Hoe noem je anders een dresswatch die zowel gaat onder een lederen jacket en een kostuum? Je kunt er de rode loper mee op, en ook een podium. Wel, zo eentje heb ik gescoord. Niet dat ik veel op podia of rode lopers kom hoor. Maar misschien dat ik wel eens een jeansbroek koop voor bij deze dresser. Als je omlaag scrolt kom je wel foto’s tegen, maar eerst wil ik jullie wat ambeteren met een stukje proza.
In ware @Fate_Amenable_To_Change - stijl , een vleugje muziekje voor op de achtergrond.
The Rolling Stones - Sympathy For The Devil (Official Video) [4K]
Velen van jullie kennen het wel, je zit wat te scrollen door de C24 feed, en plots grijpt een horloge je aandacht. Ik had de laatste tijd al veel naar JLC Reverso’s zitten staren, dus mijn feed toont veel rechthoeken, echter staan die de laatste tijd nogal sterk aan de prijs, en doet het ontbreken van een display caseback me twijfelen …. Maar ja, zo bleef ik scrollen op C24 vergezeld van leuke serie op TV.
Plots verscheen deze op mijn feed, iets die ik nooit voor die prijs verwacht had. Een Omega De Ville Trésor - Orbis versie, nooit van gehoord! Prachtige dial trouwens.
De blauwe secondenwijzer was het grootste twijfelpunt, maar in google zag ik plots deze opduiken. Nooit gezien dat die bestond met een kleine seconde; en die kleur … instant verliefd!!! Jammer genoeg qua prijs minder interessant. Nu moet ik eerlijk zijn, als ik door C24 scroll, of op het forum, dan gaat mijn interesse niet meer alle kanten uit, dus dat instant verliefd is uitzonderlijk aan het worden.
Ik kreeg direct Hentschel H1 Mystique vibes … lekker <>, hoewel deze 2j later geïntroduceerd werd dan de Omega
Na wat meer foto’s bekijken deed het rijke grijs me denken aan de Connie die @Anthony in zijn verzameling heeft. Die Omega plaat heeft een top-indruk nagelaten.
Enkel bonus-punten dus voor de grijze Trésor. Voor het eerst in lange tijd nog eens een ontdekking waar ik echt enthousiast van werd. Dan is het simpel, fondsen vrijmaken en knoop doorhakken!
Mijn bevindingen na de eerste uren:
De wijzerplaat is echt levendig:
- In zonlicht toont hij zich eerder grijs met veel nuances
- In de schaduw is het een gewone zwart/grijze plaat
- Onder warm licht komt er een bruine tint naar voor
De wit-gouden indeces zijn niet op niveau van Lange, maar ik vind ze toch heel strak uitgevoerd.
Het binnenwerk met bevat een dubbele veerton in serie die je 72h power-reserve geeft is ook een plezier om te aanschouwen, de rodium plating laat de Côtes de Genève in patroon goed glimmen. Een leuk gadget; naast de tijd-verzet functie (met hacking ) is er ook een uur-verzet functie (zonder hacking). Enkel nuttig als je veel reist tussen tijdzones en maar weinig horloges hebt. Voor de rest compleet nutteloos .
In dresswatch-land is diameter 40mm aan de grote kant, maar met de lug-to-lug van 45mm is hij draagbaar. Daarbij komt nog dat dikkere horloges typisch een iets langere L2L toelaten (tov van de JLC dan). Hij is aanwezig, en ik zou hem niet onder een 18cm pols aanraden, maar voor mij is het net haalbaar.
Afleesbaarheid lig ik doorgaans niet wakker van tijd lees ik wel op mijn gsm/computer af , maar de afleesbaarheid is beter dan verwacht.
Met een catalogusprijs van EUR8600 is het geen koopje. Voor die prijs koop je ook een Speedmaster, en dat is wat de meesten onder ons doen. Toch is het helaas nog geen prijscategorie waar er compromisloos gewerkt wordt.
- 10.07mm dik; dat mocht toch 2mm dunner voor een handwinder
- Geen vouwsluiting? Een minpunt. Ben nu op zoek naar een betaalbare goeie vlindersluiting met pushers zonder logo.
- Hoewel de wijzers in goud zijn, konden ze iets spannender vormgegeven zijn. Gemiste kans Omega!
