Al een tijdje keek ik rond naar een horloge met een maanfasecomplicatie, maar nog niets kunnen vinden dat mij kon bekoren. Tot ik vorige week bij de stroopwafelbakkers in Drachten een mooi exemplaar zag van het goed bekend staande merk Edox. Toen zij ook genegen waren om een horloge dat ik al een tijd te koop had staan, voor een goede prijs in te ruilen was dat voldoende om te trekker over te halen.
PTT Post deed dit keer ook zijn best en zaterdag aan het einde van de middag kon ik het pakketje in ontvangst nemen. Op internet de handleiding opgezocht, want het instellen van zo’n maanfasecomplicatie luistert nauw en moet in een bepaalde volgorde gebeuren. Dat was inderdaad nog wel even een dingetje, maar het resultaat mag er zijn. De echte test is maandag 13-01-2025, want dan verschijnt om 23:27:44 uur de maan in zijn volle glorie aan de hemel (als die tenminste onbewolkt is…).
Maar genoeg theorie; eerst maar eens een paar plaatjes.
Jullie begrijpen natuurlijk wel dat ik de komende tijd de maan angstvallig in de gaten ga houden, want die moet nu natuurlijk niet opeens vreemde bewegingen gaan maken .