Zoals beloofd mijn review van de Earnshaw “Officer” multifunctional, Model ES-0017-22 .
Het pakje werd op zaterdag bezorgd en voelde tamelijk zwaar aan. Snel uitpakken en kijken.
Het horloge was verpakt in een kartonnen omdoos en een houten kistje. Zag er allemaal erg netjes uit. Het horloge zelf zat helemaal in de stickers en Saran Wrap en het was even een priegelwerkje om dat er allemaal af te krijgen. Over plakmerk gesproken …

Daarna om de pols! Hij paste meteen, ik hoefde niets aan de band te veranderen. Ik had dus geen dikkere pols moeten hebben…
Het horloge daarna weer weggelegd. Het stond niet op tijd en het leek me verstandig om even af te wachten of hij in het AM of PM gedeelte van het etmaal zit voordat ik ergens aan ga draaien. Het “verboden gebied” loopt van 11:30 PM tot 05:30 AM, best wel een flinke periode dus. Uiteindelijk bleek het horloge 6 uur voor te staan. Maar even wachten tot morgenochtend met gelijkzetten, dus.
Het horloge heeft indicatoren voor dag, datum, weeknummer en maanfase. Helaas geen perpetual calendar en dat betekent af en toe de datum bijstellen. De maanfase indicator heeft geen eigen motor maar wordt aangedreven door de main dial. Ik verwacht daarom dat de maanfase indicator is gebaseerd op 29,5 dagen. De synodische periode van de maan is in werkelijkheid 29.5306 dagen, iets langer dus en daardoor loopt - als mijn inschatting klopt - de maanfase van het horloge iets te snel. Dat betekent in de praktijk dat hij na zo’n tweeëneenhalf jaar een dag voor loopt en dat hij gelijk moet worden gezet. Eventueel te combineren met een batterijwissel.
Als je ogen wat minder worden is de datum trouwens lastig af te lezen. Ik geef de voorkeur aan een datumvenster in plaats van een subdial. Bovendien staat de wijzer op die subdial niet helemaal precies uitgelijnd en dat helpt ook niet.
Lume zit alleen op de minuten- en uurwijzers.
Het glas is volgens een door mij uitgevoerde druppeltest (is dat een beetje betrouwbaar?) van saffier. Zo te zien ook goed ontspiegeld, en mooi vlak.
De band is van staal, heeft massieve schakels en draagt prettig. De sluiting is van het type vlindersluiting.
Even in de gebruiksaanwijzing gekeken. Het caliber is de 706B van Ronda (quartz).
Nog een plaatje van de zijkant:
Waar ik me over verbaas is de prijs (en de prijsontwikkeling). Earnshaw zelf noemt 534 euro, een aantal andere webwinkels prijzen tussen 450 en 500 euro en de dagelijkse horlogeboer verkocht hem voor een kleine 100 euro (daar heb ik hem ook gekocht). Op een outlet waar ik al eerder was wezen kijken stond hij eerst voor 490 euro, maar die hebben schielijk hun prijs verlaagd tot 111. Kennelijk zat er nog al wat ruimte in die prijs, om het netjes te zeggen …
Als hij zich netjes gedraagt zal het wel een blijvertje zijn. Per saldo erg content mee!
Grtz
Harold.