Vorige week kreeg ik vrij spontaan een appje van @findus, of ik niet zijn vintage Zenith wilde overnemen die hij een tijdje terug in een antiekwinkel had aangeschaft.
Binnenkort ga ik mijn bachelor afronden en om dat te vieren zat ik al een tijdje te loeren naar een Junghans Max Bill Handaufzug (34mm), dus ik was wel in de markt voor een wat kleiner horloge.
Eind vorige week snel een afspraak gemaakt om langs te komen en na wat eten, drinken en gelul over horloges de Zenith mee genomen! Het gaat om een model uit 1960, een simpel handopwindertje met 2532 uurwerk. Hij meet ongeveer 33 mm in diameter. Recentelijk door @vouwfietser geserviced en hij loopt als een zonnetje met +/- 5 seconden per dag!
Hier wat brakke foto’s van m’n smartphone
De matige fotokwaliteiten van m’n smartphone doen het horloge niet echt recht. Het geheel oogt rustig met simpele opgelegde indices en een licht sunburst-effect op de bolle wijzerplaat, waarbij de wijzers mooi meebuigen. Het gebolde plexiglaasje complimenteert de wijzerplaat mooi en de ster bovenaan de wijzerplaat maakt het geheel af helemaal af. Alles lijkt origineel te zijn aan het horloge, de kroon is mooi gesigneerd. Alleen de band is van eBay.
Op kerstavond in de trein naar m’n familie, mooi naar m’n nieuwe aanwinst staren.
Het hele weekend gedragen en ik vind hem steeds leuker worden. Als je eenmaal went aan een klein horloge is het prima te doen! Scheelt ook weer dat ik smalle polsen heb van 16,5 cm, dus veel groter dan 38mm wordt het voor mij sowieso niet ben ik achter gekomen.
Snelle foto op eerste kerstdag, 's avonds bij de open haard:
Zenith betekent, vrij geïnterpreteerd, ‘de hoogste ster’, omdat oprichter George Favre-Jacot alleen ging voor het hoogst haalbare. In vergelijking met de huidige collectie van Zenith, is dit objectief gezien natuurlijk geen bijzonder hoogstaand horloge. Maar voor mij heeft het horloge in korte tijd al een bijzondere betekenis gekregen.
Vorige week zat ik namelijk ook in spanning omdat mijn zus elk moment kon bevallen. Alles is goed gegaan en Eerste Kerstdag kon ik ook voor het eerst als kersverse, trotse oom m’n nichtje vast houden!
En nee, ze heet geen Sterre. Maar dat zou wel mooi geweest zijn voor het verhaal!
Bedankt voor het lezen!