NA: De ultieme 2-piece? (binnen de grotere collectie)

“Tijd brengt raad” zegt men, letterlijk genomen dan.

Ik zit hier, stilzwijgend, voor mijn laptop te genieten. Glaasje wijn erbij, wat foto’s en zien of ik van dit NA topic wat kan maken. Het wordt door velen beschreven en ervaren maar de zogeheten ‘onrust’ is bij mij ver te zoeken. Ik heb er wel een kroontje voor laten vertrekken maar dit duo brengt veel meer bij mij teweeg dan ik had kunnen vermoeden.

Ik maak er korte metten mee:

bij deze foto zei ik spontaan; is dit de perfecte two-piece?

Hoewel ik geen afstand kan doen van de andere horloges binnen mijn bescheiden collectie zou dit zeker kunnen!

(Wenst u enkel foto’s, scroll maar door, zo niet hoop ik dat u kan volgen.)

Een hele tijd geleden had ik al het gevoel dat er eentje binnen de collectie mocht vertrekken. Niettegenstaande de BLNR een prachtig horloge is, het is een ogenmagneet en niets meer voor mij. De draagtijd was zeer beperkt. Dit gezegd zijnde gun Ik iemand anders het genot van dit soort horloges ten volle maar voor mij was het net te opzichtig. Maar wat zou er in de plaats komen? Ik kreeg er het moeilijk mee; een ruildeal met een (vintage) GMT? een Explorer polar? een oudere Explorer 1? Keer op keer kwam er wel wat moois voorbij maar kon ik toch niet de knoop doorhakken. OF de rammelband waar ik nog niet klaar voor ben OF de algemene staat… Mijn excuses aan de forumleden die een ruildeal zagen zitten maar ik het niet kon. Ik ben nog niet klaar voor het vintage gegeven, ik hou het nog steeds graag bij een nieuw “geïnspireerd op” horloge en laat in de toekomst mij graag overhalen als die ene perfecte (coke GMT) zou passeren. (Ik dank @Stifstaf voor mij vakkundig te helpen wanneer ik ernaar vroeg.)

In diezelfde periode zat ik op 2 pistes te broeden:

Ten eerste ben ik graag actief in het speedmaster only topic. Voor de mensen die daar minder vertoeven; Ik vind het een prachtig horloge en kan genieten van de vele varianten en (voor sommige forumleden) uitgemelkte rariteiten. Ik ben geen speedmaster purist binnen ‘mijn collectie’ maar toch een zeer grote liefhebber. Toen Daniel Craig de witte Moonwatch lanceerde was ik direct verkocht maar ook heel sceptisch bij de eerste foto’s (tot ik hem in het echt zag…). Een telefoon naar de AD geschiedde… (nooit gedacht dat het zo lang ging duren en dat had Omega volgens mij ook niet zien aankomen.)

Ten tweede kan ik het kroontje ook niet laten; ik ben zeker geen rolex fanboy maar als de BLNR eruit ging zou er sowieso iets in de plaats moeten komen. Voor velen een ‘instapper’ (sorry maar dit is een belachelijk argument!) maar voor mij een uitstekend voorbeeld van geschiedenis, vakmanschap en onder de radar kwaliteit in een bescheiden (nieuw oude) 36mm maat. De rolex explorer 124270.

Voor mij was de kous af maar om ideeën in daden om te zetten…Tot deze week alles in een stroomversnelling kwam met als resultaat 2 NA en een Batgirl minder.

Buiten enkele zelf geschoten kiekjes; Wat kan ik er meer over zeggen?

• Explorer: Ik heb ervaring met de maat door mijn Datejust 36mm, super toffe maat voor een 17,5cm pols, niettegenstaande @illewoare mij even bang heeft gemaakt door zijn NA topic (Omega railmaster) te lanceren na zijn explorer eruit te kieperen. De Oysterband draagt super en door mijn type pols draagt hij niet zwevend of te dik. De taper van de band is voor sommigen te veel maar is in mijn ogen perfect uitgebalanceerd voor deze kastmaat. Het enige wat ik wel nog moet ondervinden is de andere positie van de springbar; het zou voor banden minder mooi uitkomen ivm oudere modellen.
  • Witte speedmaster: een zeer klinisch witte plaat, heel moeilijk op foto vast te leggen maar naar mijn gevoel klopt het geheel in realiteit. Persoonlijk vind ik de zwarte opgelegde indices subliem, zeker wanneer ze spelen in het licht. De rode toets balanceert de wijzerplaat. In sommige hoeken zou je het een ‘dikke’ plaat kunnen noemen (zie foto onder). Uiteraard is de plaat het enige verschil met de 3861 zwarte Moonwatch.

