NA: Eberhard & Lemania

Ik kwam deze een poosje geleden tegen op Ebay en na was back & forth met de eigenaar, heb ik deze voor echt een prikkie op de kop kunnen tikken. Ik ben bekend met fakes, maar dit zou niemand willen faken. Gosh, ik zou willen dat een Chinese firma dit uurwerk zou namaken, want wat tikt er in dit kleine, schattige horloge?

Een Lemaina 5100.

Ik heb meerdere horloges waar een Valjoux/ETA 7750 in zit die omgebouwd is om de functionaliteit van de 5100 na te bootsen, maar een échte had ik nog niet. Ik wilde geen Tutima of Sinn, want ik heb hun moderne versie al. Een Orfina spreekt me gek genoeg niet aan, en ik heb genoeg Hamiltons. Ik wilde dus een horloge met de 5100 van een merk dat ik nog niet had maar toch historie heeft, en enigszins toch wel aanzien geniet. Pryngeps en Lorenz zijn dus OUT.

Het liefst had ik deze:

Maar deze is heel lastig te vinden in mooie staat. Vaak is de bezel helemaal aan gort, of is het uurwerk gewoon op. De specs zijn echter perfect: 39mm, titanium, 5100, diver’s bezel! Maar… helaas.

Eberhard staat al een poosje op de radar, maar de Chrono 4 vind ik te… idiosyncratisch.

Dus toen ik deze tegen kwam, was dat echt een toevalstreffer, want de hele advertentie was een puinhoop. Ja, strakke fotos, prima, maar de rest? De titel was onvolledig, dat de Lemania 5100 erin zit was niet vermeld, de kast diameter was niet goed gemeld, en ik kan nog wel even doorgaan.

Ik heb niet heel veel lichtgekleurde platen. Met deze erbij, drie. Een Longines Admiral Chrono GMT, een TC9 chrono, en dus deze Eberhard Champion. Ik vind het een leuke afwisseling, en voor het geld kon ik dit niet laten, ondanks dat deze eigenlijk teveel minpunten heeft volgens mijn eigen eisenlijstje waar elk horloge aan moet voldoen.

• Groter dan 40mm; alles daaronder is een babymaatje
  • Saffier glas. Mineraalglas, daar praten we maar niet over, en plexi is alleen cool bij specifieke horlogen en specifieke gevallen, zoals de Speedmaster.
  • Watervast tot minstens 50m, zodat douchen geen probleem is! Liefst 100 meter.

Er is niks moderns aan dit horloge. Echt, niks. De lume is praktisch dood, het uurwerk is al decennia geleden discontinued, het formaat (37mm) is gewoon lachwekkend klein, de watervastheid is maar tot 30m en kan dus echt geen druppel verdragen, en dan die stalen bezel met goud-gevulde tachymeter… Hoe ouderwets wil je het hebben?! Maar júist dáárom trok deze me zo aan. Ik had vast een Lorenz of Pryngeps kunnen halen voor iets meer dan wat deze me kostte (want deze kostte echt een appel en een ei), maar deze heeft zoveel karakter en charme, ik was verkocht.

Dus zo komen we uit op deze Champion. Ik weet niks over dit model, behalve dat ik 'm echt heel tof vind. Ik vond horloges onder de 42mm er altijd heel raar uitzien bij mij dus ik koos altijd groter, maar ik merk nu dat mijn comfort zone kléiner dan 40mm, en gróter dan 42mm is. Ik heb een zelfbouwer chrono (37mm, ETA7754) en die draagt waanzinnig comfortabel en is super-leesbaar. Deze is een heel, heel klein slagje kleiner, en draagt net zo licht. De stalen band van mijn zelfbouwer past op deze, dus deze kan ik binnenkort dragen op een stalen Jubilee; ikke blij (heb 't niet zo op leer) maar juist het leer zal me helpen herinneren het horloge af te doen zodra ik in de buurt kom van water, want leer+water = slechte combinatie.

De vorige eigenaar heeft het glas echt flink toegetakeld en daarom denk ik dat hij 'm zo goedkoop te koop zette, maar hey… niks dat een microvezeldoek en polijstmiddel niet kunnen verhelpen!

Leuk houten doosje; echt hout, geen plakplaatje.

Maar wow, die binnenkant is echt volledig naar z’n grootje.

Zoveel leuke details, zoals de gouden rand om de subdials, de wit/zwart/rode wijzers voor de chrono en goud voor uren/minuten.

Subtiele reminder van wat het precies ís.

