Onlangs heb ik, hier op het forum, de HFLE 2018 aangeschaft. Mijn eerste mechanische horloge, en meteen een test of een 42mm diameter bij mijn pols zou passen. Ik had inmiddels mijn zinnen gezet op een ‘dressy duiker’. De looks van de supercompresser met de dubbele kroon, en een interne bezel sprak mij erg aan.
Met een budget van 1.000 euro was mijn lijstje al vrij snel ingekort tot drie opties. De Longines Legend Diver, de Maurice Lacroix Pontos Diver S, en de Alpina heritage diver. De laatste had ik het minst mee, waarna het nog ging tussen de LLD en de ML.
De meningen op het forum waren duidelijk; het moest de LLD worden. Met name doordat Longines als een mooier merk wordt gezien, met meer historie, dan Maurice Lacroix. De LLD is wel wat duurder, maar wellicht toch een betere investering in verband met de te verwachten flipperwaarde.
En toch is het de ML Pontos Diver S geworden…. Ik heb beide horloges omgehad (van een plaatje kopen vind ik toch lastig), en ik vond de ML simpelweg mooier – en uiteindelijk is dat toch wat telt. Heb ‘m via chrono24 besteld bij chronoline.de en binnen een paar dagen was ie binnen. Hieronder nog wat ervaringen.
Allereerst even wat negatieve punten. Te beginnen met de meegeleverde NATO strap. Hier had ik veel positieve reviews over gelezen, maar de realiteit is dat het een gedrocht is. Toegegeven, ik houd niet van NATO’s, maar de ML is van zichzelf al een dikkertje, en de strap maakt ‘m nog wat dikker. Een vrouw met dikke billen moet ook geen legging dragen om haar omvang te accentueren…. Daarnaast heeft de NATO nogal wat overlengte die dit horloge gewoon misstaat.
Ik heb de NATO band meteen verwijderd, en vervangen door een band uit de Hirsch Performance lijn. Wat een verschil! De lichtbruine band met zwarte onder- en zijkant staat ‘m m.i. veel beter.
Tweede, wat kleinere, kritiekpuntje is het lettertype van de datumaanduiding. Dit maakt de datum wat moeilijk leesbaar, met name wanneer de datum in de dubbele cijfers gaat lopen.
Met de nieuwe band is de ML echt een prachtige verschijning. Ondanks zijn 43mm diameter draagt dit horloge niet enorm groot. Wel is ie wat dik, waardoor het horloge niet zal passen bij overhemden met een wat strakker manchet.
Beide kronen zijn geschroefd; het horloge heeft dan ook een WR van 600m. De ontzettend handige HRV zal regelmatig van pas komen wanneer ik weer eens vanuit het pierenbadje de decompressie-kamer instap.
O, ja – hier op het forum is men gek van foto’s, dus bij deze: