@Motormuis aka Hans wil ik allereerst hartelijk bedanken voor zijn bereidwilligheid dit NA draadje voor mij op HF te plaatsen. Ik wil dit niet doen onder eigen naam, omdat ik me graag schuil houd deze keer. @Jur gaf hiervoor toestemming; dank daarvoor!
Sinds kort ben ik in het bezit van een Ketelaars en ik ben daar best trots op. Ketelaars Watches is als het ware geboren op het Horloge Forum. Men maakte de weeën mee, de stuipjes, de eerste wankele stapjes en de eerste woordjes en men kraamde het bijna massaal uit van blijdschap en vreugde: “Hoera, HF heeft een exclusief horlogemerk gebaard!” En wat voor één! Het menneke zit nog in de kleuterfase, heeft nog een melkgebit, maar geldt als dé belofte der lage landen van de grande horlogerie. Menigeen ziet een Messi, een Rembrandt, een Shakespeare in hem, maar dan als horlogebouwer der horlogebouwers. Maar laat men ook met beide benen op de grond blijven: er is nog groei nodig, uitbreiding van de naamsbekendheid, aansluiting bij en erkenning door exclusieve clubs (Académie Horlogère des Créateurs Indépendants bij voorbeeld) en juweliers, een nog hoger niveau van ontwerpen en afwerken. Kortom, Ketelaars Watches moet nog door de puberteit, aleer het stabiel volgroeid en volwassen is.
En zij van HF, zij mogen daaraan bijdragen. Met hun belangstelling, met adviezen, met aanmoedigingen en uiteraard met aankopen.
En toen, eindelijk! was daar het grote moment. We betraden de heilige grond van het Atelier van Ketelaars Watches. De Grote Meester zelf verwelkomde me en kwam over als een rustige, bescheiden jongeman. Mooi is dat, zo veel bescheidenheid tegenover zo ongelofelijk veel talent. Ik zuchtte nog maar eens diep, terwijl Stefan Ketelaars de prachtige houten cassette op tafel zette.
Langzaam schoof hij het deksel weg en ik ontwaarde de Vijftiende van Stefan. Jullie zagen hem al op dit forum onthuld, maar wat is dit horloge in het echt nog veel, heel veel mooier dan op de foto’s! Next level!
Onder het onbewerkte saffieren glas (wat het fotografisch vastleggen enorm bemoeilijkt!) zien we de compositie in voornamelijk een mooi soort grijs; wat een meesterwerk! De balans, het uurwerk en de wereldbol: de tijd gaat hoe dan ook verder; nauwelijks te zien (wereldbol) of goed waarneembaar (balans).
De eigenlijke klok heeft twee prachtig geblauwde wijzertjes, die steeds een andere tint aannemen bij het bewegen. Stefan heeft deze wijzers specifiek voor dit horloge zelf gemaakt van titanium en daarna geblauwd. Voordat hij dat blauwen volledig onder de knie had, duurde het wel even, maar het resultaat is er. De ring is voorzien van een viertal Romeinse cijfers en voor de rest uur markeringen. Stefan heeft het graveerwerk uitbesteed. De keuze van de combinatie van Romeinse cijfers en uur markeringen is door mij gemaakt. Zou dat op den duur niet bevallen, kan ik alsnog de overstap maken naar een ring met twaalf Romeinse cijfers.
Tussen klok en wereldbol zijn duidelijk tandwieltjes zichtbaar. Deze zorgen voor de overbrenging van het rondlopen van de wijzers (in 24 uur twee keer rond) naar de wereldbol (in 24 uur één keer rond). De radertjes zijn door Stefan gemaakt op z’n nieuwe machine (sic!) en de tandjes een voor een bijgewerkt om zo min mogelijk wrijving te krijgen. De aantallen tanden per radertje zijn uiteraard het geheim van de smid. Al met al een fantastisch gezicht!
En dan het wereldbolletje. Meesterlijk, zoals dit is gemaakt. Van zilver; eerst tekende Stefan met een kraspen de contouren van de continenten, vervolgens graveert hij die lijnen, haalde voor de zeeën en oceanen wat materiaal weg, voerde nog een aantal bewerkingen uit alvorens met vijf verschillende soorten blauw de wateren te kleuren. Die vijf kleuren geven van heel dicht bij gezien een fraaie dieptewerking. Je ziet als het ware de diepzeeën liggen. De continenten heeft hij ten slotte gepolijst en vernist.
