En nee dan heb ik het niet over een Invicta of iets dergelijks Een horloge waarmee blinde mensen de tijd kunnen aflezen. Het leek me een curieus iets dat leuk is om te laten zien op het forum.
Om het horloge als blinde te gebruiken moet je het klepje openen en dan kan je vervolgens voelen hoe laat het is.
Van binnen zit een 7c17 uurwerk, familie van de uurwerken in de Tuna’s. De leeftijd van het horloge weet ik niet 100% zeker. Ik zou jaren 90 of begin 2000 schatten.
Een bijzonder detail vind ik dat het klepje gebruik maakt van springbars om hem dicht te klikken. Slim gebruik maken van onderdelen die ze al zelf maakten.
Ik denk dat ze daar met het ontwerp rekening mee gehouden hebben met een robuust uurwerk en robuuste wijzers.
Uiteraard met een knipoog
Dit is typisch zo iets waar ik niet per se naar op zoek was maar je dan ergens langs ziet komen voor een redelijke prijs en denkt leuk om ns te proberen.
Deze heb ik ook al eens eerder op het forum getoond, maar dan in het kader van ‘laat je zakhorloges zien’
Omdat braille horloges sowieso al niet veel voorkomen en als zakhorloge al helemaal niet, toon ik mijn Sinn/Unitas hierbij nog eens, maar dan met de focus op de gebrailleerde wijzerplaat en de extra sterke wijzers, nodig omdat deze met de hand - de vingertoppen eigenlijk - moeten worden aangeraakt om de tijd te kunnen ‘voelen’.
Een extra degelijk uitgevoerd uurwerk is bij een braille horloge ook nuttig. De Sinn heeft een Unitas 6498 caliber. Op zich al een Centurion tank van een uurwerk, dus uitstekend geschikt voor deze toepassing
Heb al verschillende blinde horloges verkocht, die aanraking van hun vingers op de wijzers is zo licht, dat de aanraking geen wijzers verplaatst of beschadigd.