NA: donker licht

Je kent het wel, vage foto’s van een vies horloge op een veilingsite. Zie ik nou beschadigingen of viezigheid? Is de wijzerplaat prut of moet de verkoper op fotocursus? Nou ja, dat laatste sowieso.

Gokje wagen, veiling ‘winnen’. Tussen aanhalingstekens inderdaad, want totdat je het pakketje uitpakt is dat nog even de vraag…

Begint goed

Oké, smerige kast en band, maar in elk geval geen kat in de zak. Gave pie pan wijzerplaat, mooie verkleurde indexen en scherpe wijzers, ongepolijste kast en originele band. Het vaak ontbrekende medaillon in het deksel is ook aanwezig. :+1: Aanwezig is ook flink wat zut van de vorige eigenaar, dus eerst maar eens poetsen…

Twee kopjes zwart water van de band en een vieze poetsdoek later…

Wat hebben we hier eigenlijk? Een Technos Sky Light met gave donkergrijze plaat. Ik heb het idee dat de versie met lichte plaat vaker voorkomt. De kast heeft wat krassen hier en daar, want deze is duidelijk gebruikt. Desondanks komen de facetten op de kast goed uit de verf. De randen zijn mooi scherp. Ik vind de kastvorm erg mooi! De stalen kast geeft het horloge een robuuste look en laat hem groter lijken dan de circa 35mm diameter doet vermoeden. De bandaanzet is 19mm, een maat waarin ik helaas niet veel heb. Gelukkig draagt de originele band heel comfortabel en past hij goed bij het horloge.

Helaas is het glas ook echt glas en niet het plexi dat ik verwachtte, dus de beschadigingen uit het glas krijg ik er niet uit. Zonde, want die wijzerplaat verdient absoluut beter! :heart_eyes: Eerste inschatting is dat het uurwerk te traag loopt, dus met een beurtje misschien gelijk maar een nieuw glaasje erin.

Het uurwerk is naar verluidt een ETA 2824 met datum. De rotor is voorzien van Technos’ eigen merknaam. De datum verspringt scherp om 12 uur, maar de snelverzetfunctie is hit and miss. Onderhoud dus.

Conclusie: nog wat werk aan de winkel, maar een leuke aankoop! Dit is mijn eerste Technos en ik ben er erg van gecharmeerd. Het geeft de indruk dat Technos er destijds bepaald niet de kantjes van af liep met ontwerp en uitvoering.

38 likes

Mooi hoor! Altijd fijn als een gokje goed uitpakt. Ik vind hem prachtig!

1 like

Leuke catch

1 like

Mooie vangst, lekker scherpe kast ook nog inderdaad ondanks wat gebruikssporen :ok_hand:
Met een onderhoudsbeurtje en een nieuw glaasje kun je er in volle glorie van genieten, veel plezier ermee :+1::+1:

1 like

Dank jullie wel!

Wat een juweeltje! Mooi hoor. :ok_hand:

1 like

Nice! Mooie aanwinst. :+1:

1 like

Mooie caseback ook! Gefeliciteerd. :ok_hand:

1 like

Herkenbaar :slight_smile:
En als het dan meevalt is het extra leuk.

Mooie aanwinst :+1:

1 like

Dank jullie wel, mannen!

Dit is een echte topper! Ik zoek al een poos naar dit model. Glaasje zou ik persoonlijk zo laten; glas vs. plexiglas doet wat met de uitstraling, en daarnaast is deze vorm glas hoe Technos het bedoeld heeft.

1 like

Erg tof horloge, helemaal met die band erbij!

Wel grappig dat ze bij de lugs en het glas juist wél de kantjes eraf hebben gelopen :wink:

3 likes

Leuke vangst! Beurtje, nieuw glaasje en een fatsoenlijk bandje ipv een chinees mesh en je bent klaar!

1 like

:grinning_face_with_smiling_eyes: Maar gelukkig wel op een strakke manier!

Uhmm, dit is de originele band van Technos. Denk dat het in die tijd nog wel echt uit Zwitserland kwam.

3 likes

Begrijp me niet verkeerd. Dat het mineraalglas is vind ik bij dit horloge uitsluitend jammer omdat ik de krassen er dan zelf niet uit krijg. Een nieuw glaasje moet zeker weer mineraalglas zijn dat identiek is of zoveel mogelijk lijkt op het originele glas.

1 like

Oeps :see_no_evil:

1 like

Altijd weer een avontuur! Spannend hoor. En zo te zien een geslaagd gokje. Mooi opknap resultaat tot nu toe. Jammer dat het origineel geen plexiglas heeft anders had ik je wel kunnen helpen met een nieuw sexy plexi glaasje. Kijk voor een mineraalglas, eventueel ook voor het laten plaatsen, even hieronder.


Ik heb geen ervaring met ze, maar de site ziet er informatief en betrouwbaar uit. Het (laten) plaatsen van een nieuw mineraalglas gaat je de wereld niet kosten denk ik.
Succes!
1 like

Dank je, Lex! Ook voor de link. Hij moet toch een beurt hebben, dus dan kan een glaasje waarschijnlijk gelijk worden meegenomen.

1 like