Zoals eerder geschreven viel er een rado starliner daymaster day-night op de mat voor mijn verjaardag. Dat horloge zat zo lekker en vonden we zo heel erg mooi, dat we vonden dat de verzameling compleet was, ware het niet dat we ontdekten dat er een 7 tal versies van die starliner zijn gemaakt. Nummer 2 is vandaag op de mat gevallen
Dan gaan we verder met het raderwerk tot aan de balans. Bij de ankermontage leek me er te veel speling te zijn op het anker, maar hij deed tic tac dus laten zitten en dan later bij de balansmontage even kijken of alles doet wat moet
Vorige keer vergat ik het wiel waarop de wijzerspanning zit te fotograferen, dat ben ik nu niet vergeten. Dus de wijzerspanning zit op de as van het tussenrad en in het werk. Heel vervelend als je dan bij de wijzerwerkmontage vaststelt dat de wijzerspanning te laag is, want dan kan alles weer uiteen
Ai ai ai er zijn issues horizontaal du en verticaal. Bij een dergelijk regelbeeld denk ik onmiddellijk aan het anker, de ankerbrug en de begrenzerpinnetjes. Omdat ik bij de montage een teveel aan speling op het anker meende te voelen, vermoed ik dat het aan het anker of de brug ligt. Het ligt niet aan de begrenzerpinnetjes want die zijn gegoten en 1 geheel met de platine, dus die staan niet schuin
Maar het anker is niet van dezelfde maat als het anker uit een donor en de steen in de brug heeft een te grote gatdiameter. OK dan vervangen we met de donor wisselstukken en kijken we nog eens op het machientje
Nu de wijzerplaat en wijzermontage. de wijzers geven we even nieuwe lichtgevende massa want de vorige had met nieuwe massa een gaatje opgevuld en de rest laten zitten, maar dan krijg je kleurverschil en dat vinden we niet leuk
Nu gaat alles de kast in en plaatsen we de bajonetring, maar die was ook geschandaliseerd, 1 bajonet stond paraplu. Die wrikken we terug wat naar boven met een schroevendraaier en dan alles plaatsen en als laatste de rotor
Heel blij met de aanwinst en nu op zoek naar de andere broertjes en zusjes. De groene die hebben we, de geel-oranje zijn onderweg en de rode hopen we ooit op een dag nog te vinden. Er is er eentje die geel-oranje + rood is: dat is omdat we er de wijzerplaat en de mechaniek van hebben, maar niet de kast. Als er iemand een stalen starliner met kastref “starliner 11757” liggen heeft, mag zo kapot als maar kan zijn want plaat en mechaniek hebben we, dan is een mailtje welgekomen.
Woensdag j.l is forumlid Onrust en tevens onze dikke vriend geopereerd, een kleine alledaags appendixoperatietje… 's Woensdag s avonds een appje met een foto van zichzelf en de duimen omhoog. Cool binnenkort weer samen kletsen en knutselen. 's Donderdags een appje dat ie veel pijn had en opnieuw onder het mes moest, later meer.
Zaterdag, Zondag hem allemaal proberen te bereiken, maar geen gehoor. Vandaag herstelde ik de Rado en normaal stuur ik als eerste foto’s naar Wouter, nu dierf ik niet goed want op de telefoontjes en appjes van zaterdag en zondag was er nog steeds geen reactie. Op de langen duur na heel veel gepieker de telefoon genomen en gebeld en ja ik kreeg gehoor, enthousiast riep ik Wouter … ik had alleen niet Wouter maar zijn broer aan de lijn.
Wouter, hier gekend als forumlid onrust is afgelopen vrijdag overleden. Wouter was een zachte man die wij via dit forum hebben leren kennen, zijn naam hier was Onrust. Hij had geen zittend gat dus Onrust. Hier kwam ie regelmatig op bezoek en we appten veel, samen leren horloges herstellen, service beurtje geven om zo zijn verzameling te kunnen onderhouden. We hadden hem al een eigen werkplekje met gereedschap gegeven zodat hij rustig kon werken en dat lukte al vrij aardig. Zo n plezier dat we hadden. Hij had nog zoveel plannen om het repareren onder de knie te krijgen, het was voor hem een ontspanning, terwijl hij les gaf in kunst en schilderen hier op school in de buurt. Hij is hier vaak geweest want hij hield van horloges en lekker eten. Nu is zijn werkplekje leeg, en de urenlange gesprekken met hem gaan we heel erg hard missen.
Bij deze Wouter man, we gaan je missen. Dit rado topic is ter ere van Wouter. Het nieuws bereikte ons vlak voor ik aan dit topic begon, het is geschreven ook al had ik er geen zin meer in, Wouter zou gezegd hebben 'komaan geeft er een lap op, typen nondejuu"