Ik hoop nog enkele kiekjes te delen in de subgroepen en verdere ervaringen te delen, ondertussen ben ik een paar glazen verder en wens ik jullie nog een fijne avond. Bedankt voor het lezen en tot snel.

161 likes

Ja tof! Sluit maar af :+1:t2::ok_hand:t2:

6 likes

Damn, geen speld tussen te krijgen. En mooie foto’s!
En hier nu nog een oude (neo) vintage gmt bij :ok_hand:
Schitterende move hoor.

1 like

Super tof om te lezen en de foto’s zijn excellent, dank je voor het delen! Ik snap waarom je bent gevallen voor deze, beide een eigen look en toch zo passend bij elkaar, well done! :slight_smile:

1 like

Heerlijk duo! De witte wijzerplaat van de Speedmaster lijkt echt op verse sneeuw hier, heel mooi vastgelegd. En de witgouden wijzers en markers van de Explorer zijn ook een feest in het zachte avondlicht. Dat wordt genieten dus met dat wijntje erbij :wink:

Goeie keuze om de BLNR eruit te gooien, het is inderdaad zonde als een horloge van dat kaliber niet gedragen wordt. En fijn te horen dat je de Explorer goed op maat gekregen hebt :ok_hand:

7 likes

Prachtige foto’s van een eveneens prachtig duo :pray:t3: Van harte :handshake:

1 like

Van harte proficiat met twee prachtige NA’s!
Echt een heel fraai duo dat je zo hebt.

1 like

Heerlijk duo zo!!:heart_eyes:

Mijn two piece collectie:

16 likes

Wat een top set zo!
Super iconisch maar niet allerdaags.

Chapeau!

2 likes

Super duo … :blush::+1::+1:

1 like

Grappige keuzes hiero…Ik zie veel dezelfde soort duo’s voorbijkomen, twee sportieve horloges, vaak met allebei een stalen band en een donkere wijzerplaat.
Mijn idee van een two-piece collectie zou zijn een sportievere daily en een dress horloge. Just my two cents…

1 like

Hehe het zou de perfecte 2 piece kunnen zijn, los daarvan is het bij mij een onderdeel van een bescheiden groter geheel. :smiling_face_with_three_hearts:

Top hoor! Heerlijk met de blauwe wijzerplaat.

1 like

Hij is echt niet makkelijk vast te leggen maar via deze foto doelde ik op de “dikke” plaat. Ja je deed me even twijfelen met je topic jasper :sweat_smile:

1 like

Van harte proficiat met deze dubbele NA.

Prachtige horloges.

De 36 ex is ook een favo van mij, ( niet in mijn collectie) de taper van de nieuwste versie is :ok_hand:

En dan de speedy!

Prachtige en gedurfde keuze. Zou niet helemaal mijn keuze zijn, want ik vind de plaat echt te wit. (Net als de Rolex Daytona wit ook te wit is), maar ik begrijp het volledig.

Even een foto van van de week.

En nu genieten!

3 likes

Ja ik zag hem al voorbij komen in het speedmaster topic, ik vind dat je beide niet kan vergelijken. Het blijft een persoonlijke voorkeur (if money is no object).

Ik volg je wel wat betreft de daytona; alhoewel de ceramische bezel een heel stuk meer aanwezig is alsook die PCL’s.

Bedankt @Brick

1 like

Een perfecte two-piece ( binnen collectie):ok_hand:
Dus de rest kan eruit :stuck_out_tongue_closed_eyes:
En wat betreft de Explorer ben ik het helemaal eens over de taper van de band . Dit horloge draagt echt super.
Dan ook maar een foto van mijn two-piece :wink:

12 likes

Ach was het maar zo simpel! De rest eruit kieperen gaat gewoon niet, ik heb al heel hard mij best moeten doen voor die batgirl :sweat_smile: nuja balans is alles zeker

1 like

Prachtige dubbelslag!
Proficiat, veel plezier met beide. :smiley:

1 like

Droom-Duo! Gefeliciteerd.

1 like