Begin deze week heb ik me, voor het eerst in behoorlijke tijd, blijer dan ooit gevoeld met een nieuwe vintage schoonheid. Vergeef me het hele verhaal, ik ben gewoon té enthousiast.
Het verhaal van deze Zenith startte een jaartje of 2 geleden op chrono 24. XL Tronic is een bewaarde zoekopdracht sinds een tijdje. Ik denk dat @Brodie daar mede verantwoordelijk voor is geweest met een lofzang of verkooptopic van een eveens mooie XL Tronic hier op het forum. Dat triggerde me en ik ging rustig de markt is bekijken.
Echter spraken de meeste aangeboden exemplaren me niet meteen aan, of ze werden voor maffe prijzen aangeboden. Het is natuurlijk wel een Zenith, maar soms denk je toch echt van “Heh, wat? Hoeveel??”
Maar opeens, een notificatie: nieuwe resultaten voor opgeslagen zoekopdracht. De nodige Seiko 7A’s kwamen langs, Connie referenties die ik volg… en dan: Ha leuk, ook wat nieuws bij Zenith. En toen zag ik deze (screenshotje van de originele ad)
Vraagprijs 950 euro. BAM. Instant verliefd. Locatie: Italië, eveneens verliefd. De prijs, minder verliefd. Ik heb namelijk best wel wat dure hobby’s, dus dat was op die moment geen optie. Opgeslagen in favorieten. Daar is ie blijven staan, een jaar lang, tot een 6tal maand geleden opeens de advertentie weg was.
Shit, fuck, waarom?? Waarom heb ik niet toegehapt… mezelf grondig vervloekend probeerde ik het verlies te aanvaarden (heftig he?) en me te verzoenen met het feit dat ik een lomp kieken ben, en gewoon had moeten doorpakken in dat jaar dat ik lag te kwijlen op dat horloge. Jammer maar helaes. Ter leering en vermaeck ging ik met mijn screenshot aan de slag met Google Lens. Eens om de zoveel weken, maar zonder succes. Fast forward naar afgelopen februari:
Ik dacht op een avond, kom Yannick, kwel jezelf nog eens en haal de Zenith nog eens door Google.
En warempel, opeens komt er een Zenith te voorschijn in een nieuwe advertentie, pas enkele dagen online op het Italiaanse 2dehandsplatform Subito.
Natuurlijk heb ik meteen uitgeplozen hoe ik met de verkoper in contact kon komen. Dat bleek echter niet zo simpel. Registreren ging allemaal goed, maar de definitieve bevestiging van je account diende een sms verificatie te zijn met een Italiaans telefoonnummer. Laat ik dat nu net even niet hebben.
FUCK, alweer… Het leek me niet gegund.
Dan kwam ik tot het idee dat mijn fotomakker een Italiaanse kameraad heeft, die ook daadwerkelijk daar woont. Even hem het hele verhaal gedaan met de vraag of zijn kameraad als tussenpersoon wou fungeren om contact te krijgen met de man.
Maar, omdat dit niet meteen geregeld was, gooide ik hier op het forum een lijntje uit. En snel kwam er een voorstel van @Mark020 dat hij een actief Subito account had en wel voor me als contactpersoon wilde dienst doen. Hij zei me wel dat hij niet altijd reactie terug kreeg als buitenlander wellicht.
Echter stond het geluk nu wel aan mijn zijde, en al snel was er contact met Sami, en heeft deze me zelf per mail gecontracteerd om met mij in gesprek te gaan.
Wat volgde was al snel een heel fijn mailverkeer met een aardige man, waarmee de deal snel beklonken was. Grappig toeval bleek dan ook nog dat de oorspronkelijke advertentie op C24 eveneens die van hem was, en het gewoon datzelfde horloge betrof.
Toen was de deal al beklonken, maar dat heeft verder tot een nog fijner contact geleid, en uiteindelijk was na een weekje het horloge bij mij. Nog veel beter dan op de foto’s zelfs.
Het was een avontuur, een wilde rit vol spijt, maar na 2 jaar mag ik de prachtige Zenith XL tronic die me slaap heeft gekost, toch om de pols slaan. En ik heb een klein vermoeden dat ik van dit horloge tevens de laatste eigenaar zal zijn.
De mooie blauwe dial met fijne structuur, de fluted bezel in wit goud, de geweldige geborstelde kast en dito bracelet, wat een geheel. 35 x 42 mm en zulke polspresence, dit is gewoon mijn ideale horloge.
Nu dan de foto’s ![]()
P.S.
Ik wil ook nog even @Brodie bedanken voor zijn inspirende topics, en via de grote poort ook nog een keertje @Mark020 voor de enorme hulp in de verwezenlijking hiervan.
[Fin]