NA: de lange weg naar mijn eerste Speedy

Dag mede horloge liefhebbers,

Het is een behoorlijke tijd geleden dat ik hier een topic heb geopend maar met deze nieuwe aanwinst vond ik het toch weer tijd worden om dit nu wel een keer te doen.
Mede omdat ik in de aanloop naar deze aankoop ook al eens gebruik heb mogen maken van jullie expertise en de weg er naar toe best lang is geweest… Maar vooral omdat ik als een kind zo blij ben!

Het is denk ik inmiddels ruim 4 jaar geleden dat ik me hier aangemeld heb op het forum en ik mezelf heb voorgesteld en gedeeld heb hoe ik hier terecht ben gekomen. Als tiener altijd horloges gedragen van merken als Fossil zat ik een jaar of 7 geleden thuis met een hernia en om de tijd te doden zat ik regelmatig op YouTube te kijken naar de filmpjes van Amsterdam vintage watches. Hierdoor werd mijn interesse gewekt en ben ik langzaam maar zeker wat vintage horloges beginnen aan te schaffen. Waar dit eerst horloges waren van een paar tientjes tot een paar honderd euro en vooral in het vintage segment veranderde dit in de loop der tijd wel en heb ik als ik er op terug kijk toch heel wat horloges geprobeerd en de meeste uiteindelijk weer verkocht. Al snel werd mij duidelijk dat er een paar klassieke modellen zijn die me behoorlijk aantrokken waarbij een vintage Rolex Datejust, een Omega Constellation pie pan, een Omega Speedmaster en de wat modernere Tudor Black Bay 58 vrijwel altijd terug kwamen als ik voor mezelf een top 3 maakte met horloges die ik het liefst zou willen hebben. Maarja, dit waren allemaal horloges die destijds voor mij nog onbereikbaar waren omdat ik ze te prijzig vond.

Maar hoe langer je met deze hobby bezig bent, rek je toch steeds wat je budget op en ongeveer 2.5 jaar geleden besloot ik dat het nu toch eens tijd werd om een van de eerder genoemde horloges aan te gaan schaffen. Ik was inmiddels in het bezit van een vintage Tudor Oyster Prince Date + Day jumbo en hoewel ik dat horloge prachtig vond klopte de verhoudingen in mijn ogen net niet helemaal en vond ik de dag aanduiding niet mooi. Een tijdje rond gekeken op de welbekende tweedehands verkoop kanalen waarbij ik een hele nette Rolex 1603 tegen kwam voor een goede prijs die de verkoper zelf had aangeschaft bij Amsterdam vintage watches ben ik overstag gegaan en was ik de trotse eigenaar van mijn eerste Rolex Datejust

Hoewel ik enorm gecharmeerd was van dit horloge merkte ik toch dat ik het naar verhouding te weinig droeg. Niet omdat ik hem niet mooi vond, maar wel omdat het niet paste bij mijn werk binnen de daklozenopvang maar ook omdat het een vintage horloge is wat behoorlijk kwetsbaar is. Verder had ik niet alleen op horloge gebied altijd redelijk voorzichtig gedaan met mijn geld, dit was op het gebied van auto’s ook het geval en ook daarin wilde ik graag eens een keer “gek” doen. Uiteindelijk besloten om deze Rolex en nog wat andere horloges te verkopen om budget te creëren om een BMW 316i aan te schaffen om wederom een bucketlist dingetje af te kunnen strepen. Maar hoewel je enorm blij kunt worden van materiaal, merk je dat je geluk toch vooral in andere dingen zit en na een relatie van ruim 18 jaar merkte ik dat ik daarmee niet meer gelukkig was en heb ik 2 maanden na aanschaf van deze BMW besloten om te gaan scheiden. Na het nemen van deze beslissing stond niet alleen mijn leven op persoonlijk vlak behoorlijk op zijn kop, maar moest ik ook financieel gezien hele andere keuzes gaan maken om zo toch in mijn koopwoning te kunnen blijven. Mijn BMW moest verkocht worden en voorlopig zou ik me ook geen dure aankopen meer kunnen veroorloven op het gebied van horloges…

