Het komt bij mij niet zo vaak voor: een nieuwe aanwinst die ook echt nieuw gekocht en modern is. Mijn meeste aanwinsten in de alsmaar groeiende collectie zijn vintage rommelmarkt / beurs / Rikketik vondsten, maar heel af en toe bezwijk ik voor de verleiding om eens iets echt nieuw te kopen. Iets wat gewoon zonder problemen werkt, garantie heeft, gelijk loopt en helemaal gaaf zonder krassen en butsen nieuw uit een doosje komt.
Vrek en krent als ik ben als het om het kopen van horloges gaat was het ook deze keer natuurlijk wel iets uit de uitverkoop. Hoe dat zo? Haagse Juwelier ‘Juweelco’ houdt er mee op. Dat roept de meneer van Juweelco al jaren, maar deze keer gaat ie ècht stoppen. Eind van dit jaar gaat de zaak op de Lange Poten in Den Haag definitief dicht en nu is er dus een ‘liquidation sale’. Ik ben natuurlijk wel even wezen kijken of er nog iets leuks voor mij bij zat en dat bleek het geval.
Ik spotte een Rodania, afgeprijsd tot een bedrag dat zelfs voor mijn portemonnee nog wel te doen was. Een moderne Rodania, dus een Quartz met een Ronda uurwerkje. Ik heb niet veel Quartz horloges, want technisch boeien die me niet zo, maar de vormgeving wil ook wat en die beviel me. Bovendien is de betrouwbaarheid qua gelijk lopen van een goed quartz uurwerk buiten kijf, daar kunnen veel, soms ook peperdure mechanische uurwerken een puntje aan zuigen, bij wijze van spreken. Dat er een Zwitsers Ronda werkje in zit, viel me mee, want dat hield in dat de huidige Rodania’s nog steeds Zwitserse roots hebben. Of ze ook echt helemaal in Zwitserland gemaakt worden betwijfel ik, maar dat vind ik, zeker in deze prijsklasse ook niet zo’n zwaarwegend punt. Wat mij als liefhebber van vintage horloges wel aansprak was het design dat geïnspireerd leek op de militairy style en sport horloges uit de jaren ’50. Maar dan met moderne techniek en een modern formaat. De horloges uit de jaren ’50 komen qua kastmaat meestal niet verder dan zo’n 33mm zonder kroon. Ik heb daar geen probleem mee om die te dragen, maar af en toe een wat groter maatje aan de pols is ook wel leuk. Deze nieuwe Rodania heeft een moderne maar nog steeds comfortabele maat van 42 mm. Dat kan nog net. Veel groter moet het niet worden, want dan komen we in de categorie hockeypuck oftewel polshamburger en die zijn alleen geschikt voor personen met polsen als boomstammetjes.
Het horloge werd geleverd met een gezellig donkerrood mooi afgewerkt en stevig rundleren bandje. Omdat het ding vanwege de liquidatie inmiddels al twee keer afgeprijsd was, stond het nu te koop voor een Rikketik prijsje, dus de beslissing was snel genomen en de koop (zeg maar ‘het koopje’) gesloten.
De andere Rodania’s die ik in mijn collectie heb zijn aanzienlijk ouder, wèl vintage dus en die zal ik in dit postje gelijk ook nog maar eens laten zien. Met zijn vieren is het een aardige eclectische mini collectie.
Hierna niet meer zo veel tekst, maar wel veel foto’s.
De oudste is een Rodana tankje (let op: zonder de i van Rodania, die kwam er pas later bij) Het is een zgn. schoenpoetsdoosje, d.w.z. de kast bestaat uit twee helften met het uurwerk en de wijzerplaat in een soort bakje, dat de achterkant vormt, de kastrand met het glas wordt daarop overheen geklemd. Het uurwerk is een ETA 735, volgens de goede Dr. Ranfft (RIP) uit ca. 1935.
Dit exemplaar heb ik ooit jaren geleden eens gevonden op de grote jaarlijkse Rommelmarkt van Temploux in Belgie.
Dan is er de tweeling Rodania Sport horloges. Ze zijn bijna hetzelfde, maar niet helemaal. De ene heeft een roodgouden doublé kast en geen tekst op de wijzerplaat (een zgn. virgin dial; dus er heeft ook nooit een tekst opgestaan). De andere heeft een geelgouden doublé kastje en daar staat Rodania Sport 17 jewels Incabloc op de wijzerplaat. Verder zijn ze vrijwel identiek, op wat kleine afwerkingsverschillen na. Dit geld ook voor de AS/ST 1686 uurwerkjes die er in zitten. De werkjes zijn, alweer volgens de gegevens van Dr. Ranfft, geproduceerd rond 1960 en dat zal dan ook ongeveer de leeftijd van beide horloges zijn.
Tenslotte de echte nieuwe aanwinst: De Rodania type 26152. Daar kan ik verder niet zoveel meer over vertellen dan ik al gedaan heb. De Juweelco meneer heeft me verteld dat er een Ronda Quartz uurwerk in zit en dat neem ik dan voor kennisgeving aan. Ik ga een gloednieuw horloge met garantie niet open maken om uit te vissen welk werkje dat dan precies is. Mw. Lexaf draagt al bijna 20 jaar vrijwel continue (nou ja , niet ’s nachts) een klein Mondaine Quartz horloge met een Ronda uurwerk en het enige onderhoud daaraan is eens in de drie jaar een batterijwissel. Het ding loopt nog steeds spat op tijd. Dus ik geloof wel dat zo’n Ronda Quartz een duurzaam en betrouwbaar uurwerkje is.
Wat ik er verder nog over wil zeggen is dat ik blij ben met de mooie lichtgrijs metallic sunburst wijzerplaat, die onder invloed van verschillend licht en licht inval van intensiteit verandert van echt grijs naar bijna wit. De kleine seconden wijzer boven de 6 uur positie, de afwezigheid van een datumvenster, de 24 uurs index en het driehoekje op de plaats van de 12 accentueren de relatie met het ontwerp en de stijl van de militaire horloges uit de jaren ’40 en ’50.
Rest hierna dus alleen nog een paar foto’s en daarmee is vandaag dan weer mijn verhaaltje uit.