NA: Dugena Tropica, een Duits pareltje

In de laatste week van het afgelopen jaar, zat ik 's avonds wat te scrollen op marktplaats en viel mijn oog op een advertentie van een niet lopende Dugena. Eigenlijk was ik helemaal niet op zoek naar een horlogeprojectje. Ben ik trouwens nooit, maar ondanks dat valt er regelmatig een pakje of envelop op de deurmat. Ik had me ook voorgenomen om het komende jaar wat minder ondoordacht op bied- of aanschafknoppen te drukken, maar ja, het nieuwe jaar was nog niet ingegaan.

Op één of andere manier viel deze Dugena mij in positieve zin op. Het was een projectje, dat is sowieso een plus, want volgens de advertentie bleef de kroon/opwindstift niet zitten. Daarbij is Dugena is een niet heel veel voorkomend merk en ik val wel een beetje op de obscure of minder gangbare merken.
En het belangrijkste, de wijzerplaat was geweldig. Die indices!! En het ontbreken van een datumcomplicatie niet te vergeten. Hoe strakker een wijzerplaat hoe mooier.

Er was belachelijk laag op geboden, dus toen ik een meer passend bod had gedaan, ging de verkoper akkoord en lag het horloge de dag erop op de mat in de gang.

Het uurwerk liep, maar viel af en toe stil en de stift viel er inderdaad uit. Dus de hele boel maar uit elkaar gehaald en een beurtje gegeven op Nieuwjaarsdag. In deze Dugena zit een eenvoudig Dugena 3332 (ETA 2750) handwinder uurwerkje, zonder complicatie, dus echt een fluitje van een cent.

Daarbij zag ik bij het demonteren dat de onderdelen van het keyless work waren verschoven, waardoor de opwindstift niet bleef zitten. Geen kapotte onderdelen dus.
Het slecht lopen van het uurwerkje bleek te liggen aan een verkeerd om gemonteerde deksteen aan de wijzerplaatzijde van de balans…

Gedemonteerd, onderdelen in de Elma schoongemaakt en weer gemonteerd.


De kast ziet er nog verschrikkelijk netjes uit.

De wijzerplaat is niet helemaal ongeschonden. Met een loep kan je zien dat de lak hier en daar wat ouderdomsverschijnselen heeft, maar al met al is het een heel leuk en geslaagd projectje van een ondergewaardeerd merk. Daarbij loopt het uurwerk ook nog eens heel erg netjes.
Ik noemde het een eenvoudig uurwerkje. Dat is wel zo, maar degelijk en probleemloos beschrijven het uurwerk beter.

Klein stukje geschiedenis:
In 1883 werd door de Zwitserse horlogemaker Gottlieb Hauser de firma Union Hologére in Biel Zwitserland opgericht. Dat was een vereniging van Zwitserse fabrikanten en retailers, die ook zeer actief waren op de Duitse markt. Door de grote vraag in Duitsland, werden er 3 agenten, Wilhelm Ulrich en de broers Emil en Richard Rothmann, voor de Duitse markt aangesteld.

In februari 1917 fuseerden ervaren horlogemakers en horlogehandelaren tot de Duitse horlogemakerscoöperatie Alpina (Deutschen Uhrmacher-Genossenschaft Alpina), voortgekomen uit het Duitse algemeen agentschap van de Zwitserse Unie Horlogère.

De embargo’s die na de Tweede Wereldoorlog door de geallieerden werden opgelegd, maakten een einde aan de succesvolle samenwerking met de Zwitserse kant van het bedrijf. Om zich duidelijk te onderscheiden van de originele ALPINA-horloges, werd in 1945 op de Algemene Vergadering in Berlijn afgesproken om het bedrijf onder de naam “Dugena” te gaan voeren.

49 likes

Leuk, dat is nog eens een mazzeltje :grin:

1 like

Mooi horloge, ziet er inderdaad nog erg goed uit :ok_hand:

1 like

Dugena maakt idd best leuke modellen. Heb zelf een Monza met 20 micron vergulde kast.

5 likes

Mooi hoor :+1:

1 like

Zit wel een beetje strak zo, of niet? :slight_smile:

Is mooi geworden!

@svmnb1 mooi exemplaar. die ronde markers vind ik mooi. Zijn het stiften? Wil je daar eens een foto van plaatsen?

1 like

mooi horloge, ik heb ook een Monza maar die ziet er anders uit.

5 likes

Hi Lassale, mooi geworden projectje. Super!

1 like

Hee, dankjewel voor dit verhaal. Gisteren op Rikketik heb ik deze Dugena gescoord! (Bijna cadeau gekregen) Mijn echtgenote vind hem vreselijk, maar ik hoop dat ze eraan kan wennen😉
Ik vind het een leuk ding met een 2783 erin…

9 likes

Sorry, volgende keer zal ik de foto eerst draaien :joy:

1 like

Mooie aanwinst zeg. Die ziet er nog heel erg netjes uit.

Ondergewaardeerd merk, Dugena. Leuk om er hier een paar te zien.
Ik had je NA postje gemist Harry @Lasalle, kwam het nu pas tegen. Mooie vondst en een mooi stukje geschiedenis erbij, daar hou ik wel van!
Omdat de horlogehobby toch best wel van 'Please show me your’s, then I’ll show you mine" is, hieronder mijn enige exemplaar, een oudje, een Dugena Festa uit ca. 1955 met een cal. 648 aan boord.

9 likes

Leuk om te zien! Heerlijk horloge zo weer!

1 like

Ja mooi!

1 like