NA: Duiker met welk uurwerk?

Vorige week deze duikert via Marktplaats gescoord. Ik wilde graag een horloge met Tritium tubes. De keuze blijkt echter niet reuze. Ik vind de Marathon TSAR wel leuk, maar te duur en te klein. De Borealis Scout Sniper is uitverkocht, maar er bleek dus nog een andere Marathon look-a-like te bestaan; de Praetorian Signifer.

http://praetorianwatches.com/product/praetorian-signifer-automatic-diver-divertec

Volgens de website van de producent zit er een Myota 8215 in. Vreemd genoeg werkt op deze klok de secondenstop. Misschien waren de 8215’s op en zit er een 9015 in?

9 likes

Dan zou hij met 28800 bph moeten tikken, met een beetje ervaring kun je het verschil met 21600 wel zien. Is hij handopwindbaar?

1 like

Of stiekem een NH35?

Hier sluit ik mij bij aan…

1 like

Hij is met de hand op te winden. Hoe kun je het verschil tussen 21600 en 28800 zien?

Kan ook. Of een Seagull automaat :joy:

1 like

Je ziet het vrij makkelijk aan de loop van de secondewijzer. Zeker als je thuis nog wat meer horloges hebt liggen met 21.600 of 28.800 bph, dan is het gemakkelijk vergelijken.

Sterker nog, als je er een filmpje van plaatst dan kunnen wij het wel zien :wink:

App maar even anders…

Puur door hoe vloeiend de secondewijzer loopt. Als je beide een keer hebt gehad, zie je het verschil wel. Anders wordt het wel lastig ja.

+1

1 like

Mijn horlogemaker gaf laatst aan dat het vloeiend lopen van de Secondenwijzer ook sterk afhankelijk is van afstelling van het mechanisme. Volgens mij bedoelde hij de tandwieloverbrenging. Ik zal een filmpje maken.

Heb je je PO nog? Leg je die ernaast dan moet je het wel zien.

Klopt. Maar het verschil tussen 21600 en 28800 is veel groter dan de verschillen tussen afstelling.

Heb je de Sumo nog? Dan zie je het zo.

Aangepast. Had nog nooit een video geuploaded naar youtube :slight_smile:

2 likes

Deze video is niet beschikbaar.

1 like

Ah, ik zie het al. Dat is 21.600.

1 like

Ja dit dus.

Zal het horloge meenemen naar de horlogemaker als ik daar eens moet zijn. Ben inmiddels ook wel nieuwsgierig. 21.600 zou richting NH35 wijzen?

1 like

Zowel de Miyota 8215 als de NH35, 4R36 als de 7S26 lopen allemaal op 21.600 bph. Uit dat rijtje hebben alleen de NH35 en de 4R36 hacking. Het zal mij benieuwen wat er in ligt.

Uit dit rijtje kan het m.i. alleen de NH35 zijn. 8215 heeft geen hacking en Seiko levert volgens mij geen “eigen” automatische uurwerken aan concullega’s. Is verder ook niet zo heel erg belangrijk. Wel vreemd dat er in ieder geval niet het uurwerk in zit dat de producent op zijn website aangeeft.

2 likes

Ik gok inderdaad ook op een NH35. Of er is een aangepaste versie van de 8215 die ik niet ken…

1 like

Geheel eens met 21600.
Het is inderdaad waarschijnlijk een NH35, en anders een TY2806.

Ik snap dat je hem zelf niet open wilt maken als je geen geschikte tool hebt (en het is wel een caseback met een minder gangbare en grote eh, “bitgaten”) maar je zou de fabrikant kunnen mailen. Dan weten we het misschien sneller :slight_smile:

1 like

Ik heb ze een mailtje gestuurd

1 like