Zoals sommigen inmiddels wel begrepen zullen hebben, ben ik “een beetje verliefd” op nauwkeurig lopende horloges. Daar heb ik er inmiddels best wat van in de verzameling: voornamelijk natuurlijk van de soort ‘high accuarcy quartz’ oftewel HAQ-watches. Denk aan de 262 kHz Bulova’s, maar ook de Quartz GS-en en de The Citizen’s.
Van die laatste had ik er al twee, een witte en een blauwe, en een rode leek mij daar wel leuk bij te passen. Wat zoeken op C24 leverde er een op die me wel aanstond en die heb ik besteld en kwam DHL vanmiddag thuis afleveren, kersvers uit Japan.
So, without further ado, I now introduce to you The Citizen AQ4020-54W Solar Men’s Watch:
Heel mooi. Ik heb een aantal, voor de fractie van de prijs, die minstens zo nauwkeurig lopen als de beste atoomklok of zelfs onze eigen zon. Maar dat is vast niet waar jouw passie ligt.
Horloges op zonne-energie, die dagelijks een paar keer radiocontact met atoomklokken maken, die zijn nauwkeuriger dan alle andere. Maar ze zijn koud.
Een handopwinder of automaat, die per week maar een paar seconden afwijkt, daar word je warm van. Ik ook. Want dat is extra knap. Luisteren naar de radio kunnen we allemaal wel. Maar zelf een veer spannen, een balans in beweging zetten, een anker die dat allemaal binnen de perken houdt, dat is veel lastiger.
En! En dat blijft het gewoon doen als de stroom uitvalt, als de shit hits the fan. Onafhankelijk van alles.
Ja, ik hou ook van nauwkeurigheid, erger me aan klokken die te snel of te langzaam lopen. Maar ze doen allemaal hun best. We hebben nu allemaal een telefoon die weet hoe laat het echt is. Horloges hebben een ander doel gekregen. Ontkennen is zinloos.
Ja, radiogestuurde horloges, daar heb ik er natuurlijk ook een paar van.
Maar mijn bewondering gaat uit naar horloges die zonder enige hulp “van buitenaf” een zo hoog mogelijke nauwkeurigheid halen. En daar zijn die The Citizen’s toch wel erg goed in.