Binnenkort komt er weer een jaartje bij en wat wil ik voor de verjaardag: geen koekepan, geen fles wijn, ook geen bloemen, geen nieuw scheerapparaat, nee niets van dat alles, ik wil een horloge. Ook niet echt een verrassing denk ik dan. Dus de horloge, gezocht en gekocht en hij zou tussen 15 september en 20 september arriveren, net op tijd voor de jaarwisseling. Vorige vrijdag een mailtje in de mailbox “vervroegde levering” en ja hoor op zaterdag stond de postbode aan de deur met het uitgekozen horloge … een rado starliner daymaster
wat een verdomd mooi horloge. In de 7de hemel. al jaren vroeg ik me af wat het betekende als iemand schreef “ik heb mijn je van het horloge gevonden, verzameling compleet”. In al de tijd dat we horloges en aanverwanten verzamelen is dat gevoel nooit bij me opgekomen. Kwam er eentje aan was het na een dag of 2 of vroeger al op zoek naar t volgende leuke ding. Maar nu - het horloge zit al een kleine week om de pols - begrijp ik het. Dit ding gaat nimmer van de pols, tenzij om af te wassen of te klussen
Soit het kwam aan en het gevoel van gelukzaligheid dat ik ervaarde is niet in woorden te vatten tot ik hem op het afregelmachientje legde. Ai mijn je van het rado die ik niet meer af doen wil loopt voor geen meter en het binnenwerk inclusief joint zien er ook niet al te fris meer uit
Ben er onmiddellijk aan begonnen: alles in het potje om te poetsen
montage raderwerk en anker
montage wijzer- en datumwerk
heel tricky bij de wijzerwerkmontage is dat de wijzerspanning in het raderwerk zit: een klein extra wieltje dat op de as van het tussenrad geplaatst is en die moest strakker gezet worden. niet zo simpel, heb er ook geen foto’s van omdat ik er al mijn aandacht bij nodig had en vergat foto’s te nemen.
balansmontage en provisoir afregelen met halfopgewonden veer of wat ik dacht dat halfopgewonden was, had hem 6 slagen gegeven
automaatmodule monteren, uitgezonderd de rotor, die is voor t laatst als alles de kast in zit. Kwestie van hem niet te beschadigen bij het plaatsen van wijzerplaat en wijzers
wijzerplaat en wijzermontage
nieuwe joint plaatsen, alles de kast in en rotormontage
Bandenmontage. ik vond het leuk om een 2 kleurig gestreepte band er aan te zetten. Vooral ook door de nikkelallergie was de stalen band eigenlijk geen optie
en dan nu het eindresultaat qua timing in de kast en om de pols
de rado starliner daymaster op de display
Het horloge is niet meer van de pols geweest sinds ik hem vorige zaterdag aandeed en we vinden onze verzameling eigenlijk compleet. Wat we nu nog willen is alles wat we verzamelden onderhouden en misschien de rado displays nog wat meer aanvullen met rommelmarkt horlogetjes en rado horloges te beginnen met de 4 modellen die in de reeks van deze starliner daymaster behoren
dus we hebben onze rado displays een keertje bekeken en een papiertje wanted watches gemaakt met wat we nog zouden willen om onze verzameling compleet te maken zonder dat er een moet achter zit
Zo tevreden met deze rado starliner daymaster, dat we idd vrij snel gekeken hebben en de rado day night daymaster van op het papiertje is onderweg De andere 3 op het papiertje zijn wat we nog gaan zoeken en dan is het klaar. De displaytjes moeten niet per se vol staan, en wie weet wat vinden we op de rommelmarkt, 1 a 2 keer per maand gaan we naar de rommelmarkt en dan hebben we soms wel wat leuks bij
dus de rado starliner daymaster is hier een gamechanger geweest, het je van het horloge voor ons en plots niet meer de behoefte om elke keer wat nieuws te zoeken. Nog een kleine jacht op de rado 999 starliner yinyang en de rado starliner met blauw-grijze plaat aangevuld met rommelmarkthorlogetjes en dan is de verzameling klaar.
Tot slot nog een plaatje van de rado daynight daymaster die onderweg is en eindigen doen we met mijn je van het rado starliner daymaster day night horloge die me een gevoel van gelukzaligheid gaf, geeft en zal blijven geven dat ik nog bij geen enkel ander horloge ervaarde. Wat een zalig horloge.
That’s all folks. tot een volgende keer maar weer