In het wereldbolletje zit een piepklein kogellagertje. De radertjes en het kogellagertje zouden oorzaak kunnen zijn van een lagere amplitude. Echter, het is allemaal zo volmaakt uitgevoerd, dat er op een haartje na geen verlaging is van de amplitude in vergelijking met een uurwerk zonder de complicatie.
Fraai; de wereldbol geeft traag maar duidelijk het vergankelijke van de tijd weer: tempus fugit. Op mijn verzoek heeft Stefan de wereldbol een kleine, subtiele GMT-functie meegegeven. Als het bij ons 13.00 uur is, staat de 0° meridiaan (ja, die over Greenwich loopt) naar boven gericht en verdraait verder mee met het uurwerk. Zo zie ik waar het midden op de dag is en kan ik de tijdstippen op andere plekken op onze aardkloot een beetje inschatten. Ik dank Stefan in het bijzonder, dat hij dit op het aller, allerlaatste moment nog voor elkaar heeft gebokst.
Ten slotte zien we op de horlogeplaat de balans van het uurwerk. Het is een hoogstandje van Stefans vakmanschap; het is zo’n beetje zijn signatuur. Ontzettend leuk, dat je daar dwars door het horloge heen kijkt. De afwerking is fenomenaal! Thuis onder de loep gelegd en dan sta je verbaasd over hoe ongelofelijk precies, microscopisch strak, Stefan zijn eigen constructies in het uurwerk heeft afgewerkt.
Dan nu over de wijzerplaat, die eigenlijk geen wijzerplaat is. Deze plaat heeft Stefan elektrolite plated in dat onaanraakbare, prachtige grijs, ook al zo’n kunstje van hem. En vervolgens een aantal nabewerkingen gegeven die er mogen zijn! (Zie ook : Ketelaars Watch “New project”)
De platines aan de onderzijde zijn voorzien van sun burst, uiteraard ook door de meester zelf handmatig aangebracht.
De horlogekast en de bijbehorende kroon zijn in Duitsland betrokken. De daarbij standaard geleverde opzetring is te laag voor het ontwerp van Stefan en “dus” is daarvoor een andere, door Stefan zelf ontworpen, gladde, strakke ring geplaatst. Stefan liet deze ring in de buurt vervaardigen bij een metaalbewerkingsbedrijf. Deze ring is gebrusht. De kast is deels gebrusht en deels gepolijst. Ook de bovenzijden van de lugs zijn gepolijst en ik vind dat klasse uitstralen bij dit horloge.
De maten zijn aardig robuust te noemen, maar er moest wel het een en ander in de kast gestopt worden. Doorsnede is 42,5 mm, lug < > lug 52 mm en de hoogte 13 mm.
Aan zowel de bovenzijde als onderzijde zit een onbewerkt saffieren glas. Dat geeft een heldere kijk op al het moois daaronder. Nadeel is wel, dat het blinkt aan alle kanten.
Het uurwerk is een door Stefan aangepaste Eta 6497/98. Een al lang bestaand uurwerk, dat inmiddels zijn waarde zeer heeft bewezen. Voorzien van 17 stenen, een looptijd van 53 uur en, dat was te zien op de timegrapher, een hartslag van 21.600 btm. Ook was op die tijdmeter te zien, dat het uurwerk uiterst nauwkeurig is afgeregeld; op Rolex niveau.
Stefan heeft zelf het leer ingekocht voor de horlogeband. @Ko heeft de band vervaardigd en daar alle aandacht aan besteed. Op de binnenzijde van de band is de goede samenwerking tussen Stefan en Ko zichtbaar gemaakt. Al met al een plaatje. De buckle en doorn zijn van elders gehaald. De buckle heeft een bescheiden gravering met het welbekende Ketelaars logo.
Ten slotte: is het bezit van deze Ketelaars watch number 15 het einde van het vermaak? In tegendeel. Ik voel me een bevoorrecht mens en wil leden van het HF graag laten meegenieten, wat dit horloge tot in de kleinste details zo mooi maakt.
Stefan: succes met de groei en uitbouw van je prachtige bedrijf!