NA Defakto Vektor Orbit; ook een kleine vergelijking met Oriënt Bambino

Wij – lief en ik – waren op vakantie in het noorden van het Zwarte Woud, eigenlijk dicht bij Pforzheim. Pforzheim: dat laat wat betreft horloges mijn hart een stukje sneller kloppen! Laco produceert in Pforzheim en wat heeft dat merk een reputatie wat betreft Fliegers! Daar zit ook kastenbouwer Ickler, die tevens merken voert als Limes en Archimedes en hun buurman is Raphael Ickler, baas van microbrand Manufaktur Defakto. “Met horloges aan de dure kant”, hoor ik de kenner al gauw zeggen. Dat is ook wel zo, maar tegelijk voor mij zo onweerstaanbaar mooi qua ontwerp, dat ik er ten slotte geen weerstand meer aan kon bieden. Ik ben gek op minimalistisch design in een modern jasje. Dan zit ik bij Defakto wel goed.

Overigens: in de loop van de vijf jaar dat ik nu op HF zit, is mijn honger naar horloges behoorlijk gestild. Er resteren momenteel slechts enkele wensen. Zo aas ik nog op een mooie tonneau, liefst met een groene dial. Zou een goede tweedehands mogen zijn, maar ik neem er wel de tijd voor. Laatst zat ik er op Uhrforum net naast. Ook wil ik nog steeds graag een Gerlacher Sosabovski aanschaffen, uit sympathie voor de Poolse Brigade, ooit tijdelijk ondergebracht bij mij in de buurt en schandelijk door gen. Montgomery de schuld in de schoenen geschoven van het verlies van de slag om Arnhem. En uiteraard kijk ik wel altijd rond of er een horloge tussen zit, die in één keer het vuur in mij doet ontbranden.

Lang heb ik getwijfeld tussen een Junghans Max Bill (met de onvergelijkbaar fraaie “4” op de plaat; de omgekeerde stoel) en deze Defakto. In real life viel me de Max Bill wat tegen, net te weinig body, presentie, bij mij op de pols. De Defakto was gelijk een schot in de roos: die was het en moest het worden! Maar ja, die prijs. Dat was nog wel een dingetje, maar ik kon ten slotte, al weer terug in Nederland en met een vriendelijke overredingskracht tot een eerlijk akkoord komen met Raphael Ickler.

Wat betreft de Defakto horloges verwijs ik graag naar de site: https://www.defakto-uhren.de/kollektion/ Een herkenbare collectie met steeds weer voldoende onderscheid en soms, qua design, prijswinnend (German Design Award; een prijs met zo’n zestig categorieën….).

Deze Defakto Vektor Orbit (Vektor Orbit: richtinggevende lijnen gevat in een kring) is er trouwens ook met een antraciet kleurige PVD beschermlaag. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. Die zwarte is voor mij een horloge zonder brille. En dat juist tegenover de fraai geborstelde edelstalen kast van mijn keuze. Voor mij een wereld van verschil tussen een hartgrondig “ “Nee” en een “Ja, van harte!”.

Daar ligt het horloge voor me. Aan de gang gebracht, ontdaan van beschermlaagjes, eerlijk en duidelijk te pronken in zijn bordkartonnen doos (prachtig handwerk / vakwerk van een Duitse boekbinder!).

Wat een schitterende wijzerplaat, aan de randen lichtjes gebogen (convex genaamd). Het glas buigt chic mee. De dunne wijzers prachtig in verhouding en duidelijk de tijd aangevend, ook in het donker. De rode secondewijzer maakt welhaast glijdend zijn rondes en buigt aan het uiteinde licht mee met de convex wijzerplaat. De donkerrode “verlichting” werkt minimaal in het donker. Ik ben lyrisch over de verhouding tussen de minutenstreepjes en de wijzers. Al met al oogstrelend en rustgevend. Een kanjer!

De kast is zoals we gewend zijn bij de Icklers: keurig afgewerkt. Opvallend is het geringe verschil in afmeting tussen kastdoorsnede en uiteinden van de kastpootjes. Raphael Ickler heeft van de kast tussen de lugs een hap genomen, om voldoende ruimte voor de omslag van het horlogebandje te houden en die ruimtewinst benut om korte pootjes te maken en de afmetingen klein. In het dragen zie je deze hap eruit niet. De meegeleverde band is gemaakt van rundleder, heerlijk zacht.

Het horloge houdt uitstekend de tijd: een plus van een seconde of vijf per dag. Dat zie ik graag.

De data zoals die vermeld staan op de Defakto site:

  • Three-hand watch
  • Three-piece 40 mm stainless steel watchcase (316L), brushed
  • Height including sphered sapphirecrystal 9.8mm
  • 40 mm x 44 mm x 9,8 mm, weight 58g
  • Automatic movementETA 2824-2, Swiss Made
  • Engraved see-through case back, stainless steel (316L), brushed, Sapphire crystal
  • Matt black dial, convex
  • Fluorescent watch-hands, coated with Superluminova BGW9 and Dark Red
  • Flowing, sweeping second hand
  • Ergonomic clasp with engraved Defakto logo
  • German-made cowhide strap
  • Water resistant to 5 atm
  • Made in Pforzheim, Germany

Een paar jaar geleden schafte ik een Oriënt Bambino aan. In de gedachte dat ik daarmee voldoende tevreden zou zijn wat betreft “Bauhausachtig”. Maar op den duur … ach , vul maar in. Best een aardig ding, vaak met plezier gedragen, maar nu de Defakto binnen is, is zijn lot bezegeld. Zeg nou zelf.

We gaan er even een keuzemomentje van maken.

Keuze:

  • Defakto Vektor Orbit: het kost een paar honderdjes, maar, o, wat een beauty! Deze kies ik!
  • Oriënt Bambino: mooi horloge, oeps, dat logo, maar wel waar voor je zijn geld, zeg! Deze kies ik!

0 stemmers

3 likes

Misschien een fotootje van je Bambino erbij plakken? Voor de volledigheid?

1 like

Yep! Bedankt voor de tip.

Mooi merk! Is mij al eens eerder opgevallen. Snap ook heel goed wat je zegt over ‘meer body’ ten opzichte van de Max Bill, die is toch wat frêle.

Zo’n Bambino is in alle opzichten heel leuk, maar eigenlijk altijd net niet. Zeker na verloop van tijd.

Ik vind die einzigers niet zo heel mooi, want einzigers. De ‘Transit’ vind ik het gaafst.

3 likes

Ja, de Transit is ook heel mooi, zonder meer! Ik ging desondanks voor de wat fijnere Vektor Orbit.

1 like

“Mijn” merk Aristo maakt hier ook horloges sinds 1904. Duitse degelijkheid uit deze horologische stad.
Ik vind jouw model een van de wat leukere Defakto’s. Heeft net wat speels in het ontwerp.

1 like

Ik vind hem mooi. Rustig en minimalistisch. Meer heb je eigenlijk niet nodig als je wilt weten hoe laat het is. Soms is dat genoeg.
Veel plezier ermee!

1 like

Ik vind Defakto een leuk merk met een duidelijk concept en huisstijl.
Dus ja, leuker dan een Bambino, hoewel veel duurder,
Omdat ze zo lekker koppig hun eigen ding doen, heb ik ze ook al langer in het vizier.
Doe voor mij dus maar Defakto

Mooie aanwinst!

1 like