Ik ben een fan van Frederique Constant. Mooie collectie, goeie prijs-kwaliteitsverhouding, en de “Dutch connection” voegt ook nog wat toe, vind ik.
De 1e versie van hun yacht timer stond al jaren op mijn shortlist. Maar relatief lastig te krijgen, zeker met de grijze dial.
Na best lang zoeken vond ik een mooi exemplaar in Frankrijk, op Chrono24. Echt hele goeie deal kunnen sluiten, en na wat gedoe met de verzending heb ik nu deze beauty aan mijn verzameling kunnen toevoegen:
Mooi apparaat! Ik hou van horloges die anders zijn, en dit is er zeker een van. Sowieso is FC nog steeds een ondergewaardeerd merk, pas de laatste jaren komt er ook in de bredere horlogewereld wat meer waardering op gang.
Het is een chronograaf module, met zgn sailtimer: per minuut verandert er een bolletje van kleur, eerst naar wit, dan naar rood. Al met al dus 2x 5 minuten. Die functie wordt gebruikt bij zeilwedstrijden, om de tijd tot de start te timen, zodat je op het juiste moment door de startlijn heen vaart.
Sterker nog, als het goed is kun je de bolletjes instellen op 10, 6, 5 of 3 minuten ivm verschillende wedstrijden. Bij 10 min zijn ze eerst alle 5 wit en gaan ze over naar rood voor de laatste 5 minuten.
Bij 6 min heb je 4 rode en 1 witte en dus gaat de witte na 1 min over in rood.
De 5 en 3 minuten zijn dus altijd in het rood.