NA een brokje geschiedenis

Deze week op de mat (in feite in de brievenbus), deze kleine stoere kerel uit de VS.
Een Benrus DTU 2a/p met fabricagedatum maart 1968.

Een militair horloge, voor eeuwig verenigd met de Vietnamoorlog, en dan nog gemaakt in de maand waarin het Amerikaanse leger in My Lai (google dat maar) alle morele grenzen ver achter zich liet.

En toch een aanwinst voor de collectie, want het is een prachtig horloge: verrassend robuust, super leesbaar, en ondanks z’n grootte (een 34mm zonder kroon) heerlijk om de pols. Ik ben fan, meer dan ik had gedacht.

22 likes

Gelukkig waren de heren (en dames) van de Vietcong slechts padvinders…

On topic: leuk horloge :+1:

1 like

Oh maar dat beweer ik niet. My Lai was gewoon een belangrijke gebeurtenis in de Amerikaanse Vietnamcampagne en de laatste druppel voor veel Amerikanen zelf. En ik vind het boeiend/interessant dat net in die maand mijn horloge is gefabriceerd.

Zeer leuk horloge :+1:

1 like

Mijn exemplaar kocht ik halverwege de jaren negentig in Vietnam bij een dame die met een koffertje spullen op straat stond te venten.
Ik weet niet of jouw exemplaar dezelfde achterzijde heeft. Het ‘bouwjaar’ van mijn exemplaar weet ik niet. Daarvoor zal het waarschijnlijk opengemaakt moeten worden. Via het glas, dus zaak voor een professional. (Ben ik naar op zoek.) Maar, sowieso heb je een prachtig exemplaar.

4 likes

Ik ben zelf net terug uit Vietnam en heb me daar ernstig moeten inhouden om niks te kopen. Maar de schrik voor namaak/frankenwatches was te groot. De verkoper heeft deze laten openmaken bij een horlogemaker en er zat gelukkig geen Chinees prulwerkje in :wink:

3 likes

Toevallig ook nog vintage Airmans gezien :slight_smile: ?

1 like

Nee, die zijn waarschijnlijk lastiger na te maken :wink:
Zowel Hanoi als Saigon zijn in de jaren 80 leeggekocht door verzamelaars. Wat er nu nog ligt is 99% namaak. (Niet mijn woorden)

1 like

Gaaf horloge Frederik, veel plezier ermee! :smiley: :wink:

En bedankt voor de kleine geschiedenisles op Google. :slight_smile: Wat een toepasselijk moment om dit horloge in de bus te krijgen. :relaxed:

Het officiële gedenkschrift voor 4 mei luidt: Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken wij allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.

2 likes

Prachtige NA. Gefeliciteerd!
34 mm is prima te doen inderdaad…

1 like

Tof :+1:

1 like

Interessant stukje geschiedenis en veel draagplezier

1 like

Ik vnd het zelf interessanter dat ik in maart 1968 leerde lopen, zo’n 8 maanden oud. Ik heb er nog steeds profijt van.

Maar goed… zoveel mensen, zoveel interesses :wink:

1 like

Ik vermoed (maar ik ben zeker geen expert!) dat de voor- en achterzijde van je horloge niet bij elkaar horen, want zover ik weet bestaat er geen 7001 series horloge met een militaire dial. Maar laat zeker 'ns nakijken bij een horlogemaker! Wat je trouwens ook veel ziet in Vietnam zijn Benrus horloges met Hamilton dials. Bij de Benrus dials staat er boven de 12 een minuscuul ‘t’-tje, bij de Hamiltons niet. Ik weet niet of er bij jou een ‘t’ staat. Kan het niet goed zien.

De achterkant van mijn horloge ziet er trouwens zo uit (niet létterlijk die van mij, maar heel gelijkend)

Gaaf horloge met een “leuk” verhaal.
Heb ook al zo vaak op het punt zoiets te zoeken maar ben bang dat het geen draagtijd krijgt.
Veel plezier ermee.

Dat hele horloge is helaas een samenraapsel.
Plaat klopt ook voor geen meter.

Vietcong: In eigen land dat wel

Hallo Frederik,
Toen ik ruim 25 jaar geleden in Vietnam was voor mijn werk (er waren overigens toen nog maar weinig westerse toeristen), had ik nauwelijks iets serieus met horloges. Maar al helemaal niet met souvenirs. Daarom vond ik de aankoop van een Benrus en een Bulova voor naar ik denk dertig dollar een mooie herinnering. Ik zag dat zeker niet als een investering.
Maar nu het ‘samenraapsels’ blijken te zijn – wat ik inmiddels geloof – is er toch enige teleurstelling. Maar wat blijft is de goede herinnering aan mijn verblijf daar en aan de leuke gesprekken die ik voerde met de verkoopster. In plaats van twee bijzondere horloges heb ik nu twee curieuze souvenirs.

Overigens ben ik ooit op internet een Amerikaanse site tegengekomen waar alle militaire horloges uit de Vietnamoorlog tot in detail worden besproken. Met foto’s en aanwijzingen. Informatie moet dus ergens te vinden zijn.
Frederik, in ieder geval dank voor je respons. En heel veel draagplezier met jouw Benrus.
Groet, Rob

2 likes