NA: een dressy duiker

Onlangs heb ik, hier op het forum, de HFLE 2018 aangeschaft. Mijn eerste mechanische horloge, en meteen een test of een 42mm diameter bij mijn pols zou passen. Ik had inmiddels mijn zinnen gezet op een ‘dressy duiker’. De looks van de supercompresser met de dubbele kroon, en een interne bezel sprak mij erg aan.

Met een budget van 1.000 euro was mijn lijstje al vrij snel ingekort tot drie opties. De Longines Legend Diver, de Maurice Lacroix Pontos Diver S, en de Alpina heritage diver. De laatste had ik het minst mee, waarna het nog ging tussen de LLD en de ML.

De meningen op het forum waren duidelijk; het moest de LLD worden. Met name doordat Longines als een mooier merk wordt gezien, met meer historie, dan Maurice Lacroix. De LLD is wel wat duurder, maar wellicht toch een betere investering in verband met de te verwachten flipperwaarde.

En toch is het de ML Pontos Diver S geworden…. Ik heb beide horloges omgehad (van een plaatje kopen vind ik toch lastig), en ik vond de ML simpelweg mooier – en uiteindelijk is dat toch wat telt. Heb ‘m via chrono24 besteld bij chronoline.de en binnen een paar dagen was ie binnen. Hieronder nog wat ervaringen.

Allereerst even wat negatieve punten. Te beginnen met de meegeleverde NATO strap. Hier had ik veel positieve reviews over gelezen, maar de realiteit is dat het een gedrocht is. Toegegeven, ik houd niet van NATO’s, maar de ML is van zichzelf al een dikkertje, en de strap maakt ‘m nog wat dikker. Een vrouw met dikke billen moet ook geen legging dragen om haar omvang te accentueren…. Daarnaast heeft de NATO nogal wat overlengte die dit horloge gewoon misstaat.

Ik heb de NATO band meteen verwijderd, en vervangen door een band uit de Hirsch Performance lijn. Wat een verschil! De lichtbruine band met zwarte onder- en zijkant staat ‘m m.i. veel beter.

Tweede, wat kleinere, kritiekpuntje is het lettertype van de datumaanduiding. Dit maakt de datum wat moeilijk leesbaar, met name wanneer de datum in de dubbele cijfers gaat lopen.

Met de nieuwe band is de ML echt een prachtige verschijning. Ondanks zijn 43mm diameter draagt dit horloge niet enorm groot. Wel is ie wat dik, waardoor het horloge niet zal passen bij overhemden met een wat strakker manchet.

Beide kronen zijn geschroefd; het horloge heeft dan ook een WR van 600m. De ontzettend handige HRV zal regelmatig van pas komen wanneer ik weer eens vanuit het pierenbadje de decompressie-kamer instap.

O, ja – hier op het forum is men gek van foto’s, dus bij deze:

24 likes

Ik heb helemaal niets met ML maar ik vind dit wel een erg geslaagd model van hen. Wat minder druk dan de twee-eiige tweelingbroer genaamd Longines Legend Diver.

Gefeliciteerd en veel draagplezier!

2 likes

Gefeliciteerd met deze aanwinst. Ben zelf meer gecharmeerd van Longines tov ML maar de Pontos diver vind ik persoonlijk mooier dan de LLD.

1 like

Gefeliciteerd met deze aanwinst :+1:

Ja! Dat is echt een klatser!!:wink:

1 like

Erg mooie dressy duiker!

Ik vind zowel de LLD als deze ML erg mooie horloges. Helaas zijn het geen van beide echte divers. Ze voldoen namelijk niet aan de door ISO 6425 opgelegde leesbaarheidsvereisten. Erg jammer vind ik dat, 't zou een kleine moeite zijn geweest om ook de secondenwijzer van lume te voorzien.

Gefeliciteerd en leuke review! Geniet ervan!

Vind het wel wat …
Proficiat!!!

Ik vind 'm ook fraai!

Mijn beste,

Proficiat met deze sportieve aanwinst!!
Ik wens je er een energieke tijd mee!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

u duikt er daadwerkelijk mee? (of zou u dat doen?)

Ik bewaar 'm als investering; deze LE wordt nog eens veel geld waard, aangezien mijn exemplaar zonder problemen werkt.

Nee. Ik vind het gewoon jammer dat de fabrikant al dan niet bewust dat ene detail weggelaten heeft. Terwijl deze horloges wel als “Diver” gepromoot worden. Wellicht vindt niet iedereen dat. Voor mij is het een “pet peeve”.

Moest inderdaad ook Longines denken. Maar deze is ook erg mooi! Veel plezier er van.

Gefeliciteerd met deze fraaie aanwinst en veel plezier ermee. :+1:

(Overigens bestaat er geen HFLE 2018. :wink:)

1 like

Je hebt gelijk, moet natuurlijk de 2017 zijn. Ik zal het aanpassen.

1 like

Goed verhaal, hele gave ML en dat pierenbadje i.c.m. decompressie = :rofl:
Veel plezier gewenst van je nieuwe aanwinst.

Heel erg tof horloge. Heb er zelf nog over getwijfeld, maar is toch iets anders geworden met name de case was een twijfelpuntje voor mij.
Maar nu ik je foto’s zo zie op die band, wat een plaatje! :star_struck:
Veel draagplezier, maar dat zal wel goedkomen!

Voor mij DE verrassing van de afgelopen tijd, zeker op staal. Ik heb de LLD ook tot 2x toe gehad maar vond die niet lekker dragen

1 like