Wij zijn een aantal weken met de camper op stap en reden gisteren Portugal binnen vanuit Spanje. Volkomen willekeurig gestopt bij een hartstikke leuk klein plaatsje in het midden van nergens; Serpa. Mijn vrouw verdacht mij van manipulatie toen ze in het foldertje van de plaatselijke VVV las dat er in dit dorp een horlogemuseum zit (Museo do Relogio http://www.museudorelogio.com), maar ik was in deze toch echt onschuldig. Vandaag maar even het museum bezocht (we zijn er toch). Hartstikke leuke collectie aan klokken, zakhorloges, zonnewijzers en natuurlijk polshorloges. Mocht je ooit in de buurt zijn; een goede besteding van je 2 euro! Krijg je zelfs nog een enthousiaste rondleiding voor in het Engels.
Er zijn 5 horlogemakers aan het museum verbonden die horloges en klokken onderhouden voor het museum zelf, maar ook voor particulieren. Om het museum financieel wat te helpen verkoopt het museum als tussenpersoon horloges van verzamelaars, … en daar ging het dus fout .
In de vitrine bedoeld voor verkoop lag deze supermooie rode Tissot Navigator (ref 40521) met Lemania 872 uurwerk uit ongeveer 1977. Net geserviced en volgens de horlogemaker vanaf 1977 niet of nauwelijks gedragen. De fumé-dial is echt fantastisch en moeilijk goed op de foto te zetten. De kast is superstrak met originele afwerking. Ik heb al twee Omega Seamasters met dezelfde kastvorm (een 176.007 en een 145.029), maar deze wijzerplaat is echt heel bijzonder. Kortom; nog een 70s-horloge aan de collectie toegevoegd (Tissot had ik nog niet… rode wijzerplaat ook niet) ; ik blij ei.
Dit is het mooiste wat je kan hebben - iets vinden in je hobby waar andere mensen waarschijnlijk zo langs zouden lopen, terwijl jij er 6 weken lang die glimlach niet van je gezicht krijgt
Super toffe chronograaf, leuke vondst ook, dat museum. Ik hou er van dat ze dit soort vintage verkopen in plaats van de normale museum shop onzin. Gefeliciteerd!