Een Duits horloge. Dat kriebelde altijd al maar nooit eerder had ik een model gevonden dat me voldoende aansprak, of waar ik het prijskaartje voor over had.
Het merk DUG is een nieuwkomer op de Duitse horlogemarkt. DUG staat voor Deutsche Uhrenmanufaktur Glashütte. DUG wil horloges maken met de Glashütte kwaliteit voor een betaalbare prijs.
Soms volg ik mijn gevoel en neem ik een gokje. Ik heb hun eerste model gekocht. De Purist 2. Een gada horloge met een diameter van 40mm, een gebroken witte wijzerplaat, opgelegde nummers gevuld met lume, een datum op zes, een contrasterende minute track in het zwart, en een stalen band. En een prachtig uurwerk.
Ik kan de kwaliteit niet vergelijken met andere horloges uit Glashütte maar ik ben enorm onder de indruk van de Purist. Alles voelt heel kwalitatief en het horloge draagt geweldig op mijn 19cm pols.
De Sellita SW-400 kende ik ook nog niet, maar dat is dus blijkbaar een SW-200 in een groter formaat, zodat je geen spacer ring nodig hebt, en de datumprint groter uitgevoerd kan worden. Interessant!
Een horloge met leuke details. Ik vind de afwerking van het uurwerk zeer geslaagd. Het design van de rotor doet me een beetje denken aan Chronoswiss horloges, maar dat vind ik een pluspunt.
Ze lijken de uurwerken zelf te modificeren, afgaand op de tekst van hun website:
“Each individual movement is assembled and adjusted by hand in Glashütte.” “The rotor, precision-made in Glashütte (…)”
Ook dit schept enige verwachtingen. Al zou het natuurlijk, in de wetenschap dat het uurwerk iig al niet uit Glashütte komt, net zo iets relatiefs kunnen zijn als “Swiss made”…
“Your watch proudly bears the name “Glashütte” on the dial. It meets the strict criteria for this designation of origin, which were clearly defined by the federal government in the so-called Glashütte Ordinance.”