NA: een feestje 🥳 met Seiko 5's SRPK17

Okay jongens en meisjes, boomers en boomeressen. We hebben een feestje te vieren. Mijn NA? Nee natuurlijk niet, we vieren dat de Seiko 5 55 jaar bestaat en dat doet Seiko dan met een limited. Een 15555 limited Seiko 5. Ben je er nog bij boomer? Echt een boel 5’en.

Nu las ik net dat een 20-jarige HF’er op een nijlcruise naar Finland zat, en het nog naar zijn zin had ook, dus het ook voor de non-boomers is dit mogelijk interessant.

Goed. De nieuwe Seiko 5 dus.
Er was een boel te doen om deze heruitgave op het internet, maar hier op HF viel het mee. Alleen het Seiko topic liep een beetje warm. En ik. Ik liep er ook warm voor, want man wat is deze Seiko 5 cool!

Hij komt dus in dit retro doosje. Precies zo rood als ie 55 jaar geleden ook geleverd werd. Leuke details waar Seiko er dus 15555 van gemaakt heeft. Overigens zijn ze lastig te krijgen, en bij veel shops en dealers al uitverkocht. Dus of het nu veel of weinig is zo’n LE van Seiko laat ik in het midden. Ik heb er namelijk eentje in bestelling gezet en kreeg hem een weekje terug thuisgestuurd.

Wat een gaaf ding! Echt precies zoals de eerste Seiko 5 was, maar dan natuurlijk met een wat moderner uurwerkje. De 4R36 met alles erop en eraan. Behalve een geschroefde kroon, maar desondanks is ie toch 100m waterdicht. Eigenlijk wel lekker; kun je ook niet vergeten hem dicht te schroeven. Weer een zorg minder. Wat ook minder is, is dat ie wat moeilijk opwindt doordat de kroon zo mooi diep in de kast ligt. Vorm voor functie, én origineel. Want zo zag de originele er ook uit…alleen kon je dat uurwerk niet opwinden…dat had Seiko 5 toen nog niet. Die had de goeie ouwe (ja dat weten de boomers met een SKX’je nog wel) Seiko shake nodig.

De kast is ook helemaal zoals ie in '68 was. Een mooie unieke case met een lug-2-lug van 43mm en 12mm hoog. Ideaal. Helemaal als je zoals ik bij de kleine polsen brigade hoort.

De dial is met zijn 39.5mm ook ideaal en de bezel draait lekker makkelijk alle kanten op. Net als de datum, die begint ook om een uurtje of 10 zoals het een echte Seiko betaamt.

De opgelegde indices hebben Seiko lume en dat houdt je de hele nacht wakker. Het glaasje is hardlex. Beetje ouderwets maar eigenlijk prima. We hebben het wel over een Seiko 5 van €410,- hier. De wijzers zijn gefacetteerd (is dat een woord?) en dat geeft hem net ff wat extra jeux (schrijf je dat zo?) in het licht. Kleine details die dit net een bijzondere Seiko maken. Al met al erg gaaf. De blauwe en rode accenten op de plaat en secondenwijzer maken hem ondanks het vele zwart niet saai. Tof, zo zou een boomer dat noemen. Toch?

De plaat heeft een soort grain die écht fraai is en de oplettende en lekker doorlezende lezer (is er nog één??) Heeft het gezien: de band is verwisseld. Door mij, niet door Seiko.

Voor mij hoort een duiker op een rubberen band. En dus heb ik er geheel in stijl een matchend rode Zaelande band op gedaan. Das niet geheel Seiko origineel. Maarja, ergens je eigen draai aan geven is alleen maar leuk!

Bedankt voor het lezen, leuk dat jullie zijn blijven plakken bij deze NA annex Review van de SRPK17!

96 likes

Mooi verhaal en gefeliciteerd met je NA! Staat ook goed op die rode band!

1 like

Lekker hoor. Gave NA. Geniet er van :+1:

1 like

Mooi klokje! :pray:t3::star_struck:

1 like

Dank voor de uitgebreide NA en mooie foto’s. Geniet lekker van deze knaller.

1 like

Super gave retro 5 deze Seiko!

2 likes

Staat je goed! Ook met rode band :ok_hand:t3:

De mijne kan ik helaas niet echt aan wennen… Qua klik. Mijn vader twijfelt nog of hij hem wilt. Anders mag hij waarschijnlijk naar het blauw.
Geniet ervan!

2 likes

Poah! Plaatje hoor. Gefeliciteerd met de aanwinst. Ik zag deze ook in het Seiko 2023 release topic en stiekem zie ik hem ook wel zitten :sweat_smile: Enfin, we dwalen af: veel draagplezier en DIBS

1 like

Die rode strap maakt dit horloge nog spannender. Gefeliciteerd met deze vrolijke aanwinst!

1 like

Leuk man, gefeliciteerd! Het is echt een fijne uitgave van Seiko. Top op die zaelande band ook.

1 like

Mijn beste,

Een markante introductie van een bijzonder fraaie Seiko 5!!
Ik wens je er een uitdagende tijd mee.:watch:

1 like

Nice, rode sloffen staan 'm goed!

1 like

Top introductie van jouw NA. Heerlijk verhaal om te lezen. Gefeliciteerd :partying_face: Staat je goed

1 like

Mooi horloge, vooral met de rode band.
Heel veel plezier ervan.

Maarrehh,

Wat is er verplaatst? De Nijl of Finland?

2 likes

Heeeele lange rivier :wink:

OT: Prachtige NA. Staat je goed!

1 like

De oerseiko 5 dus. Mooi!

1 like

Hij is heel mooi. Maar die rode band er snel afhalen. De metalen band geeft juist de retro look. Helemaal de aanzet naar de kast.

2 likes

Proficiat met deze bijzonder mooie :ok_hand: Seiko 5 :ok_hand:Top introductie en rood is niet verkeerd :+1:

1 like

Een mieterse uitgave, deze 5. :ok_hand: Veel plezier met dit polssierraad! :+1:

1 like

Wat een heerlijke aanwinst Martijn, prima maat voor je pols en lekkere retrovibes :boom:

1 like