Na een paar jaar een Luminox Navy Seal Camouflage als één van m’n werkhorloge’s te hebben gedragen, tijd voor iets nieuws.
Waarom? De Luminox beviel op veel vlakken prima, maar de afleesbaarheid werd langzaam maar zeker iets moeilijker. Het horloge bleef hetzelfde, maar m’n ogen helaas niet. Ouderdom de oorzaak, komt met gebreken!?
De nieuwe moet dus aan de volgende eisen voldoen;
-goede afleesbaarheid
-ook in het donker
-robust
-lichtgewicht
-neutrale kleur
-wr minimaal 100m
De zoektocht was eigenlijk niet zo lang omdat ik stiekem weer hetzelfde horloge wilde, maar dan in een andere kleur wijzerplaat. Was de Luminox nog helemaal niet zat na drie jaar, lekker licht door het carbon en toch goed aanwezig om de pols. Kan tegen een stootje en het glaasje is door de bezel goed afgeschermd. 200m wr ook dikke prima.
Ik zie geen verschil in lume tussen de oude en nieuwe.
Weet natuurlijk niets over de werkelijke productie datums van beide. Maar gevoelsmatig is het niet minder geworden in drie jaar tijd en nog steeds zeer helder.
Moet wel zeggen, als m’n Seiko in volle glorie licht geeft dat dat nog helderder is. Maar dat wordt natuurlijk snel minder terwijl de Luminox altijd hetzelfde licht geeft.
Hele domme vraag waarschijnlijk… maar hoe werkt dat eigenlijk precies met die verlichte wijzers bij Luminox?
Het lijkt me sowieso een stuk efficiënter dan de gewone lume op andere horloges - maar daar heb je doorgaans dan ook geen donder aan als het je écht een keertje nodig hebt.
Wat is de gebruikte technologie hier?
Zijn dit een soort led lampjes?
En gaan die vanzelf oplichten in het donker of na een bepaald uur? (Of moet je op een mysterieus knopje duwen?