Maar ja, de interesse in horloges bleef natuurlijk en hoewel ik er tijdens de scheiding nauwelijks mee bezig was had ik hier na de scheiding wel wat meer ruimte voor in mijn hoofd en ben ik toch de draad weer op gaan pakken om die horloge doos die plek biedt voor 10 horloges te kunnen vullen. Maar zoals in het verleden al vaak bleek, van die 10 horloges waren er toch echt een paar favoriet en bleven een hoop andere horloges toch te vaak in de doos zitten. En in al die jaren was mijn wensenlijstje niet veranderd. Een vintage Datejust blijft trekken, evenals de BB58, Connie Pie Pan en Speedy. Ook had ik een persoonlijke mijlpaal bereikt en was ik aangenomen voor een functie die ik al langer ambieerde waardoor ik vond dat ik mezelf wel een beetje mocht verwennen.
Daarom besloten het roer om te gaan gooien, de doos mocht zo goed als leeg om wat budget te creëren en ik wilde graag een van de horloges van mijn favorieten lijstje aanschaffen. Omdat bij een vintage horloge in deze prijsklasse wel was gebleken dat dit niet mijn ideale daily is, vielen de Datejust en Connie af. Een gewone Speedmaster is eigenlijk net iets te groot voor mijn pols en een goede reduced vinden is toch wat lastiger als een gebruikte BB58 dus ben me vooral op dat laatste gaan focussen.

Maar ongeveer een maandje geleden zat ik weer eens te scrollen door het Speedmaster reduced only topic waarbij @Chearful12 op een ander forum lid reageerde met de vraag of deze nog op zoek was naar een Reduced. Hem een bericht gestuurd met de vraag of hij er toevallig een te koop had staan waarbij hij aangaf dat hij momenteel zowel de eerste variant van de reduced (3510.50) als de laatste variant van de reduced (3539.50) heeft en er best een mocht vertrekken. Vanaf dat moment even gas gegeven met het verkopen van wat horloges waarna gisteren dan eindelijk het moment daar was en ik @Chearful12 heb ontmoet en er twee Speedy reduced horloges voor mijn neus stonden. Omdat ik wel van plan ben dit horloge veel te gaan dragen uiteindelijk voor de 3539.50 gekozen omdat deze een wat betere band en saffier glas heeft. Ik ben enorm blij met deze aanwinst en kan me haast niet voorstellen dat dit horloge ooit nog de collectie gaat verlaten. Dank @Chearful12 voor dit prachtige horloge en jullie dank voor het lezen van dit stukje😉

78 likes

Nogal een rollercoaster!
Gefeliciteerd met de speedy!

1 like

Gefeliciteerd :grinning:

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst en ik hoop voor je dat je inmiddels in wat rustiger vaarwater bent belandt.

1 like

Mooie versie! Enjoy

1 like

Gefeliciteerd😀

1 like

Gefeliciteerd, heel mooi!

1 like

Staat je goed!

1 like

Mooi man, gefeliciteerd!

1 like

Gaaf! Gefeliciteerd met je Speedy! :partying_face:

1 like

Veel plezier met de Speedmaster. Op jouw pols komt deze alvast beter uit dan bij mij👍🏻

1 like

Gefeliciteerd met deze gave aanwinst!

1 like

Gefeliciteerd!!

1 like

draag hem met plezier

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe Speedmaster. Veel plezier ermee.

1 like

Goed gedaan!

1 like

Gefeliciteerd met je Speedy!

1 like

Gefeliciteerd! Toffe aanwinst :slight_smile:

1 like

Mijn beste,

“Je hebt er werk van gemaakt”.
En het resultaat mag er zijn!!
Gefeliciteerd met deze talentvolle Omega Spredy.

Ik wens je er een sportieve tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Mooie aanwinst! Gefeliciteerd, geniet er van.

1 like