Ik kwam deze een poosje geleden tegen op Ebay en na was back & forth met de eigenaar, heb ik deze voor echt een prikkie op de kop kunnen tikken. Ik ben bekend met fakes, maar dit zou niemand willen faken. Gosh, ik zou willen dat een Chinese firma dit uurwerk zou namaken, want wat tikt er in dit kleine, schattige horloge?
Een Lemaina 5100.
Ik heb meerdere horloges waar een Valjoux/ETA 7750 in zit die omgebouwd is om de functionaliteit van de 5100 na te bootsen, maar een échte had ik nog niet. Ik wilde geen Tutima of Sinn, want ik heb hun moderne versie al. Een Orfina spreekt me gek genoeg niet aan, en ik heb genoeg Hamiltons. Ik wilde dus een horloge met de 5100 van een merk dat ik nog niet had maar toch historie heeft, en enigszins toch wel aanzien geniet. Pryngeps en Lorenz zijn dus OUT.
Het liefst had ik deze:
Maar deze is heel lastig te vinden in mooie staat. Vaak is de bezel helemaal aan gort, of is het uurwerk gewoon op. De specs zijn echter perfect: 39mm, titanium, 5100, diver’s bezel! Maar… helaas.
Eberhard staat al een poosje op de radar, maar de Chrono 4 vind ik te… idiosyncratisch.
Dus toen ik deze tegen kwam, was dat echt een toevalstreffer, want de hele advertentie was een puinhoop. Ja, strakke fotos, prima, maar de rest? De titel was onvolledig, dat de Lemania 5100 erin zit was niet vermeld, de kast diameter was niet goed gemeld, en ik kan nog wel even doorgaan.
Ik heb niet heel veel lichtgekleurde platen. Met deze erbij, drie. Een Longines Admiral Chrono GMT, een TC9 chrono, en dus deze Eberhard Champion. Ik vind het een leuke afwisseling, en voor het geld kon ik dit niet laten, ondanks dat deze eigenlijk teveel minpunten heeft volgens mijn eigen eisenlijstje waar elk horloge aan moet voldoen.
- Groter dan 40mm; alles daaronder is een babymaatje
- Saffier glas. Mineraalglas, daar praten we maar niet over, en plexi is alleen cool bij specifieke horlogen en specifieke gevallen, zoals de Speedmaster.
- Watervast tot minstens 50m, zodat douchen geen probleem is! Liefst 100 meter.
Er is niks moderns aan dit horloge. Echt, niks. De lume is praktisch dood, het uurwerk is al decennia geleden discontinued, het formaat (37mm) is gewoon lachwekkend klein, de watervastheid is maar tot 30m en kan dus echt geen druppel verdragen, en dan die stalen bezel met goud-gevulde tachymeter… Hoe ouderwets wil je het hebben?! Maar júist dáárom trok deze me zo aan. Ik had vast een Lorenz of Pryngeps kunnen halen voor iets meer dan wat deze me kostte (want deze kostte echt een appel en een ei), maar deze heeft zoveel karakter en charme, ik was verkocht.
Dus zo komen we uit op deze Champion. Ik weet niks over dit model, behalve dat ik 'm echt heel tof vind. Ik vond horloges onder de 42mm er altijd heel raar uitzien bij mij dus ik koos altijd groter, maar ik merk nu dat mijn comfort zone kléiner dan 40mm, en gróter dan 42mm is. Ik heb een zelfbouwer chrono (37mm, ETA7754) en die draagt waanzinnig comfortabel en is super-leesbaar. Deze is een heel, heel klein slagje kleiner, en draagt net zo licht. De stalen band van mijn zelfbouwer past op deze, dus deze kan ik binnenkort dragen op een stalen Jubilee; ikke blij (heb 't niet zo op leer) maar juist het leer zal me helpen herinneren het horloge af te doen zodra ik in de buurt kom van water, want leer+water = slechte combinatie.
De vorige eigenaar heeft het glas echt flink toegetakeld en daarom denk ik dat hij 'm zo goedkoop te koop zette, maar hey… niks dat een microvezeldoek en polijstmiddel niet kunnen verhelpen!
Leuk houten doosje; echt hout, geen plakplaatje.
Maar wow, die binnenkant is echt volledig naar z’n grootje.
Zoveel leuke details, zoals de gouden rand om de subdials, de wit/zwart/rode wijzers voor de chrono en goud voor uren/minuten.
Subtiele reminder van wat het precies ís.
Gesigneerde kroon (screw down)