Met een gezonde blos - of is schaamrood op de kaken? - mag ik melding maken van nog een NA. Op de dag waarop ik de Tourby de mijne mocht noemen, heb ik in de middag @Lerobert51 ogen bezoeken. Wederom een fijne ontmoeting met leuke gesprekken, ook over andere onderwerpen dan horloges. Maar wat bracht mij naar het noorden?
Een advertentie in het blauwe hoekje trok mijn aandacht. Onder meer omdat ik een stap wilde maken naar een 2-wijzer horloge en ook nog eentje in de categorie ‘aangenaam dun’. De rust van het secondewijzerloos tijd aflezen en de charme van een slanke dresser, heeft een onmiskenbare aantrekkingskracht. Natuurlijk zijn er meer dan fantastische horloges te vinden die aan diezelfde criteria voldoen. En dan ook nog eens nog mooier zijn. Maar ook ‘tig’ keer zo duur . Denk aan Jaeger LeCoultre Master Ultra Thin, Breguet Classique of slanke schoonheden uit Saksische streken.
Mijn oog was gevallen op een Christopher Warde C5 Malvern 595. Die 595 houdt verband met de dikte van het horloge: 5,95 mm. De wijzerplaat heeft een mooie grijstint en leent zich goed voor een keur aan bandjes (het groen/grijzige bandje past perfect bij twee paar schoenen die ik graag draag; dank @Chelmswood voor de mooie deal in het lichtblauwe hoekje). De vorm en reflectie van de wijzerplaat is subtiel gebold - aflopend naar de randen toe. Dat geeft een aangenaam spel met opvallend licht. Het beperkte contrast tussen wijzers en wijzerplaat was - in tegenstelling tot eerdere logica - een aangename eigenschap. Dit horloge geeft rust: neem even de tijd om te zien hoe laat het is, geniet van die paar seconden verstilling en ga verder met wat je bezighoudt. Iets met die illusie. Enfin, een mooie en toegankelijke opstap naar de 2-wijzers. De tijd mag uitwijzen wat er op dat vlak ooit nog bij komt - ja, ik heb zo’n dromen. Voorlopig een mooie completering op de 1- en 3-wijzers in het walnotenhouten kistje .
De foto’s (en erna een soort van wrap-up. En toch weer niet):
Is de rust nu terug? Nog niet helemaal, vrees ik. Nou ja, zo bevreesd ben ik niet. Hooguit gek genoeg om de queeste nog even voort te zetten. Tenminste twee items staan buitengewoon hoog op m’n wenslijstje. Gelukkig merk ik dat ik steeds meer moeite heb om mijn short list stabiel te houden en te prioriteren. Dat is een gunstig teken. Heb duidelijk die eerder genoemde rust nodig om me verder te verdiepen in potentiele nieuwkomers, horloges te gaan bekijken en eerst te gaan genieten van de uurwerken die er nu liggen.
Soort van P.S: terwijl bovenstaande tekst in de wachtkamer staat om gepost te worden - iets met foto’s maken en klaarzetten - deed zich een onverwachte kans voor die ik niet kon laten lopen
. Daar ga je met je ‘rust’… #ToBeContinued