Ik lees al een tijdje mee, en heb onlangs een account aangemaakt.
Ook post ik zo nu en dan een reactie en plaats plaatjes,
maar ik realiseerde me dat ik ik mijzelf nog niet netjes heb voorgesteld, dus bij dezen
Van kleins af aan ben ik gefascineerd door tijd, en de wonderlijke mechanieken die het weergeven.
Omdat ik geboren ben na de quartz-revolutie (ik kom uit 1972) waren de eerste horloges allemaal digitaal. Nog trots rond gelopen met zelf gewonnen polshorloges van de kermis, later gevolgd door diverse swatch modellen.
Als jong ventje heb ik toen een oma overleed waar een klein beetje geld vandaan kwam gevraagd aan mijn ouders om daar een horloge als aandenken voor te mogen kopen. Dit is een Seiko “dancing hands” geworden, waarbij ik onder de indruk was van de analoge tijdsaanduiding in een quartz gestuurd horloge.
Deze heb ik nog steeds, batterij wordt steeds keurig vervangen, maar met name door de kleine kast inmiddels voornamelijk gedragen door mijn vrouw.
Naarmate de leeftijd vorderde, en wellicht ook het verstand, ontstond de interesse in mechanische uurwerken, maar door een aantal slechte levenskeuzes zou het nog enige tijd duren voordat ik daarvan de eerste zou aanschaffen. Inmiddels wel een Seiko automaat gekregen van mijn vader, en ook deze heb ik nog steeds en draag ik nog regelmatig.
Het eerste “kostbare” horloge welke ik aangeschaft heb was nadat we onze eigen winkel begonnen (bloemenwinkel) en een heel goed eerste jaar mochten afsluiten. Samen met mijn vrouw hebben we toen een set Rado horloges aangeschaft. Voor mijzelf de Ceramica Multi Function, en het kleinere damesmodel zonder extra functies voor de wederhelft.
Ook tijdens onze eerste vakantie sinds we de winkel overnamen hebben we in Berlijn een set limited edition Swatch 007 horloges gekochte en voor mijn 40e verjaardag heb ik een Seiko premier perpetual met inscriptie gekregen.
Ik noem mijzelf meer een liefhebber dan een verzamelaar, en zo koop ik wat ik mooi vindt en wat ik ook daadwerkelijk draag. Doorgaans zonder te verdiepen in een achtergrond van een merk, of vanwege een verzamelaarswaarde, maar puur op eigen gevoel en smaak.
Met de huidige corona toestanden hebben we met de bloemen 2 waanzinnig drukke jaren gehad, maar weinig tijd en mogelijkheid te genieten. Hierdoor wordt het horloge vuurtje weer aangewakkerd en zo is dit jaar de hobby weer wat meer gaan opleven. Hierdoor kwam ik met zoeken van informatie regelmatig op dit forum terecht, en zodoende ook een account aangemaakt, iets wat ik volgens het ministerie van financiën achteraf beter niet had kunnen doen
Zo ligt er inmiddels een Meistersinger astroscope limited edition alvast klaar voor de 19e van deze maand, ter ere van mijn 50e levensjaar, en kocht ik recent zelf een Oris Big Crown Pointer Date.
Inmiddels zijn er ook diverse horloges uit het blauwe forum verlost van de vorige eigenaar, en zo komen we bij de meest recente NA.
Er zijn van die momenten dat een aantal dingen samenvallen, zo ook 2 weken geleden.
Met de huidige lockdown in Nederland zijn onze winkels gesloten, waardoor iedere dag hetzelfde aanvoelt. De door de kerstperiode extreme drukte maakte dat we hierdoor echt niet meer wisten welke dag het was, en stonden we letterlijk naast elkaar “is het nu dinsdag of woensdag? Of misschien zelfs al donderdag?”. Dus ik vond dat er een horloge met dag complicatie moest komen, en in het blauwe gedeelte zag ik dat @Ipa1968 een hele mooie Hamilton Kaki Field day/date te koop had staan. Maar na alle recente aankopen kwam daar natuurlijk geen toestemming voor, tot het moment dat diezelfde middag een hele mooie order goedkeuring kreeg waardoor de aanschaf gerechtvaardigd was
Dus dezelfde dag contact gezocht met André, en deze heeft hem gereserveerd om na de kerst een afspraak te maken voor de overdracht. Vorige week heb ik deze dan ook in ontvangst mogen nemen, en na wat bandenwissels heeft deze nieuwjaarsdag zijn perfecte match in mijn ogen gevonden. De voor een ander horloge aangeschafte handgemaakte Bund-strap bleek even mooi te passen onder de Hamilton als deze misstond onder het beoogde klokje. Omdat ik de band wilde gebruiken en de Seiko Premier even zonder zat heb ik de band daar ook onder gehad, maar dit was ook geen match made in heaven, zoals dat onder de Kaki Field wel is.
Super blij met deze nieuwe aanwinst, en zeker in drukke tijden als we dagen kunnen vergeten zal dit een veel gedragen combi worden. Hoewel deze natuurlijk binnenkort hevige concurrentie zal krijgen van de Meistersinger