NA: een Longines rechthoek met een sector dial

Voor kerst gaf mijn vrouw aan dat zij toch ook wel een horloge wilde kopen. De Longines La Grande Classique de Longines in goud was meteen favoriet. Deze week gaf zij aan het horloge nog steeds in haar hoofd te hebben zitten, dus nam ik contact op met Robbert van Boumanonline in Culemborg. Gister konden wij via click en collect langs in Culemborg om de La Grande Classique op te halen. Vrouw dolblij, en ik betrap haar nu regelmatig op het staren naar de pols. Heel leuk dat de rollen nu eens omgedraaid zijn.

Maar, hier gaat deze NA natuurlijk niet over. Tijdens het ophalen kon ik namelijk een horloge passen waar ik via het forum op was gewezen, de Longines Dolce Vita Sector Dial. Hoewel de dolce vita lijn uit de jaren 90 stamt, komt het ontwerp uit de aanzienlijke archieven van Longines. Dit ontwerp stamt het oorspronkelijk uit jaren 20 van de vorige eeuw.

Enfin, het horloge zelf: het rechthoekige maar toch vloeiende ontwerp sprak mij erg aan, zeker in combinatie met de sector wijzerplaat. Deze is namelijk op twee verschillende manieren afgewerkt, in het midden een mat crème/zilverkleurig en de buitenkant geborsteld zilver wat mooi het licht weerkaatst. De wijzers zijn hitte geblauwd en de gepolijste kast en het glas lopen mooi rond, waardoor het horloge op de pols lijkt te vloeien. Het horloge heeft een datum, maar is in mijn optiek uitstekend verwerkt in het ontwerp.

In tegenstelling tot de bovenkant is de achterkant van de kast is recht, anders paste het uurwerk niet. Het uurwerk is een ETA product met 45 uur gangreserve, een silicium veer en het tikt 28.800 per uur.

De lug to lug is 47mm en het horloge is 28.2mm breed. De dikte bedraagt 10.7mm. Al met al een heel fijn en draagbaar horloge voor mijn 17+cm polsen. Er is een kleinere versie van dit horloge met een 44mm lug to lug waar ik in eerste instantie de voorkeur voor had, maar zoals mijn vrouw en de juwelier aangaven werd dit horloge wat truttig met mijn lengte van 1.91m. Ik was nog niet om en ging zonder horloge naar huis om nog even goed over de maat na te denken. In de middag heb ik alsnog de knoop doorgehakt en in de avond kwam Robbert het horloge persoonlijk aan de deur afleveren. Wat een service!

Het horloge komt op een ‘sunbrown’ croco band, waar ik een hele fijne vouwsluiting van Longines op heb laten zetten.

Al met al ben ik zeer tevreden met dit hele mooie en niet standaard horloge als aanvulling op mijn niet hele standaard collectie! Ook leuk dat mijn vrouw en ik nu allebei een Longines hebben. Lekker ANWB! :sweat_smile:

Op de onderstaande foto’s heb ik gepoogd het horloge vast te leggen, maar het horloge komt in het echt toch veel beter tot zijn recht. Of, zoals de juwelier al zei: ik heb er nog geen één via de website verkocht, maar meerdere in de winkel.

63 likes

Erg mooi! Deze staat hier ook op de verlanglijst.
Wellicht in een andere maat, maar toch.
Geniet ervan!

1 like

Dank je! Jouw post bracht mijn aanrader naar dit horloge. De maat vond ik het lastigste, maar uiteindelijk ben ik zelf het meest tevreden met deze. Gelukkig is er voor iedereen iets beschikbaar :wink:

1 like

Gefeliciteerd met je klassieke aanwinst :ok_hand:

1 like

Fraaie aanwinst; heel veel plezier ermee :+1:

Zelf heb ik bij rechthoekige horloges ook een voorkeur voor een maatje kleiner; zou zeker niet voor de 47 gegaan zijn (overigens ben ik zelf ook niet erg groot :blush:)

1 like

Dank je, komt goed!

En wat betreft de maat, ik snap dat instinct (had ik zelf ook), op deze foto’s niet goed zichtbaar, maar in het echt verzuipt de 44mm ondanks mijn 17cm op mij :sweat_smile:

1 like

Gefeliciteerd :+1:

1 like

Wrist shots verteken altijd enorm, dus die foto heb ik bewust niet te veel naar gekeken :smile:

Zelf heb ik een aantal vintage Tissot “tankjes” en die hebben ook nog echte vintage maten. Deze is bijvoorbeeld 21x34 mm. Ondanks dat ik ook wel regelmatig vrij grote horloges draag went zo’n klein dingetje heel snel en vind ik grotere al gauw te fors :blush:

(mijn polsomtrek is overigens 16 cm)

4 likes

Prachtige Longines. Erg leuk ook om te zien dat de belangstelling voor (net als het aanbod van nieuwe modellen van) rechthoekige horloges lijkt te groeien. Deze staat ook echt prachtig… Geniet ervan!

1 like

Die staat mooi zeg, leuke vintage! Het verschil met de Longines is denk ik dat deze vrij veel wijzerplaat heeft waar de Longines redelijk wat staal eromheen heeft zitten. Dat gezegd hebbende is het leuk om meerdere maten te hebben in een collectie.

1 like

Dank je! Inderdaad erg leuk dat de wat minder ronde modellen een opleving hebben. Het is even wennen, maar een leuke afwisseling in een collectie.

1 like

Klopt; deze heeft heel weinig kast en oogt daardoor denk ik wel iets groter dan de afmetingen doen vermoeden. Overigens vertekent ook deze wrist shot wel een beetje, in werkelijkheid oogt hij wel iets kleiner.

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd!!
Een magnifieke verworvenheid!!
Chique met een frisse toets!!
Een sieraad voor om de pols!!

Ik wens je er derhalve een fraaie tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Mooi gefeliciteerd :ok_hand:
Ik denk dat een iets donkerder bandje nog mooier zal staan

1 like

Dank u!

1 like

Dank je! En eens, er komt sowieso nog een blauwe band bij.

1 like

Hele mooie aanwinst :ok_hand:t2: gefeliciteerd

1 like

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

Deze dial kende ik nog niet, ziet er goed uit!
Oh en blauw staat ze zeker goed😉.

1 like

Dank! Die van jou is ook zeker niet verkeerd!

1 like

Mooi aanwinst en staat je heel goed!

1 like