NA: Deze gaat nooit weg - Explorer 39mm

Ik ben sowieso al heel slecht in flipperen en horloges verkopen, maar deze gaat écht nooit weg.

Misschien hebben sommigen het al gezien in een verdwaalde ‘wat dragen wij vandaag’-post, maar vorige maand is mijn vader overleden. Rond kerst werd hij vermoeid en ging hij achteruit. In januari kregen we te horen dat het uitgezaaide darmkanker was, en in maart zaten we in het hospice. De zwaarste weken van ons leven.

Hij mocht 82 jaar worden en heeft een mooi leven gehad.
Zoals Scotty McCreery zong:
"It ain’t about the numbers chiseled in concrete,
It’s how they live their life in the dash between."

Op de uitvaart vertelde ik dat je een vak op de kaart kunt trekken van Noorwegen tot de Sahara, en van de westkust van de VS tot Turkmenistan. Binnen dat vak is hij zo’n beetje overal geweest. In de jaren ’60, ’70 en ’80 met zijn zelf omgebouwde T2-camper of op de motor. Pas in de jaren ’90 verschenen respectievelijk mijn moeder en ik ten tonele.

Twee weken voor zijn overlijden hebben we samen een mal van onze handen laten maken en die met hars laten afgieten (Casting Memories in Friesland, voor de geïnteresseerden. Aanrader.). Een mooie blijvende tastbare herinnering.

Vanwege mijn horlogetik wilde ik ook graag iets met een horloge doen. Al snel ontstond het idee om zijn vingerafdruk in een caseback te laten graveren. Voor Moederdag — drie weken na zijn overlijden — gaf ik mijn moeder een lichtblauwe 35mm Tissot PRX, ook met zijn vingerafdruk op de achterkant. Nou ik nog.

Een PRX heb ik al, en ik wilde iets anders. Door de kale casebacks kwam ik onder andere uit bij Tudor en Rolex: de Ranger, BB58 GMT, Explorer 1 en 2. Na veel wikken en wegen werd het duidelijk; het moest een Explorer worden. Dat was papa tenslotte ook. Hij had een rustig karakter en kon eenvoud goed waarderen, dus dan wordt het een Explorer 1.

Uiteindelijk viel mijn oog op de 39mm Explorer 214270. Zoeken, zoeken, zoeken… en toen had @Bare-Watches een mooi exemplaar voor een nette prijs. Via Instagram benaderd en een afspraak gemaakt. Anderhalf uur in de auto, een kop koffie en een goed gesprek later - we hadden wat raakvlakken, en we hebben elkaar de hand geschud. De Explorer ging met mij mee naar huis.

Nu nog een afspraak maken voor de gravure. En daarna gaat deze echt nooit meer weg.

Bedankt voor jullie aandacht.
Hier nog wat foto’s en dan lekker slapen he!

En een eerste indruk van de handen:

195 likes

‘The dash between’. Dat vind ik een mooie. Gevondoleerd met je verlies en draag je Explorer in goede gezondheid.

3 likes

Gecondoleerd met je verlies! Echt een mooi gebaar, die vingerafdruk – en de Explorer is een prachtige, doordachte keuze. Een bijzonder aandenken, draag 'm in goede gezondheid!

1 like

Gecondoleerd, erg mooie Rolex Explorer zeker met deze gedachte erbij. Veel sterkte!

1 like

Heel veel sterkte en wat een mooie manier om je vader te gedenken

1 like

Gecondoleerd met het verlies van je vader.
Gefeliciteerd met een prachtig horloge, eerbetoon en herinnering.

1 like

Gecondoleerd en sterkte met het verlies. Mooi dat je met elke blik op de Explorer een herinnering hebt aan je Pa, een echte ontdekkingsreiziger.

1 like

Gecondoleerd met dit verlies
Heel mooi die handen,en de afdruk op de deksel is ook een mooi idee
Ik heb de as van mijn vader in de kroon van een Cartier horloge laten zetten de saffier eruit en de as erin en op het glas van de achter deksel de geboortedatum en sterfdatum laten laseren
Heel fijn horloge de explorer,heb hem ook alleen de mk2

3 likes

Gecondoleerd! Maar wat een super mooi aandenken ondanks dat dit het verlies nooit kan compenseren!

1 like

Een prachtig en ontroerend verhaal! Natuurlijk gaat deze dan nooit meer weg.
Maar het is ook gewoon een mooi horloge zonder dat verhaal.
Draag het met trots!

1 like

Gecondoleerd. 82 is een mooie leeftijd, maar je blijft ze altijd missen, en echt helemaal wennen doet het ook niet, in mijn ervaring. Mooi dat je een tastbare herinnering hebt gefabriceerd. :+1:

Leuk horloge ook, maar da’s bijna bijzaak. Ik wens je nog lang plezier toe met je moeder, in goede gezondheid.

1 like

sterkte met het verlies van je vader, zo mooi die gegoten handen.

koester dit mooie horloge.

1 like

Mooi verhaal man, sterkte met het verlies en een prachtig herinnerings horloge zo! :ok_hand:

1 like

Heel veel sterkte gewenst aan jou en de jouwen in deze moeilijke tijd.

En wat een prachtige herinnering aan je vader; dit bijzondere horloge.

1 like

Gecondoleerd met het verlies van je papa! Prachtig gedaan met de handen, en een heel mooi aandenken erbij dat bij zijn karakter past!

1 like

Zo’n stoere avonturier moet je herdenken. Indrukwekkend hoe jij dat nu doet. Dank voor het delen.

2 likes

Gecondoleerd. Mooi om je vader op deze wijze te herinneren. Explorer een schitterende aanwinst!

1 like

Gecondoleerd en sterkte gewenst, de Explorer met een blijvende herinnering is prachtig :ok_hand:

1 like

Gecondoleerd. Zo te horen heb je mooie herinneringen aan je vader. Koester die herinneringen en geniet van je horloge.

1 like

Gefeliciteerd met je horloge en sterkte met het verwerken van het verlies van je vader!

1 like