Gesigneerde kroon (screw down)

38 likes

Bijzondere NA, gefeliciteerd. Leuk om je enthousiasme voor dit uurwerk te lezen. Geniet ervan

1 like

ik vindt het horloge er goed uit zien tegenover de doos :+1:
en hij heeft wel de uitstraling om gedragen te worden, mooi :ok_hand:
draag hem met plezier

Mooie aanwinst. Veel plezier ermee.

Lemania 5100 is inmiddels echt mijn favoriete chrono-uurwerk.
Goed gedaan!

1 like

Mijn beste,

Een ruimhartige introductie van een magnifiek Horloge!!
Ik wens je er een inspirerende tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Ik snap je helemaal. Het is niet mijn favoriet of all time, dat is de 7750 (die is zo veelzijdig, zo diverse en robuust), maar goed, ik vind de Omega 321 (en dus de Lemania 2310) en de Longines 13ZN12 ook echt serieus grail-worthy. Die 13ZN-12 is echt een bizar gave machine.

Maar die laatste twee zijn gewoon echt onbetaalbaar voor de ‘gewone man’. Hoe prachtig ook (vaak verstopt achter solid casebacks). De 5100, het verhaal dat erbij hoort, de horloges waar het in zat, hoe Lemania bij Breguet kwam, toen Lemania+Breguet bij Swatch group, en zo dit uurwerk bewust de nek omgedraaid is… Het verhaal is intens.

3 likes

Ik vind het starten van threads met alleen maar 'hoi dit is m’n nieuwe, voila!" en dan foto’s zo oninspirerend. Eerlijk, deze speeltjes hebben we toch niet nodig? Een casio van 25 euri kan dit allemaal en meer. Het verhaal, dát is waar het om draait. Vind ik dan :wink:

2 likes

Gaaf ding! Gefeliciteerd!

Mooie aanwinst. Mooi en goed verhaal.
Véél plezier ermee!!:watch:

Gaaf gefeliciteerd :ok_hand:t2:

Mooi merk, Eberhard. :sunglasses:

1 like

Vet horloge. Het wit met goed werkt goed met deze dial. Legendarisch loopwerk.
Heb ooit geboden op een 5100 nos van een motorwinkel, maar ging al snel boven de €1500

1 like

Een prachtige aanwinst :ok_hand:

1 like

Sorry, ik heb je post nu drie keer gelezen maar ik snap je niet zo goed denk ik.

Een 5100 NOS (New old stock), van een motorwinkel? Is dat een referentie die ik niet ken?

Geniet ervan :wink:

Was een horloge met Lemania 5100 loopwerk, limited edition voor een bepaald motormerk. Was NOS van een failliete motorwinkel.Ik hoopte dat er weinig aandacht voor zou zijn.

1 like

Korte update van dit horloge.

Om te beginnen, 38mm is voor mij wel echt klein visueel, maar qua draagcomfort is het second to none! Edoch, ik stond per ongeluk onder de douche met de Eberhard en zag water achter het glas. Verdraaid, dat is niet leuk! Ik ben naar mijn vaste tech gereden, Ed Schouten van Time Fix in Akersloot, en al snel kwamen we er achter dat het uurwerk serieus onderhoud nodig had, en het horloge zelf ook wel aan verversing toe was. Ik ben in Augustus naar hem gegaan en vrijdag j.l. was het klaar.

Wat is er gedaan, naast de volledige service van de Lemania 5100 (wat op zichzelf al geen sinecure is?):

1. de hoofdveer was belabberd, Gaf gewoon geen energie meer (van wat ik begrepen heb) na 2/3 van de totale gangreserve. Dit is vervangen.
  2. het uiteinde van het ankerrad, dat ín het lager moet draaien, was afgebroken. Dat 'ie toch nog liep, is dus echt een godswonder. Dit onderdeel is ook vervangen.
  3. Het glas had een scheur die ik niet met het blote oog zag (tot Ed me erop wees en toen was het duidelijk). Dit was een ‘simpel’ stuk acryl/plexi/hesalite, dus dit was niet te lastig om te vervangen.
  4. Alle pakkingen, óók in de pushers, zijn vervangen. De pakking van de achterklep was helemaal verpulverd.

Tot onze verrassing was er eigenlijk geen roestvorming aan de binnenkant, ondanks dat een zeef nog meer water tegenhoudt dan deze kast! Ik was daar zeker blij mee!

Het was een relatief goedkoop horloge met een dure service maar deze kan er nu weer járen tegenaan. Zal er niet mee gaan skydiven! Maar het laat zien dat een goede service echt onontbeerlijk is, duur is, maar er ook voor zal zorgen dat je horloge gewoon een levenlang mee kan gaan.