Maar hey, ik kan er mee leven …
Hoe verhoudt hij zich tot andere horloges?
2 horloges uit mijn verzameling lijken goeie voorbeelden om er eens naast te leggen. De JLC MUT omdat dat een pur-sang dress watch met kleine seconde is; en de Navitimer omdat die in dezelfde prijsklasse zit en tevens een mooie sunburst dial heeft.
JLC MUT Small Second vs Omega De Ville Trésor Small Second
Eigenlijk zijn ze gewoon niet vergelijkbaar. De JLC kost EUR1800 meer qua list prijs, en je ziet duidelijk waar dit geld naar toe gaat: dunner automatisch binnenwerk; waardoor alles gewoon iets verfijnder kan zijn. Maar de Omega heeft iets cool, wat de JLC nooit zal hebben. En qua dikte valt het uiteindelijk wel mee voor een dresser, schuift nog mooi onder de mouw. 10mm dikte EN een automatisch binnenwerk had voor de Omega nog beter geweest. Anderszijds is die cal 8934 best wel leuk om aan te zien.
Beiden hebben een top sunburst dial, de JLC dials zijn moeilijk te fotograferen; maar i.r.l. vind ik dat de Omega hier wel de bovenhand haalt.
Breitling Navitimer vs Omega De Ville Trésor Small Second
De Breitling heeft gewoon een mooie plaat; daar heerst meestal consensus over. Maar door de bolling van de Omega wijzerplaat, en mogelijks een paar lagen extra clear coat valt er nog een pak meer diepte te zien.
Bij deze Omega is de opbouw als volgt: 1 laag PVD zilver coating, sunburst brushing, 1 laag PVD kleur coating, 10 lagen clearcoat. Van de Navitimer kon ik geen details terugvinden.
Verder voor de rest is het een scheefgetrokken vergelijking. Bij Breitling krijg je een automatische chronograaf voor dat geld, maar de B01 ziet er dan weer minder goed afgewerkt uit dan die cal 8934.
Toch zie je zelden deze Trésor lijn in het wild. Waarom zo weinig gekend?
In 2021 werd de versie met kleine seconde geïntroduceerd; maar in 2024 stond de grijze versie niet eens meer in de papieren catalogus; en op de Omega website lijkt de grijze uitverkocht. M.a.w. het lijkt er op dat ze voorzichtig de lijn aan het uitfaseren zijn.
Zelf kan ik wel een aantal redenen bedenken; maar toch straf dat ikzelf het model 2 weken geleden niet eens kende.
- Groot: dia 40mm op papier is te groot voor de meeste polsen; en hij draagt daadwerkelijk niet klein
- Omega = toolmerk => wordt niet overwogen voor mensen die een dress-watch zoeken? Nochtans is het geslaagd horloge als je het mij vraagt.
- Handwinder!?! De speedy-fans zijn het wel gewend, maar automatisch biedt toch we extra gebruiksgemak.
- Prijs: EUR8600 is duur, maar de GS SBGY kost ook EUR9000; JLC start vanaf EUR10500; de modere Zenith Elites blijken niet populair; … dress watches zijn gewoon (te) duur
- Dress watches zijn voor oude venten en dus een kleine markt; nochtans deze heeft het potentieel om dat te doorbreken
Alternatieven in de zoektocht
Als ik terugkijk op het laatste half jaar, is de onrust eigenlijk van start gegaan bij het opnieuw passen van een Reverso toen ik de JLC MUT ging ophalen. Dus heb ik de laatste maanden al heel veel naar de JLC Reverso zitten loeren. Die komt er ooit nog wel vermoed ik. Maar het model dat ik echt wil kost EUR9000-11000; en dat is me wat teveel. Ook twijfel ik wat door het gebrek aan zichtbodem … rare fascinatie misschien , ‘but it floats my boat’.
Zenith Elite Classic Black => mooie plaat, dun, mooi binnenwerk, lage lugs; maar niet te vinden, ik zou hem waarschijnlijk ook niet verkopen als ik die had.
GS SBWG285 => Wat een wijzerplaat; maar ik haak af op de dikte
GS SBGM221 => Blingy , ik wordt blij van de foto’s maar haak terug af op de dikte
Ben benieuwd wat voor dynamiek deze gaat teweegbrengen in de collectie.