NA: EDOX dresser (Claude Bernard)

Beste HF-ers,

Mijn eerste en onverwachte :thinking: aanwinst van 2017.

Kom je toch weer iets aparts en tegelijkertijd zo’n heel 13-in-een-dozijn-horloge tegen en kan je hem niet aan je neus voorbij laten gaan. Jullie kennen het. Horloge-virus heet dat geloof ik.

Grappig dat er toch wat te vertellen valt. Ik beperkt me daarbij zoveel mogelijk tot dit klokje…

Het is namelijk geen “echte” EDOX. Tenminste als ik het allemaal goed geïnterpreteerd heb. Mijn Frans is niet zo geweldig en op vragen over het klokje rechtstreeks aan EDOX kreeg ik snel antwoord, niet zo’n gek lang verhaal, maar voldoende om het volgende te interpreteren na ook nog wat zoekopdrachtjes op het web eruit te gooien. Die leverden overigens verder behoorlijk weinig op. Mochten mensen zich daarom geroepen voelen me te corrigeren of aan te vullen dan heel graag.

In ieder geval, Edox heeft een “zustermerk”, Claude Bernard. Dezelfde eigenaar, zelfde fabriek. Alleen Claude Bernard is het “betaalbare” segment van Edox en hebben verder ook best leuke klokken. Zwitsers qua uurwerken en voldoend aan de 60-en-nog-wat-procent-regels die gelden om Swiss Made te mogen voeren.
Lagere prijzen zijn mogelijk omdat de kasten en banden vaak uit het Verre Oosten komen. De originele Claude Bernards hebben over het algemeen het Claude Bernard logo, mineraalglas en een Ronda uurwerk.

Met betrekking tot dit klokje, als ik het goed begrijp was er ook een serie uit de Claude Bernard stal die het Edox logo voer(de), saffierglas heeft, een simpel midrange ETA uurwerk heeft én kasten “leende” van ETA of de Swatchgroup. De kast van dit horloge werd als ik het goed begrijp ook gebruikt voor een (oudere) Carson serie van Tissot. Beetje leentjebuur dus. Alles wat meer aan de budgetkant maar inclusief 2 jaar (!) garantie van Edox.

Deze serie, mét o.a. EDOX logo en zo, zou bestemd zijn voor de Aziatische óf Amerikaanse markt. Dat laatste is me nog niet helemaal duidelijk. Ik denk zelf de Amerikaanse markt omdat ze daar best EDOX-fan zijn. Meer dan de Europese markten. Mocht iemand hier overigens ook helderheid over kunnen verschaffen dan heel graag.
Verder is het natuurlijk een beetje een hommage aan de jaren '60 horloges van bijvoorbeeld Bulova (Ambassador) Omega (DeVille) etc.

De afwerking

't Is een subtiel, relatief klein klokje en een pure dresser. Valt overigens groter uit dan hij is, want hij meet “slechts” 35mm en 7mm dik, heeft een lugbreedte van 18mm en saffierglas.

Verder is het gewoon een recht-toe-recht-aan strakke kast met weinig bijzonderheden en netjes afgewerkt. Wel een hele kleine kroon. De band is niet echt bijzonder, maar zeker geen rommel of “plastic-leer” Het EDOX logo is er aan de binnenkant best mooi in verwerkt.

Ik moet zeggen dat ik de afwerking van de wijzerplaat werkelijk erg goed vindt. Tekst en logo zijn erg strak geplaatst. Een de plaat heeft een prachtige sunburst. De afleesbaarheid kan een minpuntje zijn omdat alles goud(kleurig) is uitgevoerd. Voor een dresswatch op zich geen probleem, maar in vage lichtcondities valt het allemaal een beetje weg.
Als laatste: de uitlijning van de secondewijzer op de indexen is echt naadloos en strak. Dat had ik niet verwacht.

Hierbij de foto’s

11 likes

Thanks for sharing Jaco! Leuk verhaal.
Mooie strakke en tijdloze dial. Geborsteld zo te zien.
Veel plezier er mee!
Gr.Wander

1 like

Mooie aanwinst, Jaco, die band staat er ook prima bij :ok_hand:

1 like

Leuk om te lezen zo leren we toch iedere dag weer wat bij
Eem mooie dresser Proficiat ermee

1 like

Sjiek klokje, mooi strak.

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze fraaie aanwinst!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Klein, maar fijn Jaco :thumbsup:
Geniet van je strakke en subtiele Edox :slight_smile:

1 like