Met een goede vriend deel ik veel van mijn passies & hobby’s zoals het draaien van vinyl en het proeven van whisky’s. Veelal ambacht, dat je echt moet waarderen. Zodoende kregen wij ook uiteraard interesse in horloges… Voor hem zijn horloges tot op heden slechts een interesse gebleven en moest zijn eerste ‘echte’ horloge nog aangekocht worden. Ik werd geïnspireerd door een verhaal in het boek “A man & his watch” waarin een horloge cadeau was gegeven aan een vriend, waardoor het horloge extra (emotionele) waarde had gekregen. Met dat verhaal in gedachten, vond ik het tijd om op zoek te gaan naar zijn eerste horloge, als start van een mogelijke collectie, en als waardering voor onze jarenlange vriendschap.
Hij was altijd gecharmeerd van Certina doordat zijn vader altijd Certina droeg, dus ik besloot op zoek te gaan naar een vintage Certina. Nadat ik een aantal aanbiedingen op het forum had misgelopen, kwam mijn vader met een vintage Certina Bristol. Deze lag nog ergens in bak met allerlei oude horloges - verzameld in zijn tijd als horloge-maker. Het horloge liep helaas niet meer, dus mocht dit dan de uitgelezen kans zijn om zelf ook voor het eerst een horloge te reviseren! Uiteraard met hulp van mijn vader . We hebben de veer vervangen en nieuwe plexi geplaatst. Nieuwe band erop, en het horloge was gereed.
Het resultaat is dus een vintage Certina Bristol, handopwinder, met een soort pie-pan plaat waardoor het een mooie diepte krijgt. De dial heeft inmiddels ook echt prachtige patina, waardoor het een soort parelmoer effect heeft. Echt heel gaaf als je het mij vraagt! Zie de foto’s:
Een goede maat van me heeft ook een eigen horloge gemaakt, maar had niet de juiste tekeningen van de kast om deze te kunnen laten maken. Van zijn schetsen heb ik een 3D-model gemaakt in Inventor zodat hij deze heeft kunnen laten maken in de machinefabriek. Resultaat een prachtig eigen gemaakt dress klokkie.
Als dank kreeg ik, na al zes jaar verslaafd te zijn aan mijn Garmin Fenix horloge ineens deze van hem.
Ooit laten vallen dat als ik heel veel geld zou hebben nog eens een Panerai wilde hebben, maar dat met al mijn andere hobby’s het bij een wens zou blijven. Zeer blij met het onverwachte cadeau en het was de trigger voor de rest van mijn huidige collectie.
Leuk initiatief.
Mooie Vintage Certina.
Heerlijk om zulke vrienden te hebben.
Geniet er van, allebei. De ene vriend om het te dragen, de andere vriend om het te zien dragen.