NA: Edox, BWC, Mortima (vintages)

Als 1ste de Edox Delfin. Dit is een handwinder met AS kaliber. Volgens de vorige eigenaar uit de jaren '50 maar dat lijkt me iets al te optimistisch. Lekker maatje in ieder geval.

Als 2de een BWC Transi Tronic. Deze is echt in een mint conditie en heeft een ETA/ESA 9154 aan boord. Een zgn. Dynotron. Jaren '70 en met 38mm ook een lekkere wristpresence. Vooral ook de blauwe kleur is erg gaaf in het dag-/zonlicht

En als laatste een Fransman. Een Mortima SuperDatomatic. Hier weet ik eigenlijk vrij weinig van. Vond 'm gewoon oldskool cool. Met zijn 42mm erg aanwezig op mijn kinderpolsje maar dat boeit niet😎

12 likes

Gaaf die BWC, en wat een dikke klatser die laatste :sunglasses:

2 likes

Mijn beste,

Zo zo!!
Een ferme vintage aanwinst!!
Met voor mij als favoriet de BWC Transi Tronic. :+1:

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Goede aanwinsten, Igor. De Edox is erg mooi, de BWC is én mooi én interessant qua techniek.
Geniet ervan :thumbsup:

1 like

Mooi trio Igor :thumbsup:
Als je meer wilt weten over Mortima kun je het best googelen op ‘Mortima Cattin’.

1 like

Goed bezig Igor! Tijdje niets meer van je zien langskomen hier

vooral die Edox vind ik mooi

1 like

Thanks…handige tip👍

1 like

Die mortima heeft een penanker uurwerkje. Ik gok een Cattin C66

2 likes

Gelijk mijn Mortima opengedraaid, daar zit (ook) een Cattin C66 in, maar wel met stenen, 17 volgens de opgave:

Dat is dan toch geen penanker of sluit het één het ander niet uit?

1 like

Het één heeft niets met het ander te maken.
Het ankertje bestaat bij een penanker uit, je raadt het al, 2 pennen terwijl bij de meeste horloges robijnen ankerpaletten zijn gebruikt ipv pennen.
Meestal zijn de pennen bij een penanker uurwerk van staal, maar heel soms zijn er robijnen pennen gebruikt.

Het is wel zo dat een penanker goedkoper is en men gebruikte in deze goedkope horloges vaak geen robijnen lagertjes.
Dus een gesteende Cattin C66 is een duurder type penanker.
Vaak komen bij de penanker uurwerken 2 types van een bepaald kaliber voor. Met en zonder robijnen lagers.

Ik heb ze tenminste al gezien bij EB 8800 en bij de BGF 866. Die hebben allebei een versie met robijnen lagers en een versie zonder, waarbij in mijn geval de versie met robijnen lagers wel beter loopt.
Het zijn echter allebei nog steeds penanker uurwerken.

4 likes

Mooie aanwinsten.

1 like

Goed gegokt :wink:

zit ook n c66 in mn super dato-matic Mortima met pepsi bezel