Wie aan Grand Seiko denkt, denkt al snel aan design geïnspireerd door de natuur, ultieme precisie, vakmanschap. Maar misschien ook aan de bekende 44GS en 62G kastvormen. Alleen niet zo snel aan een:
- Screw down crown
- 200m water resistance
- Lume
- Seamaster like bracelet
Ofwel, de SBGF001.
Deze Grand Seiko met het 8J56 uurwerk, is de voorloper van de bekendere 9F. Maar volgens het internet was deze wel 30% duurder om te maken, en dusdanig thermo gecompenseerd dat de Japanners onbezonnen ermee de sauna in konden zonder dat het uurwerk hier kuren van kreeg.
Door het ontbreken van de Twin-Pulse motor (die wel in de 9F zit), gaat het horloge op batterij maar liefst 5 jaar mee. Dat gecombineerd met HAQ en nog steeds extreme precisie (±10 seconden per jaar op papier), maakt het uurwerk nog steed super robuust en betrouwbaar.
Maar er is meer, de ongebruikelijke bezel. De ongebruikelijke bracelet die GS voor dit model heeft gebruikt. Ik had het al gezegd in het incoming topic; alsof Omega en GS een baby hebben gekregen.
Met een kast van 37,5mm en 9.5mm dikte dankzij het 8J56 uurwerk ligt het horloge echt heerlijk om de pols. Zonder dat GS hierin gezondigd heeft in de afwerking. Persoonlijk vind ik de eigenzinnige bezel en bracelet a lá Seamaster stijl super tof gedaan. Met een dikke GS saus op de honingraat/carbon fibre achtige dial.
Oorspronkelijk was ik opzoek naar de SBGF021 (en een mooie te zijn misgelopen), zag ik niet veel later dit exemplaar uit Japan op Chrono voorbij komen waarna ik direct heb toegeslagen. Dit model schijnt ondanks dat het niet gelimiteerd is vrij zeldzaam te zijn, laat staan in mooie staat en full set. Heerlijk die oude (1997) Japanse papiertjes en geur die uit het doosje komt !
Het voelde voor mij als een perfecte compromis omdat ik ook erg gecharmeerd ben van de AT en Seamasters van deze periode, dit voelt dus als een perfecte mix van twee topmerken.
Plaatjes voor de sfeer!
Bedankt voor het lezen en/of kijken
Martijn