Goedenavond horloge vrienden,
Mijn G-Shock vraagt al langere tijd om een maatje. Op zich voldoet ie aan alles wat je mag wensen van een toolwatch en zit ook nog als gegoten, behalve dat het wat mij betreft een weinig aantrekkelijk stuk gereedschap is. De rest van mijn collectie bestaat uit 2 Grand Seiko’s, die me sowieso te dierbaar zijn voor de meer precaire situaties, en de Formex Essence 39 die te gepolijst is. Dus de opdracht begon zich te vormen: een toolwatch die mij elke dag een lach zou bezorgen. Budget: rond 2k.
Ik heb niks met duikers. Ik kan helemaal niet duiken, een draaibezel voegt veel volume toe en mijn polsen zijn al niet gigantisch, en vaak zijn ze ook nog eens dik. Dus dat onderwerp even geparkeerd. Toen ben ik gedoken in de wereld van de fliegers. De droom configuratie in de winkelwagen gehad bij zowel Laco, Stowa als Archimede; maar dat vond ik bij nader inzien toch wat gek en wat karakterloos, een soort zelf samengesteld lego-horloge.
Zwervend over het forum zag ik bij de Grand Seiko buren, The Citizens, vaak mooie titanen kunstwerkjes voorbij komen. The Citizen zegt dat hun titaan super mega hard is en daarmee extra krasbestendig, en bevat thans een robuust HAQ uurwerk. Er kwam een decadente gedachte in me op; is dat misschien niet een soort fancy toolwatch? Derhalve een bod uitgebracht op de prachtige The Citizen van @Rik . Natuurlijk wat onderboden, want ja, we willen allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang. Dus het bod werd genoteerd en in de wacht gezet.
Mijn ongeduldige geest bleef echter lezen, filmpjes kijken, en kwam geheel toevallig op de website van een kleine juwelier ergens in het zuiden van het land. En warempel; daar liep een uitverkoop van een Oris ‘soort van flieger’ die eerder de shortlist had gepasseerd. De creditcard gegevens vulden zichzelf in, zoals dat tegenwoordig gaat ‘dankzij’ de tech giganten die ons leven besturen, en de Oris Pro Pilot was onderweg. De Citizen deal werd afgeblazen, en ik was in afwachting van de volgende NA:
Helaas: dit bleek een kat in zak situatie. Er zat geen plastic om, er waren sporen van onzorgvuldige bandwissels, haarlijntjes op de stalen band en bovenal rammelde de rotor alsof ie uit de kast wilde springen. Mijn gevoel zei: dit is een occassion. Dus dezelfde dag nog retour aangemeld.
Terug naar limbo…
…maar niet voor lang!
Het merk Sinn was natuurlijk allang in het vizier gezien de opdracht, maar de modellen binnen het budget waren niet exact wat ik zocht. In het verleden ben ik gefascineerd geweest door de UX hydro, maar vond 'm te groot. En wat zag ik nu? Dat ze in de tussentijd een kleiner oliegevuld horloge hebben uitgebracht! En deze stond ook nog eens, in uitstekende staat, compleet met alle soorten banden, in de prachtige SDR configuratie en met prijs dichtbij het budget in het blauw. Na vlot en fijn contact met @Doakes17 werd er overeenstemming bereikt, en was de Sinn U50 hydro SDR binnen no time onderweg.
Dus ja, ik heb nu toch een duiker. En wat voor een: van getegimenteerd U-Boot staal, bestendig tegen zout water en gevuld met olie om op een diepte tot maar liefst 5000 meter te kunnen blijven functioneren. Stel dat ik ooit een onderzeeër koop en de behoefte voel om een horloge aan de buitenkant op te plakken, dan is deze daar in ieder geval vast voor geschikt. Maar deze ironie vind ik eigenlijk wel prachtig; slechts enkele duik horloges worden ooit gebruikt waar ze voor ‘bestemd’ zijn, dus het feit dat deze oceaan bodem schraper hooguit de dieptes van een zwembad in Toscane zal zien is een ware ode aan onze krankzinnige hobby.
En wat ben ik er blij mee! Hij zit perfect op de stalen Sinn band (rubber en canvas mogen nog even wachten). De wijzerplaat is onwijs goed afleesbaar en zoals geen ander vanwege het samengedrukte effect, en iedereen die het voor het eerst ziet is direct geïntrigeerd. Het Ronda uurwerkje tikt betrouwbaar en met zichtbare kracht om de wijzers door de olie te loodsen, en heeft daarmee ook wat weg van de dubbele slag van Grand Seiko HAQs. Het is een prachtige, robuuste en unieke toolwatch die tot nu toe bij elke blik een lach brengt. En zelfs mijn vrouw heeft deze goedgekeurd; teken van hoogste lof.
Dank voor uw aandacht!