NA: de vijfde vintage voor een niet-vintage-liefhebber (of dat dacht ik althans)

Ik heb helemaal niet zo gek veel met vintage horloges. Of althans. Daar moet ik van maken had niet zo gek veel met vintage horloges.

Toen ik vorig jaar op dit forum een Longines Conquest voor een vriendelijke prijs zag staan, was het hek van de dam. Er volgden er nog een paar. Een quartz Citizen, maar ook een Edox Delfin en recent de Roamer Anfibio en ook dit horloge. Dat zet de teller op 5. Een Seiko Grand Quartz heeft ook weer het veld moeten ruimen, iets wat ik eigenlijk helemaal niet had moeten doen.

Maar goed. Daar is 'ie dan. Vandaag om de pols, de Citizen Super Deluxe. Dit zie ik als de opa van mijn The Citizen, want deze versie heeft maar een paar jaar (1958-1966) de naam Super Deluxe gedragen. In 1962 werd het Chronometer. In 1967 werd het Chronomaster, die tot de dag van vandaag… Precies ja.

Laat Citizen met zijn The Citizen-lijn nog steeds hetzelfde willen nastreven als in de jaren '50: een uitzonderlijke nauwkeurigheid. Als je goed kijkt, zie je dat de indices maar ook de wijzers een identieke vorm hebben bij mijn The Citizen en deze Super Deluxe, een leuk detail.

Dan nu door naar Opa Citizen. Het hoogst haalbare qua nauwkeurigheid wat Citizen in de jaren '50 kon maken, heb ik recent binnen gekregen en vandaag om de pols. Tot de Super Deluxe kwam, werkte Citizen met 19, 21 of ten hoogste 23-steens calibers met 3-staps fijnafstelling. Met 5-staps fijnafstelling, 25 jewels en verguld uurwerk wilde ze zeker zijn dat het 9200-caliber nauwkeurig werd.

Ik zet er 1 foto bij, want van dit model zijn ongelofelijk veel mooiere foto’s online te vinden. Dat is ook niet gek: want in z’n korte leven zijn er ongelofelijk veel van verkocht. Met dit horloge zette Citizen zichzelf echt op de kaart. Met recht kan ik zeggen dat ik opa met kleinzoon heb samengebracht, mede mogelijk gemaakt dankzij de aankoop via @jan13 (bedankt Jan).

41 likes

Heel mooi zo samen, Geert. Wat is Citizen toch een heerlijk merk. :ok_hand: :star_struck:

3 likes

Agree! Mooi stel!

2 likes

Heel mooi!
Die gaan nooit meer weg :facepunch:

1 like

Ik snap het helemaal.
Ik heb de afgelopen jaren een stuk 15 vintage horloges gehad, allemaal weer verkocht.
Op 1 na, de 1969 Pontiac van mijn vader(nu 96).
Na onderhoud weer perfect en in DNK.
Die blijft dus.

1 like

Niks teveel gezegd :ok_hand: Gefeliciteerd

1 like

Mee eens :+1:t2:

1 like

ik spring ook maar meteen in dit topic :smiley:
ten eerste, een uitstekende keuze en smaak,
ben momenteel ook terug een beetje vintage liefhebber geworden,
het was een tijdje bekoelt en heb er ook vele terug weg gedaan, maar heb onlangs ontdekt dat ik een voorliefde heb voor vintage dress-horloges (dun, zonder datum en andere opties en vooral handwinders en met die mooie wijzers zoals jij ze ook beschrijft)
het zou me niet verbazen dat er ook nog meerdere naar mijn collectie kunnen komen waaronder ook de super deluxe :slightly_smiling_face:

dat gezegd zijnde, voor jouw alweer een mooie NA en draag hem met plezier

2 likes

Bij mij zijn de Grand Seiko quartz horloges er nog maar hebben de The Citizens het veld moeten ruimen, maar ook ik zit op het moment in een fase waar ik de vintage ontwerpen mooier vind. Dit overigens zonder afbreuk te doen aan hoe cool de moderne horloges zijn. Grand Seiko maakt die vintage stijl nog met hun SBGW serie.

Dat gezegd, deze vintage is exact zo’n ontwerp waar alles aan klopt. Mooie keuze, geweldig horloge. Gefeliciteerd! :+1::+1:

1 like

mooie combi :+1:

1 like

Mijn beste,

Chapeau.:ok_hand:
Een mooi duo horlogerie!!

Geniet er van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Prachtige vintage!

1 like

Gefeliciteerd! Mooie aanwinst waar je hopelijk lang plezier van hebt.

Vintage Citizens voelen altijd verfijnd aan tijdens het instellen van de tijd en opwinden. Erg prettig. Een beetje zoals vintage Longines.

1 like

Way to go. :four_leaf_clover:

1 like

Hek is van de dam Geert :joy: Mooie aanwinst(en).
Je zou nu ook de vintage Citizen van @jacobus op je lijstje kunnen zetten :sunglasses: Welke vintage draag je vandaag? Deel XXVII - 2973 van jacobus

2 likes

… tja, met de klem op ‘zou’ want dat kan een zeer moeilijke zoektocht worden. :face_with_monocle:
er is hier op het forum eentje die zich ook rot aan het zoeken is, er zijn er wel maar in goede staat is wat anders :face_with_raised_eyebrow:

1 like

Je moet een doel in het leven hebben nietwaar!?

1 like

Heel mooi!
Ook als duo fantastisch!
Geniet ervan!

Heel mooi duo zo :ok_hand:t2: gefeliciteerd met je aanwinst.

Inderdaad mooi duo. Gefeliciteerd