin and collar”, maar simpele pinnetjes met verdikkingen.

Hopsa. Om de pols ermee!

De werking van de alarmfunctie heb ik nog niet kunnen ontcijferen. Volgens mij volg ik de instructies, maar het “alarmklokje” (onderste subdial) lijkt een raar eigen leven te leiden. O en de lune is echt heeeeeel slecht!

Maar ik ben er blij mee :sunglasses:

En bij nader inzien is het toch weer een lang zwamverhaal geworden!

75 likes

Wat een knaller. Geweldig horloge met een mooie kleurcombinatie.:star_struck::ok_hand:

1 like

Schitterend horloge! En helemaal geen zwamverhaal hoor :wink:.
Ik vind het gewoon ook leuk om mee te genieten van zo’n fraaie aankoop.
Veel plezier ermee👍

1 like

Het blijft een fantastisch horloge. Een mooie cult classic. De goude is lastig te vinden; gefeliciteerd!

Groeten van z’n niet-gouden broer :grin::+1:

5 likes

En inderdaad erg matige lume… De​ alarmklok kun je ook als tweede tijdzone gebruiken als je het alarm uitschakelt (maar dat wist je wellicht al).

1 like

Van harte. En de 414 kan nog fouter…

5 likes

Top verhaal en leuk horloge!

1 like

Dank voor het leuke verhaal. Gefeliciteerd met je gouden NA :partying_face:

1 like

Mooi horloge hoor ! Alleen begrijp ik niet waarom mensen zo’n “flightmaster” kopen. Zeker niet voor de functies die er op zitten, want een echte vlieger gebruikt deze “flight functies” al jaren niet meer. Daar zijn vele andere handige tools voor.
Horloge vind ik erg druk met cijfers etc. wat je nooit gebruikt. Maar goed het staat fraai.
Nogmaals gefeliciteerd met je aankoop.

1 like

Van harte gefeliciteerd! Heel stoer en leuk horloge. Ik heb die van mij aan een MN band gezet en dat voelt voor mij beter aan dan die Seiko stalen band. Ik wens je er veel plezier mee en hier groeten van een broertje! :slightly_smiling_face:

7 likes

:clap:t2:

Mooi dat het ook een keer netjes kan hier! Good clean fun.

:scream:

Gefeliciteerd met je aanwinst! Ik vind hem tof. Beetje fout, maar lekker is lekker.

1 like

Ondanks dat ik ‘m lelijk vind… Heel mooi voor jou: plezier ermee!!

Dat is waar het om gaat!
Mooie aanwinst, van harte & veel draagplezier. :ok_hand:

PS Groeten van een oude broer. Loopt nog steeds prima … :wink:

8 likes

Dat las lekker is weg. Gefeliciteerd met de aankoop en geniet ervan

1 like

Maar hoe zet je het uit, of aan?
Hoe kun je zien of het aan- of uitstaat?

Wat een drukte op die plaat en dat goudkleurig, heerlijk!

Heerlijk fout en daarmee verschrikkelijk goed.
Ik heb genoten van je echt niet “zwamverhaal” en deze heerlijke NOS NA :+1:

1 like

Het beste is om stap voor stap de handleiding te volgen voor het instellen van het alarm. Als je die er niet bij hebt, of als het niet lukt, stuur me maar een pb :+1:.

Je kunt zien dat ie aan staat als de wijzers van de alarmklok stilstaan, als ze meedraaien met de tijd dan staat ie dus uit.

1 like

Na een lang stuk proza een korte reactie: :+1:

1 like

Leuk horloge.

1 like