NA: Edox Hydro-Sub Date Automatic Chronometer 30ATM 42mm (caliber 806 COSC)

Naar aanleiding van een tip van @SJW in de online-aanbiedingen sector (waarvoor nog dank!!), heb ik de stoute schoenen aangedaan en dit (laatste) exemplaar gekocht. Ik zat al een tijdje te loeren, vond 'm toen nog wat duur, was 'm weer uit het oog verloren en alsnog via deze weg kwam hij, zeer betaalbaar, op mijn pad. Ik houd van de eenvoud (de datum had ook nog wel weg gemogen) en het strakke ontwerp, zonder dat er iets uitspringt of opvalt.
Mijn bedoeling van dit horloge is om hem te dragen op alle andere momenten dan op het werk (daar heb ik de gedecideerde blauwe Speedmaster 39mm tripple date met bruine leren band voor). Helaas is een Seamaster 300 heritage-iets nog buiten bereik dus voorlopig gaat dit 'm worden.

Met zijn case-dikte van 12,5mm (al gauw 1 tot 2mm dunner dan veel duikers) draagt hij behoorlijk ‘lichtvoetig’ voor een 42mm en is daarbij toch 30ATM. Hij voelt ook lichter dan z’n 158 gram, maar dat komt mogelijk omdat hij best passend om de pols zit. Het sapphire glas staat niet bol maar vrij strak op bezelhoogte. Ik draag 'm nu twee dagen en je vergeet dat je hem om hebt. Op een of andere manier wil mijn mouw ook eróver ipv dat deze blijft hangen op de kast.

Het bestellen ging uitstekend - maandag bestelde ik hem en woensdag was ie, keurig op 18cm lengte gemaakt, in huis via DHL+ met tussendoor prima communicatie. Ik heb met PayPal betaald omdat ik dan het gevoel heb nog iets van zekerheid te hebben. Er zit een behoorlijke doos omheen en ze vergaten de bracelet-parts gelukkig niet mee te zenden. Er moest aardig wat folie en plakkertjes af.

Ik vind het heerlijk om naar de kruipende secondenwijzer te loeren en hij loopt angstvallig en naar lijkt exact gelijk de afgelopen dik 48 uur - ik heb geen mooie tools om dat te testen dus ik kijk op mijn GSM en vergelijk het daarmee op de hele minuut, waarop ik hem ingesteld had. Ook de minutenwijzer is mooi op de minuut-strepen te kalibreren met gelijk zetten (de secondenwijzer stopt bij het gelijk zetten). De kroon moet uitgedraaid worden om op te winden en dan is er nog een standje voor de datum en de laatste voor de tijd. Jammer dat ik, nu ik hem zo mooi heb lopen, morgen met de wintertijd te maken heb: er zit dus geen tijdszone stand op om enkel de urenwijzer te stellen (heeft mijn Tag wel).

Ik vind de afwerking bijzonder mooi en scherp en de kwaliteit lijkt echt goed te zijn voor het geld.
Enige kleine puntjes van kritiek zou ik hebben op de bezel die wat zwaar draait (en geen licht geeft, ook de stip niet, wat natuurlijk minimaal zou moeten zijn) en dat er geen fine-tuning voor de bandlengte mogelijk is bij de sluiting (heeft mijn Tag-Heuer professional 200 chrono wel). Wel vind ik de vlindersluiting van de band erg prettig dragen. Daar had ik wat zorgen over maar het zit juist heel erg goed!! Ik denk overigens dat dit wel een horloge is dat een mooie bruine of zwarte leren band kan hebben, dus mogelijk gaat het staal er nog wel eens af.

Foto’s maken is nog een vak apart, maar hopelijk geeft het toch een indruk.

61 likes

Leuk ding, niet eerder gezien. Eigen smoel en flinke retro knipoog. Draag 'm met veel plezier :+1:

1 like

Mooi horloge; maar ik denk meteen wel aan Dan Henry - ook wat betreft de faux patina.

Edox is een net even out-of-the-box-brand, ook weer eens leuk. Draag hem met plezier!

1 like

Mooi ding! Gefeliciteerd :partying_face:

1 like

Lekker anders.
Fraai ontwerp, erg mooi horloge.
Gefeliciteerd :partying_face:

1 like

Mijn beste,

Ziet er magnifiek uit!!
Ik wens je er een sprankelende tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Heel tof, ik had ooit een model dat hier wel wat op lijkt maar dan met ‘master lock’, een soort schuifje dat de kroon afdekt. Die was in alle dimensies wel wat forser, wat ook de reden is dat ik hem uiteindelijk heb weggedaan. Deze set afmetingen klinkt wel lekker draagbaar, en inderdaad een horloge dat je niet elke dag ziet!

1 like

Tof :ok_hand:. Gefeliciteerd met deze leuk NA

1 like

Gefeliciteerd met je prachtige uurwerk :+1:

1 like

Dit is wel een heel mooi exemplaar. Fraaie wijzerplaat ook.:ok_hand:t2: Die tips in dat andere draadje zijn zo gek nog niet. :+1:t2:

Gefeliciteerd met je aanschaf!

1 like

Veel plezier :wink:

1 like

Mooi horloge en een onderschat merk.

1 like

Knappe aanwinst :ok_hand: Geniet ervan :partying_face:

1 like

Gefeliciteerd !
Leuk horloge.
Veel draag plezier.
Edox is inderdaad wat onder gewaardeerd helaas.
Ik heb zelf ook nog 3 hydro sub.
Blijven prachtig.

1 like

Leuk horloge, met een scheutje vintage vibe. Helemaal goed👍🏻

Edox komt hier op het forum niet zo heel veel voorbij. Kwalitatief zijn het prima horloge’s, ook de gebruikte uurwerken zijn goed. Maar op de een of andere manier blijft het merk onder de radar.

Heb er een flink aantal gehad en heb er nog eentje in de collectie zitten.

Heel veel draagplezier toegewenst :ok_hand:

1 like

Mooi ding! Fijn dat Edox die schuif aan de zijkant heeft weggelaten bij dit model.

1 like

Gefeliciteerd met de NA. Leuk om je verhaal over de mooie Edox te lezen. Veel plezier ermee.

1 like

Grappig dat vind ik juist heel mooi

1 like

Bedankt voor de leuke reacties. Het uurwerk lijkt iig erg goed te zijn; het is het eerste mechanische horloge in mijn bezit dat na bijna 3 dagen nog exact gelijk loopt met mijn gsm.

Heel leuk horloge, deze had ik ook nog niet eerder gezien.
veel draagplezier gewenst :+1:

1 like