NA Eberhard monopusher

Ff de nieuwe aanwinst delen. Eberhard monopusher. 45mm excl kroon, kast in staal, pusher geintegreerd in de kroon, mooi binnenwerk. kast gesigneerd, idem binnenwerk, idem wijzerplaat. Maar toch iets zit er me te wringen, ik kan er alleen de vinger nog niet opleggen.
Desondanks vind ik het een mooi ding, werkt prima, ben alleen vergeten de beat error te corrigeren, maar nu gaat ie toch niet meer uiteen, zal voor de volgende revisie en service zijn.




21 likes

Stijlvol!

1 like

Prachtig uurwerk!

1 like

Gaaf, ziet er mooi uit! :+1:

1 like

Redial en marriage watch jammer genoeg.

Wel een prachtig werk!

1 like

ja idd dat is wat me zit te wringen de wijzerplaat. Nu ja ik kan er mee leven. Als ik dan kijk wat ik betaald heb moet ik niet zagen over de wijzerplaat :wink: En op zich vind ik het een leuk ding.

2 likes

:crazy_face: Deze uitvoering heb ik nog niet gezien :nerd_face: , maar uurwerk is 100% een Minerva 19/9 dus van een betere soort :beers:
Gefeliciteerd :beers:
Groet Iwan :motorcycle:

1 like

Idd een minerva 19-9. Ik heb die eventjes gegoogled en idd minerva heeft dit horloge ook zelf uitgebracht midden jaren dertig. In identiek dezelfde kast met identiek dezelfde kroon. Dus mechaniek en kast horen samen. Naar wijzerplaat toe, dat is wat ik denk niet helemaal origineel, zijn de minerva platen zeer gelijkend maar waren met telemeter ipv tachymeter en verders vind ik hem nogal mat en de meeste oudjes die ik hier liggen heb en waarvan ik weet dat ze authentiek zijn, zijn meer blinkend. nu goed als dat het enige is dan heb ik er geen probleem mee. Juist nog eens nadenken over de wijzers, bij de minerva s ben ik identieke tegengekomen maar het merendeel is met breguetwijzers in witte uitvoering op zwarte plaat en blauw stalen uitvoering op witte plaat.

voorts is er de historiek, ik weet waar het horloge vandaan komt. Is uit cuba gesmokkeld door een kennis in de US. Heb hem gekocht van de kleinzoon van de eerste eigenaar, een horlogemaker in de jaren 20-30-40-50 in cuba. Kleinzoon meent dat ie origineel is want zo uit de stock van de voormalige winkel genomen, maar goed kan zijn dat het een uiterste vroege redial is.

wat er ook van zij, ik vind hem mooi en dat is wat telt. Misschien anders gewoon even ebeerhard zelf mailen dan hebben we 100% zekerheid over hoe en wat - als eberhard op dergelijke vragen ingaat, dat weet ik eigenlijk niet. Nu ja een nee heb ik en een ja kan ik krijgen dus toch maar even mailtje maken.

1 like

Er staat me bij dat @MartijnV ook met zo’n monopusher (het uurwerk, zoekend naar een kroon) heeft geworsteld …
Ik vind ook dit weer een prachtige aanwinst (understatement)

1 like

Ik vind hem ook mooi, spijtig dat ik maar 1 arm heb, ik wil altijd alles aan doen en dus verandert het op een dag nogal eens wat er rond de pols zit :wink:

Kwestie aanwinsten, ik ben niet enkel in verkoopmodus geschoten maar dus ook in aankoopmodus. vandaag nog een weems gearriveerd, komende week verwachten we nog 2 aviators uit WWII en als t goed is nog wat kleine prul. Misschien dat ik nu ff moet stoppen want ik geraak niet bij mij met reviseren, liggen er nog 25 op t schap en de bankrekening is ferm geplunderd :wink:

hier nog ff een foto van de minerva en de “nieuwe” montblanc collection 1858 (meer recent als de minerva s en verdomd prijzig)

image




2 likes

Erg mooi!

@ernst dat was inderdaad ook een chronograaf, maar dan met drie knoppen, Landeron 47. De zoektocht naar onderdelen daarvoor heeft tot gevolg gehad dat ik nu drie complete en 1,5 voor de onderdelen heb. Dat ging dus niet helemaal goed…

Mooie spul, maar die eerste paar Minerva’s 19/9 zijn veel nagebouwd in Polen als " mariage" of WW2 hommage horloges.
In de periode dat Minerva in de handen van Italianen was, zijn ook wat van die horloges gemaakt, maar die zijn zeldzaam op de markt en prijzig.
De montblanc collection 1858 is gebaseerd op de Minerva cal. 17/29 uit jaren 30.

Groeten Iwan :motorcycle: